۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳ بیانیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در حمایت از دکتر فرجی دانا و تحلیل مسائل آتی وزارت علوم:

دانشگاه هرگز به عقب بازنخواهد گشت

خطاب به کسانی که با مشی تندروی و فرصت‌طلبی و ظاهر انقلابی‌گری عرصه دانشگاه را هدف قرار داده‌اند تا فضای سکوت و سکون دولت گذشته را به نفع گروه‌های کوچک همسو با خود بسط دهند، با فریاد رسا اعلام می‌داریم که دانشگاه هرگز به عقب بازنخواهد گشت و راه پیشرفت علمی کشور تنها از مسیر فضای عقلانی و اخلاقی دانشگاه‌ها که مستلزم رفع اختناق و انحصار فرهنگی و سیاسی است، می‌گذرد.

anjoman eslamiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پانزده انجمن‌ و هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان بیانیه‌ای در حمایت از دکتر فرجی دانا و تحلیل مسائل آتی وزارت علوم منتشر کردند.

متن کامل این بیانیه که به طور اختصاصی در مبارزه منتشر می‌شود به شرح زیر است:

بیانیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در حمایت از دکتر فرجی دانا و تحلیل مسائل آتی وزارت علوم

استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی در شرایطی به انجام رسید که به اذعان همگان کارنامه دکتر فرجی دانا تا پیش از استیضاح گواه موفقیت او در ابعاد مختلف بود. دفاعیات صریح و اخلاقی ایشان و انتقادات حاوی بی‌اخلاقی مخالفان در صحن مجلس این باور را تقویت کرد، به نحوی که اینک فرجی‌دانا به عنوان نمادی از مبارزه با فساد و بی‌عدالتی آموزشی در عرصه دانشگاه بدل شده است.

بر این اساس، پرسش‌های مهمی برای جامعه دانشگاهی کشور شکل گرفته که نمایندگان باید پاسخگوی آن باشند، چرا که در غیر این صورت بر همان پاسخ‌های پیشین صحه گذاشته‌اند که دال بر سیاست‌زدگی و فرصت‌طلبی نمایندگان در مسائل علمی و فرهنگی دانشگاه‌هاست.

اگر بهانه تندروها حضور برخی چهره‌ها در مسند و مسئولیت وزارت علوم است، باید به آنان پاسخ داد که مگر نه اینست که به فرموده امام راحل، «ملاک حال فعلی افراد است»؟ آیا این سخن که ابزار توجیه سوابقِ منفی یا تهیِ تندروهای تازه به دوران رسیده، جدیدالاسلام‌های اخباری، انقلابیون حبس نکشیده، بسیجی‌های جبهه ندیده و… شده است، تنها برای نفی سابقه انقلابی منتقدان خود با تخطئه لاحقه امروزی کاربرد دارد یا ملاک ارزیابی عملکرد امروز افراد با گذار از اشتباهات سیاسی گذشته‌شان است؟

همانطور که در بیانیه تحلیلی یک سال پیش انجمن‌های اسلامی دانشجویان در حمایت از آقای دکتر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم سخن گفتیم، مواضع سال ۸۸ را باید عطف به مواضع امروز ایشان ارزیابی کرد که در کسوت مسئولیت یکی از کاندیداهای احراز صلاحیت شده (جناب آقای دکتر عارف که با هدف همدلی و پیروزی قطعی جریانات اصلاحطلب در آخرین روزهای انتخابات از کاندیداتوری جناب آقای روحانی حمایت نمودند) حضور یافته و با ایمان به روند قانونی انتخابات، به رأی ملت تمکین نموده‌اند. همچنان‌که ملت نیز شعارها و برنامه‌های کاندیدای مورد حمایت اصلاحطلبان را با رأی قاطع خود در همان دور نخست انتخابات، مورد تأیید قرار دادند، تا کاسبان ۸۸ را که انتظار داشتند خود را برندگان الی‌الابد عرصه مردم‌سالاری ببینند، متوجه عواقب فرصت‌طلبی و تندروی کنند.

در روز استیضاح مشخص شد که بهانه نمایندگان مخالف وزیر علوم، مسائلی از قبیل انتشار مطلب نشریه دانشجویی یکی از انجمن‌های اسلامی در نقد دخالت نیروهای مسلح در سیاست است. حال آنکه نماینده محترم نمی‌دانست تیتر «فاتحه این سپاه را باید خواند»، عین عبارت حضرت امام خمینی است که در نهی دخالت سپاه در سیاست فرموده‌اند: «اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت، باید فاتحه این سپاه و ارتش را ما بخوانیم.» (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۱۱)

در این صورت، انتقاد اصلی متوجه معاونت فرهنگی-اجتماعی وزارت علوم است که اقدامات محافظه‌کارانه ایشان سبب شده این نشریه‌ بابت انعکاس دیدگاه حضرت امام توقیف شود، وگرنه این مشی مکتبی و انقلابی باید سرمشق نشریات دانشجویی کشور باشد، حتی اگر نمایندگانی که از متن صحیفه امام بی‌خبرند، به آن انتقاد کنند!

اما آنچه جای تأسف دارد اینست که نمایندگان به بهانه نزول سطح علمی و گشایش سیاسی در دانشگاه‌ها کسی را از وزارت علوم خلع کنند که هم نماد علم است و هم نماد انقلابی‌گری. چنانچه بعد از شهید چمران بالاترین معدل دوره کارشناسی را در تمام ادوار تاریخ دانشکده فنی دانشگاه تهران داشته، آن‌هم در شرایطی که مرتب به جبهه‌های دفاع مقدس اعزام می‌شده است!

اگر بهانه منتقدین، پیگیری روند پیشرفت علمی ‌و جلوگیری از فرار مغزهاست، باید این پرسش را از خود ایشان پرسید که چرا اجازه داده‌اند در دولت گذشته بهترین فرصت‌های تحصیلات تکمیلی و اشتغال در هیئت علمی دانشگاه‌ها در اختیار نورچشمی‌ها و رانت‌خواران سیاسی قرار بگیرد، به نحوی که دانشجویان ممتاز کشور که از این فرصت‌ها محروم شده‌اند ناچار به مهاجرت از کشور و تحصیل و اشتغال در داشگاه‌های خارجی شوند؟ چرا وزیر علوم که در صدد برخورد با رانت‌خواری در بورسیه‌ها و بازگردادن برخی دانشجویان و اساتید محروم به دانشگاه‌ است را به همین اتهام مورد هجمه و استیضاح قرار داده‌اند؟ آیا این دوگانگی و تناقض‌ها ناشی از منطق باطل و سیاست‌زدگی برخی نمایندگان نیست؟

اینک ما انجمن‌های اسلامی دانشجویان به عنوان صدای دانشجویان منتقد، خطاب به کسانی که با مشی تندروی و فرصت‌طلبی و ظاهر انقلابی‌گری عرصه دانشگاه را هدف قرار داده‌اند تا فضای سکوت و سکون دولت گذشته را به نفع گروه‌های کوچک همسو با خود بسط دهند، با فریاد رسا اعلام می‌داریم که دانشگاه هرگز به عقب بازنخواهد گشت و راه پیشرفت علمی کشور تنها از مسیر فضای عقلانی و اخلاقی دانشگاه‌ها که مستلزم رفع اختناق و انحصار فرهنگی و سیاسی است، می‌گذرد.

تندروها باید بدانند که به رغم تمام کارشکنی‌ها، تنها یک سال از عمر دولت اعتدال گذشته و هنوز فرصت بسیاری برای جبران خطاهای دولت گذشته وجود دارد، همچنان که تنها یک سال از عمر مجلس اصولگرا باقیمانده است و با تندروی نمی‌توان جبران کم‌کاری در حق مردمی که مدعی نمایندگی ایشان هستند، را نمود.

بی‌شک رفتار نمایندگان مخالف اعم از محافظه‌کار و تندرو، به ویژه گروهی که هنوز از حوادث سال ۸۸ برای فربه ساختن جناح خود ارتزاق می‌کنند و بی‌توجه به رأی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان بر طبل واپس‌گرایی می‌کوبند، برای عموم جامعه به خصوص قشر دانشجو، محل تأمل است و می‌بایست محور تدبیر برای پیشبرد برنامه انتخاباتی فراگیر، انقلابی و اصلاحطلبانه برای پاسخگویی به مطالبات حداکثری مردم سراسر ایران اسلامی در مسیر پیشرفت و نیل به اهداف فراموش شده انقلاب اسلامی از قبیل جمهوریت، اسلامیت، عدالت، آزادی و استقلال در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و… باشد.

بر این اساس، انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن تقدیر از زحمات جناب آقای دکتر فرجی دانا در مسئولیت وزارت علوم و حمایت از سرپرست محترم وزارت، از ریاست محترم جمهور خواستاریم تا با معرفی شخصیت علمی و فرهنگی شایسته تلاش نمایند، مسیری که ایشان در مبارزه با مفاسد علمی در این مسئولیت گشوده‌اند همچنان ادامه یابد تا دانشگاه ایران اسلامی، شایسته آن عناوینی باشد که در اندیشه امام خمینی(ره) آموخته‌ایم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی ساری

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی گرگان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی باهنر شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مرکز آموزش عالی استهبان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی اشراق بجنورد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرضا

هیأت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

هیأت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود

هیأت موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه شهید چمران اهواز

:::::

۱ دیدگاه

  1. عبدا... :

    من رتبه ۱ سهمیه شاهد دکتری ۹۳ نبوده ام
    من رتبه ۳۶ بدون سهمیه نبوده ام
    من فوق لیسانس مدیریت نبوده ام
    من دانشجوی بازرگانی دانشگاه تهران نبوده ام
    من دارای مدرک مدیریتی پایه ۱ از وزارت علوم نبوده ام
    من دارای سه مقاله علمی و پژوهشی در حوزه و دانشگاه نبوده ام
    من دارای سطح ۱ حوزه علمیه نبوده ام
    من……..بوده ام
    من اشتباهی بوده ام

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 38 = 47