۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷ سرپرست وزارت علوم با تاكيد بر رعايت حقوق دانشجويان:

«آرامش گورستانی» دانشگاه به نفع کشور نیست

نجفی که بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا مسوولیت سرپرستی وزارت علوم را برعهده دارد، با بیان اینکه نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم، گفت: نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در درازمدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هرکسی پایمال شود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم با دفاع از حقوق دانشجویان «آرامش گورستانی» دانشگاه‌ها در دراز مدت را به نفع کشور ندانست و بر تنش‌زدایی از دانشگاه‌ها تاکید کرد.

نجفی که بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا مسوولیت سرپرستی وزارت علوم را برعهده دارد، با بیان اینکه نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم، گفت: نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در درازمدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هرکسی پایمال شود.

سرپرست وزارت علوم همچنین روز گذشته در نشست با معاونان دانشجویی بر لزوم فعالیت دانشجویی و تنوع تشکل‌‎های دانشجویی تاکید کرد و گفت: همه جریان‌های سالم نظام باید در قالب تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند. تاکید نجفی بر فعالیت دانشجویان در این نشست در حالی است که یکی از محورهای استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم از سوی برخی جریانات سیاسی و مخالفان در مجلس فعالیت‌های دانشجویی و انتقاد از سیاسی شدن دانشگاه‌ها بود. سرپرست وزارت علوم به مخالفت‌های جریان‌های سیاسی با دولت وزارت علوم اشاره کرد و گفت: برخی جریانات و رقبای سیاسی با دولت و وزارت علوم مخالف هستند. به گونه‌یی که در این یک سال اخیر به اندازه چهار سال دولت گذشته با این دولت مخالفت شده است.

وی افزود: نکته حایز اهمیت این است که مسوولیت شرعی، ملی و اخلاقی حکم می‌کند که در مخالفت، مصالح ملی و جانب اخلاق رعایت شود اگر مخالف من، در ظاهر دشمن سیاسی من عملی به نفع مصالح کشور انجام داد من حداقل کاری که می‌توانم بکنم این است در مقابل آن سکوت کنم و آن را تخریب نکنم.

سرپرست وزارت علوم با تاکید بر اینکه نباید فریب آن را بخوریم که این مخالفت‌ها را به متن اصلی دانشگاه ببرند گفت: سیاست اصلی وزارت علوم این است که در حداقل ممکن برخورد کند و پاسخ سیاسی ندهد چرا که معتقدیم زمین سیاسی در جای دیگری است.

نجفی که در جمع معاونان دانشجویی صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه رعایت حقوق دانشجویان یکی از نکات مهمی است که معاونان دانشجویی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، افزود: این مساله باید در معاونت دانشجویی جا بیفتد که دانشجویان از حقوق زیادی برخوردار هستند. بخشی از این حقوق به فراخور وظایف شرعی ما به عنوان اولیای تربیتی تعریف می‌شود و بخشی دیگر مربوط به حقوق مدنی و شهروندی دانشجویان است.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه یکی از مصادیق مهم رعایت حقوق دانشجویان کمیته‌های انضباطی است اظهار کرد: گاهی ممکن است افراد تحت تاثیر برخی اغراض و عصبانیت‌ها قرار بگیرند اما معاون دانشجویی باید بر احکام صادر شده نظارت داشته باشد و این احکام با سن و سال جوان امروز و شرایط جامعه سازگار باشند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته انضباطی در اصل یک کمیته تربیتی است، افزود: این کمیته تشکیل شده تا دانشجویان را تربیت کند و اگر برخوردی صورت می‌گیرد فقط باید در جهت تربیت و رشد دانشجویان باشد.

مشارکت حداکثری در فعالیت‌های دانشجویی

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه سیاست وزارت علوم این است که همه جریان‌های سالم نظام باید در قالب تشکل‌های دانشجویی فعالیت کنند ، گفت: اگر جریانی سالم است و در درون نظام تعریف می‌شود باید راه رشد آن را فراهم کنیم و فرصت برابری ایجاد کنیم. وی افزود: ممکن است معاون دانشجویی تفکراتش به یک جریان سیاسی خاص نزدیک باشد اما این مساله نباید مانع آن شود که فرصت برابری برای همه به شکل عادلانه ایجاد کند. نجفی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت علوم جذب مشارکت حداکثری در فعالیت‌های دانشجویی است افزود: در گام اول باید یک اطمینان خاطری ایجاد کنیم تا افراد در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف فعالیت کنند. چرا که در گذشته اینگونه بود که برخی دانشجویان در مقطعی تشویق به فعالیت‌های دانشجویی شدند اما همان فعالیت‌های قانونی با تغییر رییس دانشگاه یا دولت، گرفتاری‌هایی را برای دانشجویان به وجود آورد و باعث شد دانشجویان به خاطر فعالیت‌های قانونی خودشان دچار محرومیت‌های تحصیلی شوند. نجفی با اشاره به اینکه امنیت و آرامش دانشگاه‌ها با مشارکت حداکثری ایجاد می‌شود گفت: دانشجویان به فراخور علاقه‌شان باید در دانشگاه فعالیت کنند تا هم هیجانات اضافی دانشجویان تخلیه شود و هم از این فرصت برای سازندگی استفاده کنیم.

از دانشگاه تنش‌زدایی شود

سرپرست وزارت علوم با اشاره به مسائل سیاسی در دانشگاه اظهار کرد: گمان نمی‌کنم کسی درباره سیاسی بودن دانشگاه و فعالیت‌های سیاسی دانشجویان تردیدی داشته باشد. مقام معظم رهبری بارها بر این مساله تاکید داشته‌اند و افراد را از اینکه دانشجویان غیرسیاسی باشند نهی می‌کنند. حتی ایشان در جلسه‌یی نقل به مضمون فرمودند: خدا لعنت کند کسی را که دانشجو را غیر سیاسی بخواهد.

به گزارش ایسنا، نجفی با بیان اینکه دانشگاه نباید سیاست زده شود، افزود: گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه نباید منویات خود را در دانشگاه اجرا کنند. باید از دانشگاه تنش‌زدایی شود. سیاست‌زدگی خوب نیست اما سیاسی بودن خوب است.

وی با اشاره به اینکه متن اصلی دانشگاه علم، آموزش و پژوهش است، افزود: مسائل سیاسی باید درحاشیه قرار گیرند.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 9 =