۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۵

در انتظار تحول درونی دانشگاه‌ها

. آنچه ما می‌خواهیم، توسعه همه‌جانبه است و در این توسعه، هم باید معیارهای علمی و واقعی و هم ارزش‌های دینی و فرهنگی و ملی ما لحاظ شود. محور توسعه پایدار هم، انسان است؛ یعنی رشد انسان آگاه، پرهیزکار، خودباور و ماهر، اساس و پایه توسعه همه‌جانبه است و در این زمینه، توسعه علمی یکی از بنیاد‌ها و ارکان اصلی توسعه در جامعه ماست.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

آموزه‌های دینی، ما را به روشنگری، خردورزی و فراگیری دانش رهنمون می‌کند. نگرش برخاسته از این آموزه‌های فاخر، معطوف به تربیت و پرورش انسان‌های مومن- خردمند و صاحب‌اختیاری است که امتیاز برجسته آنها، ایمان استوار، وارستگی اخلاقی و گام‌نهادن در مسیر تعالی و پیشرفت فردی و اجتماعی و برپایی جامعه‌ای منزه، پیشتاز در علم و فناوری و مشحون از دل‌ها و جان‌های شیفته آزادی و آگاهی است.  دانشگاهِ امروز باید مرکزی برای آفرینش‌های علمی و فرهنگی فاخر و متناسب با نیازهای عصری باشد که جامعه متعلق به خود را در عرصه‌های گوناگون، همراهی و پشتیبانی کند و این مهم، مستلزم وجود بسترهای لازم، امکانات مناسب و البته انسان‌های فکور، بالنده و پژوهشگرانی است که با فراغ بال، آرامش خاطر و در فضایی امن و آزاد چنین دستاوردی را رقم بزنند.  ما باید در جهان پرآشوب کنونی جایگاه خود را بشناسیم و به‌سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنیم. بنابراین ضرورت دارد هم جهان کنونی و واقعیت‌های فوق‌العاده پیچیده فکری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن را بشناسیم و هم خویشتن خویش را که ریشه در سابقه فرهنگ دینی و نیز تاریخ پرماجرای گذشته دارد، مرور کنیم. آنچه ما می‌خواهیم، توسعه همه‌جانبه است و در این توسعه، هم باید معیارهای علمی و واقعی و هم ارزش‌های دینی و فرهنگی و ملی ما لحاظ شود. محور توسعه پایدار هم، انسان است؛ یعنی رشد انسان آگاه، پرهیزکار، خودباور و ماهر، اساس و پایه توسعه همه‌جانبه است و در این زمینه، توسعه علمی یکی از بنیاد‌ها و ارکان اصلی توسعه در جامعه ماست.

به همین لحاظ، دانشگاه‌ها و مجامع علمی و پژوهشی ما موقعیت فوق‌العاده‌ای در عرصه جامعه و مدیریت پیدا می‌کنند.  برای اینکه ما به توسعه برسیم و دانشگاه‌ها، نقش خود را در این خصوص ایفا کنند و رابطه سامان‌یافته محکمی میان مدیریت جامعه و دانشگاه صورت گیرد، باید به چند موضوع اهتمام شود. در دانشگاه‌ها، فضای امن و سرزنده ایجاد شود تا نقد و اندیشه‌ها و استدلال در عرصه‌های فکری و علمی و فرهنگی، از امنیت لازم برخوردار باشد. دانشگاه‌ها از درون متحول شود و توان علمی خویش را برای پاسخگویی به نیازهای فراوان اقتصادی، فرهنگی، صنفی و علمی جامعه را در مرحله عمل اثبات کنند. آموزش باید مبتنی بر پژوهش شود و به جای انباشت اطلاعات، به مقام تولید دانش در رشته‌های مختلف برسیم. دانشگاه‌ها و اهل نظر باید به نظام اطلاع‌رسانی روزآمد علمی دسترسی داشته باشند تا بتوانند تفکر و تحقیق خویش را سامان دهند و به توسعه کیفی دانشگاه‌ها اهتمام شود. سیاست‌ها متقن و روشن باشند و در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان، تمرکز وجود داشته باشد اما در اجرا، تنوع و کثرت. نظارت و ارزیابی واحدهای دانشگاهی نیز بر پایه استانداردهای مطلوب علمی، فرهنگی و صنعتی سامان یابد. در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، با احترام و افتخار، سلام و درود خود را به حضور استادان گرانقدر، دانشجویان عزیز، مدیران و کارکنان ارجمند این مجموعه‌های ارزشمند تقدیم می‌دارم.
منبع:شرق/محمدرضا تابش عضو هیات‌امنای دانشگاه علم‌وصنعت ایران

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

32 - 22 =