۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵

تمامی بورسیه‌های معدل پایین با دستور وزیر علوم انجام شد

مسلمی درباره برخی نامه‌هایی که از سوی مساجد و تشکل‌های دانشجویی مبنی بر اعطای بورسیه وجود داشت و خبر آنها در سایت ها و رسانه‌ها منتشر شده، گفت: ما از تشکل‌های دانشجویی درخواست می‌کردیم که افراد با صلاحیت را معرفی کنند زیرا اعضای هیات علمی باید افراد متعهد و متخصص باشند. همانطور که امام راحل فرمودند، تعهد از تخصص نیز مهم‌تر است. البته نباید تخصص را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

دکتر حسن مسلمی‌نایینی درباره تصاویر احکام بورسیه برخی از فرزندان وزرای علوم دولت احمدی‌نژاد که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم دختر آقای دانشجو خودشان وارد مقطع دکتری شدند و از دانشجویان برتر دانشگاه تربیت مدرس نیز هستند. بهتر است در این موارد پرونده این افراد و معدل‌هایشان به دقت بررسی شود. تنها مساله‌ای که در این میان وجود داشت، روزی که آقای دانشجو به من گفتند دخترشان بناست بورسیه شوند، من اظهار کردم که ایشان همچون سایر افراد باید جایابی شوند تا بتوانیم حکم ورودشان را صادر کنیم. پس از آن دیگر هیچ مساله‌ای با بنده مطرح نشد.

وی با بیان اینکه همین برخورد را نیز با پسر دکتر صدیقی انجام داده‌ایم، گفت: آن زمان دکتر صدیقی به من گفتند که فرزندشان بناست بورسیه دریافت کنند و من همان زمان به ایشان گفتم که باید فرزندشان جایابی شود. تنها مساله‌ای که ممکن است در این میان مطرح شود این است که به علت شناختی که نسبت به سوابق پدرهای این افراد وجود داشت، روند تحقیق و بررسی پرونده آنها به سرعت انجام گرفته شده باشد.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم درباره بورسیه‌های فرزندان رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی نیز اظهار کرد: دخترشان در دوره قبل از من بورسیه دریافت کردند اما ادامه تحصیل‌شان در این دوره بود. البته لازم به ذکر است که مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ایشان از دانشگاه شهیدبهشتی و تربیت مدرس بوده و معدل‌شان بالای ۱۶ بوده است. این افراد اگر کنکور هم می‌دادند، بدون مشکل در آزمون قبول می‌شدند.

مسلمی درباره برخی نامه‌هایی که از سوی مساجد و تشکل‌های دانشجویی مبنی بر اعطای بورسیه وجود داشت و خبر آنها در سایت ها و رسانه‌ها منتشر شده، گفت: ما از تشکل‌های دانشجویی درخواست می‌کردیم که افراد با صلاحیت را معرفی کنند زیرا اعضای هیات علمی باید افراد متعهد و متخصص باشند. همانطور که امام راحل فرمودند، تعهد از تخصص نیز مهم‌تر است. البته نباید تخصص را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم افزود: به طور مثال جانباز ۷۰ درصدی را داشتیم که رساله دکتری خود را از دانشگاه تهران گرفته است. همچنین آزاده‌ای وجود داشت که به سرعت دکتری خود را گرفت و امروز یکی از مدیرکل‌های وزارتخانه این دولت است. این افراد، افرادی متعهد و متخصص هستند و ما به خط و ربط آنها هیچ توجهی نداشتیم.

وی درباره کمیته تحقیق و تفحص مجلس نیز اظهار کرد: سخنگوی این کمیته باید درباره نتایج به دست آمده گزارش ارائه کند. من از دو ماه پیش دیگر در کمیته حضور ندارم و تمام گزارش‌های خود را در ۱۰ صفحه در همان زمان ارائه دادم. در جلسات عنوان شد که به هیچ وجه مصاحبه نکنید و من به همین دلیل با رسانه‌ها گفت‌وگو نمی‌کردم، اما متاسفانه آقایان خودشان مدام مصاحبه می‌کنند و مسائلی را مطرح می‌کنند به همین دلیل ترجیح دادم که سکوت خود را بشکنم.

مسلمی در مورد بورسیه فرزند دکتر زاهدی نیز اظهار کرد: فرزند دکتر زاهدی بورسیه خود را قبل از سال ۸۴ تبدیل به داخل کرد و در دانشگاه مشهد با معدل بالای ۱۷ ادامه تحصیل داد. مطابق آیین‌نامه استعدادهای درخشان افرادی که معدل بالای ۱۷ و دو مقاله داشته باشند، می‌توانند بورسیه دریافت کنند و ادامه تحصیل دهند. فرزند دکتر زاهدی نیز ظاهرا از سوی سازمان سنجش معرفی شده بوده و بهتر است در این مورد از آنها سوال کنید.

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج از کشور با تایید اینکه افرادی با معدل‌های پایین و بدون شرایط قانون بورسیه دریافت کرده‌اند، گفت: گاهی اوقات دستور از مقامات بالاتر صادر می‌شود. همان وزیری که آیین‌نامه‌ای را تصویب می‌کند ممکن است برخی افراد را که معدل پایین داشته‌اند با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می‌داند، شامل بورسیه‌ها کند. افرادی وجود داشته‌اند که با معدل پایین بورسیه گرفته‌اند، اما همگی با دستور وزیر بوده است.

وی درباره اینکه این دستور از سوی کدام وزرا صادر شده است، گفت: این دستورها از سوی وزرای وقت دولت نهم و دهم صادر شده است و تمام مدارک آن را در جلسه تحقیق و تفحص مجلس ارائه داده‌ام.

منبع : ایسنا

:::::

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

85 - = 80