۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ با انتشار سندی دیگر از وزارت علوم مشخص شد:

انحصارطلبان مدعی تحکیم وحدت در پی بورسیه غیرقانونی

پیرو مذاکرات با وزیر وقت علوم و تاکید وی بر تعلق گرفتن بورسیه دکتری به دانشجویان فعال انقلابی و ارزشی در جلسه اخیر دبیران اتحادیه دانشجویی، اسامی 14 تن از این دانشجویان در مجموعه دفتر تحکیم وحدت طیف شیراز که از دانشجویان متعهد و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشند جهت بورسیه دکتری معرفی می‌شوند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پس از به راه افتادن افشاگری رسانه‌ها در مورد بورسیه‌های غیرقانونی سندی به دست آمده است که رد پای مدعیان دفتر تحکیم وحدت را در این ماجرا نشان می‌دهد.

در نامه‌ای که دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت طیف شیراز در بهمن سال۹۰ به معاون فرهنگی وزیر علوم نوشته، آمده است:

«پیرو مذاکرات با وزیر وقت علوم و تاکید وی بر تعلق گرفتن بورسیه دکتری به دانشجویان فعال انقلابی و ارزشی در جلسه اخیر دبیران اتحادیه دانشجویی، اسامی ۱۴ تن از این دانشجویان در مجموعه دفتر تحکیم وحدت طیف شیراز که از دانشجویان متعهد و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشند جهت بورسیه دکتری معرفی می‌شوند.»

مبارزه پس از کسب اطلاع بیشتر در مورد این نامه به جزئیات دقیق‌تری دست یافته است. غالب اسامی معرفی شده اعضای شورای مرکزی سال ۸۹ و ۹۰ و فعالین برخی از انجمن‌های راستگرای عضو دفتر تحکیم وحدت هستند که البته ظاهراً از این لیست تنها یک نفر که نامش در لیست دیگری از رانت‌خواران هم در گذشته افشا شده بود پذیرفته شده است.

11771_988

نامه بورسیه‌های وزارت علوم به امضای مهدی امیریان دبیر تشکیلات وقت دفتر تحکیم وحدت رسیده که در حال حاضر با هزینه شخصی در حال تحصیل در دوره تخصص پزشکی در دانشگاه هایدلبرگ آلمان است. امیریان که فارغ‌التحصیل دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، سال گذشته در گفت‌وگو با چلچراغ درباره رانت‌ تحصیلات تکمیلی در تشکل‌های دانشجویی گفته بود:

«برخی تشکل‌های خاص که حامی دولت بودند، در سال‌های گذشته اعضا یا دانشجویانی را که مورد تایید می‌دانستند، به وزارت علوم معرفی می‌کردند و آن‌ها با وجود نداشتن صلاحیت علمی بورسیه می‌شدند. درواقع شرایط علمی اهمیت چندانی نداشت و مهم این بود که این افراد مورد تایید این تشکل‌ها باشند. این اتفاق به صورت خیلی گسترده می‌افتاد و یکی دو مورد نبود، به طوری که قبحش ریخته بود. اکثر بورسیه‌های خارج هم بعدا تبدیل به داخل شده و آن‌ها در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند. این موضوع بر اساس دیدگاهی در دولت احمدی‌نژاد مبنی بر پر کردن هیئت علمی‌ها از استادان هم‌خط پیش می‌رفت. این موضوع یکی از دلایل ناکارآمدی تشکل‌ها در سال‌های گذشته بوده. آن‌ها این‌گونه به دولت و وزارت علوم وابسته شدند. درواقع این شرایط برای بسیاری از دانشجویان وسوسه‌کننده بود و این از ضعف خود آن‌ها هم بود که در برابر پیشنهاد‌ها مقاومت نکردند.»

دکتر امیریان که مواضع انتقادی‌اش نسبت به عملکرد طیف شیراز موجب طرد همفکرانش از این تشکیلات شد، از تعدادی از افرادی که به این ترتیب بورسیه وزارت علوم شدند، نام برده بود:

«نمونه این افراد م. د. است که مشاور تشکل‌های آقای خواجه سروی بود و با مدرک ارشد از دانشگاه آزاد و معدل پایین بورسیه دکترای دانشگاه علم و صنعت شد. ع. الف. که در زمان عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف شیراز) دبیر سیاسی بود، هم‌زمان سربازی‌اش را هم در نهاد می‌گذراند و اکنون به عنوان مسئول تشکل‌های دانشجویی وزارت علوم فعالیت می‌کند که بازمانده از دولت قبلی است. او هم با بورسیه دکترای وزارت علوم در دانشگاه علم و صنعت تحصیل می‌کند. آقای ج. دبیر انجمن اسلامی مستقل، بورسیه دکترای وزارت علوم در دانشگاه تربیت مدرس شد. آقای م. ع. الف. دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت، نامش در فهرست ۱۱۵ نفره دانشگاه علامه طباطبایی بود. آقای ع. از جامعه اسلامی دانشجویان بورسیه شد، آقای م. م که دبیر انجمن اسلامی مستقل بود، با بورسیه وزارت علوم در بلژیک مشغول تحصیل دکتراست. آقای م. الف. دبیر سابق انجمن اسلامی مستقل بورسیه دکترای دانشگاه علامه طباطبایی شده. ح. س. که مدیر موسسه ایران شد و با لیسانس دانشگاه آزاد، به عنوان دانشجوی پولی وارد دوره کار‌شناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر شده و حالا هم بورسیه دکترای وزارت علوم شده است. تعداد زیادی از دانشجویان عضو این تشکل‌ها به همین شکل بورسیه شدند. وزارت علوم مدارک این افراد را در اختیار دارد و بسیار مهم است که وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان مدارک را بررسی کنند و آن‌هایی را که غیرقانونی و رابطه‌ای بورسیه شده‌اند، اعلام کنند.»

امیریان با انتقاد از رویه اعضای این تشکل‌ها گفته بود:

«نکته جالب این است که همین افراد، دانشجویان انجمن‌های اسلامی در دوره اصلاحات را متهم می‌کنند که پیاده‌نظام دولت بودند و فضای امنیتی دانشگاه‌ها را تئوریزه و توجیه می‌کردند و برای جلوگیری از اقدامات اصلاحی وزارت علوم به مجلس فشار می‌آورند، در حالی که کمترین پایگاه دانشجویی را دارند. بعضی از این تشکل‌ها انتخاباتی میان دانشجویان برگزار نمی‌کنند و برخی دیگر هم انتخاباتی هدایت‌شده و هدفمندی با کمترین استقبال از سوی دانشجویان دارند. مثلا یکی از این تشکل‌ها در دانشگاه تهران در انتخابات شورای مرکزی کمتر از ۷۰ نفر از دانشجویان شرکت کرده بودند. چندین نفر از اعضای فارغ‌التحصیل این اتحادیه‌ها عضو هیئت مدیره شستا (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی) بودند. حتی هزینه سایت خبرنامه دانشجویان (نزدیک به جبهه پایداری) هم بودجه عمومی پرداخت می‌شود. این مسئله با دیدگاه‌هایی که ما از مقام معظم رهبری دریافت کرده‌ایم، تناقض آشکار دارد. مطالبه ما این است که وزارت علوم مدارک را بررسی کند و اعلام کند چه کسانی این امتیازات را به دست آوردند.»

::::

۶ دیدگاه

  1. امیر :

    این مهدی همان مهدی امیریان نیست اینجا بهش صفحه می دادید؟؟؟گویا الان هم دیگه ایران نیست و داره از همین بورسیه استفاده می کند

    • زهرا :

      عزیز این لیست مال بورسیه وزارت علومه امیریان خودش دکتری عمومی داشت

    • امیر :

      این مهدی مهدی ر.. دبیر وقت انجمن امیرکبیر هست،
      مگه پزشک عمومی هم می تونه بره بورسیه دکترای وزارت علوم؟ در چه رشته ای مثلا؟
      اصلا به فرض محال هم که بشه مگه طرف مخش پاره سنگ برداشته بره با هزار تا وصیغه خودش رو متعهد به خدمت دولت بکنه؟
      والا عقل هم خوب چیزیه!

  2. رضا قربانی :

    تذبذب در شما موج می زند! روزی در همین سایت، این مصاحبه امیریان با چلچراغ رو با افتخار منتشر می کردید و حالا که رسوا شده اید، امیریان رو طرد می کنید؟

    http://mobareze.ir/news/14366.html

    • رضا نساجی :

      اگر مطلب را درست می خوانید متوجه می شدید که کسی از امیریان اعلام برائت نکرده. ما و امیریان همگی با هم از انحصارطلبان و رانت خواران اعلام برائت کرده ایم! از همان گزارش چلجراغ ه من و آقای امیریان هر دو با هم علیه بورسیه های غیرقانونی انحصارطلبان مصاحبه کردیم تا حال.
      ضمنا سایت مبارزه وابسته به دفتر تحکیم وحدت (که امروز در اخنیار انحصارطلبان و رانتخوران است) نیست. بلکه منتقد جدی آنهاست و حامی انجمنهایی که به دنبال احیای دفتر تحکیم اصیل هستند.

      حقیقا باید بابت داشتن دشمنان نادان، خدا را بارها و بارها شکر گزارد.

  3. رضا قربانی :

    در ضمن این خبر رو هم بخونید جالبه: http://hemmatnews.com/42127

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 - 68 =