۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲

روایتی جدید از اتحاد جامعه مدرسین با آیت‌الله مصباح‌یزدی

آیت‌الله ممدوحی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: «واگرایی وجود داشته که حالا قرار است همگرایی اتفاق بیفتد؟ نه، این چیزی است که دیگران می‌گویند. وقتی پیش این بزرگان می‌نشینیم هیچ اختلافی دیده نمی‌شود. آقای مهدوی‌کنی به آیت‌الله مصباح کمال لطف را داشتند و برعکس. عده دیگری هستند که فکر می‌کنند اختلاف و تفاوتی هست. شما اسم روی این جلسات می‌گذارید. درست است که جامعتین نیاز دارد به هم نزدیک شود است، از طرفی نزدیکی جامعتین به جبهه پایداری هم ممکن است.»

jamee modaresinمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): این روزها اصولگرایان در غیاب بزرگان نامدار خود به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا که شاید بتوانند به وحدت برسند. در جدیدترین نسخه‌های نجات‌دهنده برای اصولگرایان آنان می‌خواهند آیت‌الله مصباح‌یزدی را با شیخ محمد یزدی آشتی دهند. این را سید رضا تقوی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این خبر داده بود. او گفته بود که کارت دعوتی برای آیت‌الله مصباح‌یزدی ارسال شده تا ایشان در همایش بزرگ اصولگرایان که اواخر شهریور در تهران برگزار می‌شود اقدام به سخنرانی کنند. این در حالی است که شیخ محمد یزدی تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری انتقادات تند و تیزی را از آیت‌الله مصباح‌یزدی کرده بود و گفته بود که رفتارهای ایشان کار را تا انشعاب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش برد.

حالا به جز بحث نزدیکی پایداری‌ها به جامعتین و همگرایی اصولگرایان صحبت از اتحاد دو تن از پیران اصولگرایی است که چندان هم سر سازگاری با هم نداشته‌اند؛ آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح. گویا ترس از انتخابات پیش رو و تکرار نتیجه انتخابات گذشته باعث شده است که اصولگرایان به هر ائتلافی تن دهند، ائتلافی که چندان دوست ندارند شایبه انتخاباتی داشته باشد و رسانه‌یی شود. اگرچه آیت‌الله سید محمد غروی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است این همگرایی دور از ذهن است. از سویی آیت‌الله حسن ممدوحی از دیگر اعضای جامعه مدرسین بر خلاف برخی از هم‌طیفانش نزدیکی جبهه پایداری به جامعتین را ممکن می‌داند و معتقد است با این همگرایی مواضع تند پایداری‌ها به تبعیت از علمای مورد قبول‌شان آرام‌تر خواهد شد. آیت‌الله غروی از اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفت‌وگو با «تدبیر» درباره نزدیکی آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح می‌گوید: «من خبر ندارم، اصلا اصل خبر هم نمی‌دانم درست است یا نه. از سویی من اصلا تردید دارم این همگرایی با محوریت آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح تشکیل شود و اصولا چنین چیزی وجود داشته باشد.

آیت‌الله ممدوحی هم از دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد واگرایی میان طیف‌های اصولگرایی می‌گوید: «واگرایی وجود داشته که حالا قرار است همگرایی اتفاق بیفتد؟ نه، این چیزی است که دیگران می‌گویند. وقتی پیش این بزرگان می‌نشینیم هیچ اختلافی دیده نمی‌شود. آقای مهدوی‌کنی به آیت‌الله مصباح کمال لطف را داشتند و برعکس. عده دیگری هستند که فکر می‌کنند اختلاف و تفاوتی هست. شما اسم روی این جلسات می‌گذارید. درست است که جامعتین نیاز دارد به هم نزدیک شود است، از طرفی نزدیکی جامعتین به جبهه پایداری هم ممکن است.»

او معتقد است اگر جبهه پایداری به جامعتین نزدیک شود مواضع آرام‌تری اتخاذ می‌کنند و به «تدبیر» می‌گوید: «شما فکر می‌کنید که مواضع جامعتین و جبهه پایداری از هم دور است وگرنه خودشان تابع نظر علما و بزرگان هستند. من فکر می‌کنم اگر پایداری‌ها هم به جامعتین نزدیک شوند مواضع آرام‌تری را اتخاذ می‌کنند.» گویا اصولگرایان با وجود تلاشی که برای رسیدن به همگرایی دارند اما همچنان به نقطه مشترکی برای ائتلاف نرسیده‌اند. برخی اصولگرایان پایداری را پذیرفته‌اند و برخی هنوز به شیوه عملکردشان انتقاد دارند. از سویی نبود آیت‌الله مهدوی‌کنی هم به این اختلاف‌نظرها بیش از پیش دامن می‌زند.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

81 - 79 =