۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷

آنقدر که پابرهنه ها به رادیو-تلویزیون حق دارند، ما نداریم

از این وضع رادیو - تلویزیون خوشم نمی‌آید. واقع آن است که آن قدر که پابرهنه‌ها به رادیو - تلویزیون حق دارند، ما نداریم. این یک واقعیت است و تعارف نیست؛ واقع این است که آنها این نظام را درست کرده‌اند و این نهضت را به وجود آوردند؛ همین جمعیت هستند که پیروزی‌ها را به دست آوردند؛ از قشر بالا کسی در این مسئله حقی ندارد. البته ما هم در اصل مطلب شرکت داشته‌ایم، اما حق با آنهاست.

imam222مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): امام خمینی ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ در دیدار با محمد هاشمی(مدیرعامل) و معاونان صدا و سیما از برنامه های خبری رادیو-تلویزیون انتقاد و فرمودند: واقع آن است که آن قدر که پابرهنه‌ها به رادیو-تلویزیون حق دارند، ما نداریم. این یک واقعیت است و تعارف نیست؛ واقع این است که آنها این نظام را درست کرده‌اند و این نهضت را به وجود آوردند؛ همین جمعیت هستند که پیروزی‌ها را به دست آوردند؛ از قشر بالا کسی در این مسئله حقی ندارد.

متن سخنرانی امام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اهتمام صدا و سیما به نقش مردم

من نظری به دیگران ندارم، راجع به خودم می‌گویم از این وضع رادیو – تلویزیون خوشم نمی‌آید. واقع آن است که آن قدر که پابرهنه‌ها به رادیو – تلویزیون حق دارند، ما نداریم. این یک واقعیت است و تعارف نیست؛ واقع این است که آنها این نظام را درست کرده‌اند و این نهضت را به وجود آوردند؛ همین جمعیت هستند که پیروزی‌ها را به دست آوردند؛ از قشر بالا کسی در این مسئله حقی ندارد. البته ما هم در اصل مطلب شرکت داشته‌ایم، اما حق با آنهاست. من مدتهاست که وقتی می‌بینم رادیو – تلویزیون را هر وقتی بازش می‌کنم از من اسم می‌برد، خوشم نمی‌آید. ما باید به مردم ارزش بدهیم، استقلال دهیم و خودمان کنار بایستیم و روی خیر و شرّ کارها نظارت کنیم. ولی اینکه تمام کارها دست ما باشد، رادیو – تلویزیون دست ماها باشد، اما آن بیچاره‌ها که کار می‌کنند هیچ چیز دستشان نباشد، ولی ما که هیچ کاره هستیم دست ما باشد، به نظر من این صحیح نیست. من گفته‌ام که آن چیزهایی که مربوط به من است گفته نشود، من با آقایان کاری ندارم. البته در بعضی مواردی که لازم می‌شود چیزی گفته شود – که آن هم با تشخیص خود من است – در رادیو گفته و یا در تلویزیون [نشان داده‌] شود مضایقه ندارم، مثلاً عید فطر، عید قربان، تنفیذ رئیس جمهور، اینها مسائلی است، اما مابقی، مثل ملاقات امروز من با شما که با هم صحبت می‌کنیم، این دیگر در رادیو – تلویزیون گفتن ندارد که رادیو بگوید، تلویزیون بگوید، رادیو چند دفعه، تلویزیون چند دفعه، این کارها مردم را خسته‌ می‌کند هیچ محتوا هم ندارد. من و شما صحبت می‌کنیم و همین‌طور دیگران؛ یعنی دیگران با من صحبت می‌کنند، آنها را من قطع می‌کنم. و همین‌طور آن چیزهایی که الآن در تلویزیون موجود است؛ مثلاً اول خبر که می‌خواهد شروع کند عکس مرا می‌گذارند، آن را بردارید، و اگر کسی از شما سؤال کرد بگویید فلانی گفته است.

[آقای محمد هاشمی، مدیر عامل رادیو - تلویزیون اظهار داشت: شما در قلب مردم جا دارید. و امام فرمودند:]

قلب مردم در غیر از اینهاست. مسئله اینها نیست، ما سابقاً با مردم تماس داشتیم و به آنها ارادت داشتیم و مردم به ما لطف داشتند، ولی این‌طور نبود که ما رادیو – تلویزیون داشته باشیم، آن باب دیگری است. در هر صورت بعضی مواردی که لازم است مانعی ندارد، در غیر آن موارد، من میل ندارم، دیگران خودشان می‌دانند.

(صحیفه امام، ج۱۹، ص ۳۴۷-۳۴۶)

منبع: جماران

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 8 =