۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰

استیضاح با کدام هدف؟ نظارت یا فرار از واقعیت؟

امروزه فعالان دانشگاهی و دانشجویان از نسیم آرامش و اعتدال در دانشگاه می گویند و به فعالیت های علمی و اجتماعی خود سامان می دهند. همه اینها هم نشان می دهد که مخالفین فرجی دانا از تغییرات احتمالی دوباره در وزارت علوم نگران هستند.

بعد از ده روز از شروع به کار دکترفرجی دانا، طرح استیضاح وی نیز به نوعی کلید خورده است. شاید کمتر زمانی باشد که نمایندگان مجلس از تغییر روسای دانشگاه ها و معاونین وزیر علوم صحبت نکنند. پیگیری مداومی گه گاه این شبه را پیش می آورد مگر در این چند ماه در وزارت علوم چه اتفاقی افتاده است که برخی از نمایندگان چاره کار را در استیضاح می بینند. چرا  در دولت قبلی کمترین حاشیه ای برای وزارت علوم ایجاد شده، اما در دولت روحانی بیش ترین حاشیه ها متعلق به این وزارت است.

امروزه فعالان دانشگاهی و دانشجویان از نسیم آرامش و اعتدال در دانشگاه می گویند و به فعالیت های علمی و اجتماعی خود سامان می دهند. همه اینها هم نشان می دهد که مخالفین فرجی دانا از تغییرات احتمالی دوباره در وزارت علوم نگران هستند.«سامان مهدور» فعال دانشجویی دانشگاه شریف می گوید: استیضاح وزیرعلوم منجر به تکرار تغییرات وسیع در سطوح تصمیم گیری دانشگاه‏‌ها می‏‌شود و این مسئله مانع پیشرفت علمی کشور خواهد شد. درحالی جهت حرکت وزارت علوم در راستای مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان است.» عده ای از تحلیلگران می گویند استیضاح کنندگان ارزیابی دقیقی از  مطالبات گروه هدف ندارند و برای خود دلیل دیگری دارند. دلایلی که بیشتر سیاسی است و با هدف مطالبات جناحی نه وظیفه نمایندگی طرح می شود.

اما سوال صلی این است که دلایلی که نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم مطرح می کنند چیست؟ ناصر موسوی لارگانی از شرط نماینده ها برای استیضاح می گوید: «اخراج دانشجویان ستاره‌دار که طی یکسال گذشته به دانشگاهها بازگشته‌اند و حذف کسانی که در فتنه ۸۸ فعال بوده‌اند، از خواسته‌های استیضاح کنندگان است.» شروطی که گاه با ادبیات تند و با رکیک ترین واژه مطرح شده است. دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون دکتر فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم را مورد فحاشی و تهدید قرار داده و به معاون وزیر گفته” برو به این مرتیکه …. بگو یا این چند نفر را عزل می کند یا با اردنگی از وزارتخانه بیرونش می کنم.”

دکتر فرجی دانا بعد از شروع کار از توفیقی و میلی منفرد در معاونت آموزشی و مشاور خود  استفاده کرد. استیضاح کنندگان و حامیان آنها این دو نفر را به فتنه مرتبط می کنند. سوال این است که آیا وزیر طبق قانون، خود اختیار انتخاب همکاران ندارد؟ آیا طبق قانون دخالت نمایندگان در موضوع انتصابات یک وزارت خانه مصداق زیر سؤال بردن استقلال قوا نیست؟ افشای بورسیه‌های غیرمجاز در دولت قبل و برخورد با آن انتخاب و انتصاب برخی از معاونان و مشاوران در حوزه وزارتی تغییر روسای برخی از دانشگاه‌ها، بازگشت به کار برخی از اساتید کنار گذاشته از دانشگاه‌ها در دولت قبل، بازگشت به تحصیل و رفع مشکل گروهی از دانشجویان ستاره دار، تغییر روند انتصاب روسای دانشگاه‌ها بوسیله دولت به انتخاب و به دست دانشگاهیان، کم کردن کنترل دولت در اداره و هدایت سیاست‌های مدیریتی و آموزشی دانشگاه‌ها و …. دلایل حمله به وزیر علوم است و به رویه وزارت علوم انتقاد دارند. عده ای از نمایندگان پیگیری بورسیه ۳۰۰۰ نفری توسط دولت را نبش قبر و جنجال آفرینی می دانند؛ ولی عده ای از نمایندگان نظر دیگری درباره جهت گیری های مجلس دارند. حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید دست‌کم ده نفر از نمایندگان کنونی مجلس از دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیرقانونی هستند. او می‌گوید افشای این بورسیه‌ها یکی از دلایل فشار بر وزیر علوم است. «ابراهیم نکو»، نماینده مجلس، می گوید:  استیضاح کنندگان دو شرط برای عقب نشینی از طرح خود در اول داشتند؛ اخراج دانشجویان ستاره دار و اساتیدی که به زعم آنها مساله دار هستند. قبلا هم دو شرط دیگر در میان بود که طرح استیضاح بر اساس آن پایه ریزی شد؛ عزل برخی مسئولان وزارت علوم و از جمله ۵ معاون وزیر و همچنین عقب نشینی از پروونده ۳ هزار بورسیه غیر قانونی.» استیضاحی که عده ای از نمایندگان آن را به ضرر خود استیضاح کنندگان می دانند. علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: وزیر علوم باید از این استیضاح استقبال کند زیرا حضور او در مجلس باعث برملا شدن حقایق و خلاف‌های دولت گذشته خواهد شد”.

اما از سوی دیگر سوال این است که آیا استیضاح وزیر علوم رای خواهد آورد؟ محمدرضا تابش می گوید: «اگر طرح استیضاح به صحن بیاید برکناری وزیر علوم قطعی است.» غلامرضا تاجگردون می گوید:« اگر دکتر فرجی‌دانا در مجلس تمام واقعیت‌های حوزه وزارت علوم را بگوید، حتما می تواند رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. منافع استیضاح کنندگان با افشای تخلف ۳۳۳۰ تایی در بورسیه  به خطر افتاده و این عده ناراحت هستند. برای همین تمام بهانه‌ها را به مقدسات ربط می‌دهند اما هیچ کدام از این بحث‌ها ریشه در واقعیت ندارد.»اما ابراهیم نکو می گوید: «شروطی که استیضاح کنندگان گذاشته اند کاملا نشان می دهد که هدف آنها توافق با وزارت علوم نیست. بسیار بعید است که وزارت علوم هم این شروط را بپذیرد و به آنها عمل کند.»

نکو می گوید: اتفاقی که در روز استیضاح خواهد افتاد برخی افشاگری ها به شیوه دولت احمدی نژاد است که سر و صدای زیادی ایجاد خواهد کرد و قطعا جلسه استیضاح وزیر علوم جلسه متشنجی خواهد بود» آنچه مشخص است این است که استیضاح کنندگان برای جلسه استیضاح وزیر علوم برنامه دارند، استیضاحی که به نظر می رسد قطعی خواهد بود. حالا باید ببینیم کارت آخر را کدام یک از طرفین رو خواهد کرد: وزارت علوم و یا مجلس.

منبع : آفتاب

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 4 = 2