۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲

سخنگوی حماس: به امضای توافق نهایی برای لغو محاصره نزدیک شده‌ایم

در حالی که منابع مطلع عربی اعلام کردند قاهره در موضع جدیدی شرط اسراییل برای «خلع سلاح» مقاومت را رد کرده است، قایق‌های نظامی این رژیم در ساحل رفح با شلیک گلوله به سمت ساحل، آتش‌بس ۷۲ساعته را نقض کردند؛ هرچند این نقض آتش‌بس از سوی ارتش اسراییل رد شده است. در همین حال، «یوسف الحساینه» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود امروز توافق نهایی در خصوص آتش‌بس دایمی و پایان محاصره غزه امضا شود.

GAZA_Israeli_wallمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در حالی که منابع مطلع عربی اعلام کردند قاهره در موضع جدیدی شرط اسراییل برای «خلع سلاح» مقاومت را رد کرده است، قایق‌های نظامی این رژیم در ساحل رفح با شلیک گلوله به سمت ساحل، آتش‌بس ۷۲ساعته را نقض کردند؛ هرچند این نقض آتش‌بس از سوی ارتش اسراییل رد شده است.

در همین حال، «یوسف الحساینه» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود امروز توافق نهایی در خصوص آتش‌بس دایمی و پایان محاصره غزه امضا شود. او تصریح کرد: برادران مصری تسهیلات بسیاری را درخصوص گشودن گذرگاه رفح ارایه دادند.

از سوی دیگر، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» به نقل از منابع مصری آگاه از مذاکرات گزارش داد درخصوص ۹۵درصد از مسایل مطرح در مذاکرات میان هیات فلسطینی، مصری و طرف اسراییلی توافق حاصل شده است. این روزنامه نوشت پنج‌درصد باقیمانده در خصوص درخواست فلسطینی‌ها برای ساخت اسکله دریایی و فرودگاه در غزه است. هاآرتص نوشت: اسراییل با بررسی این دومساله مخالفت کرده است چرا که ادعا کرده این دومساله مربوط به راه‌حل سیاسی نهایی میان تل‌آویو و فلسطینی‌هاست.

در همین حال، طرف‌هایی از جنبش حماس اعلام کردند اگر اسراییل با سایر درخواست‌ها موافقت کند، می‌توان بررسی مساله فرودگاه و اسکله را به تعویق انداخت اما در این حالت طرف‌هایی از جنبش حماس خواهان این امر خواهند شد که تل‌آویو به‌صورت اولیه با ساخت فرودگاه و اسکله موافقت کند.

خبرگزاری فلسطین «سما» نیز به نقل از «موسی ابومرزوق» نوشت: هیات فلسطینی مذاکرات سختی با هیات اسراییلی برای رسیدن به آتش‌بس کامل و تحقق خواست فلسطینی‌ها دارد. او افزود: ما در مقابل مذاکرات دشواری قرار داریم، آتش‌بس [موقت] اول بدون دستاوردی گذشت، آتش‌بس [موقت] دوم و آخرین آن در حال اجراست و امید است که هیات فلسطینی بتواند آرزوهای ملت را تحقق بخشد. این سخنان ابومرزوق در حالی مطرح می‌شود که هیات اسراییلی خواستار یک آتش‌بس ۷۲ساعته دیگر برای توافق با حماس شد. بر اساس این گزارش، مقامات اسراییلی پیش‌بینی کرده‌اند علاوه بر آتش‌بس سه‌روزه‌ای که از یکشنبه برقرار شده، ۷۲ساعت دیگر برای تحکیم توافق آتش‌بس با حماس لازم خواهد شد.

شرط قسام برای تعیین سرنوشت افراد در بند

گردان‌های شهید عزالدین‌قسام، شاخه نظامی حماس از اسراییل خواست اسامی جاسوسان خود در غزه و کرانه‌باختری را منتشر کند تا این گردان‌ها نیز اطلاعاتی را در مورد نظامیان اسیر اسراییلی منتشر کند. قسام پیش از این اعلام کرده بود طی عملیاتی «شائول آرون» افسر نظامی اسراییلی با کد نظامی ۶۰۹۲۰۶۵ را به اسارت گرفته است. اسراییل نیز مفقودشدن «هادار گولدن» را تایید کرد. این گردان اندکی پس از ادعای ارتش تل‌آویو، اعلام کرد هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت گولدن ندارد و مبارزان قسام نیز که برای این عملیات رفته بودند، خبری از آنها نیست. به دنبال آن اسراییل نیز ساعاتی بعد مجددا بیانیه‌ای صادر و رسما اعلام کرد گولدن در درگیری در مرزهای غزه کشته شده و نظامیان ارتش توانسته‌اند بعضی وسایل شخصی او را در تونلی در مرزهای غزه پیدا کنند.

منبع: شرق 

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 3