۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۴ دکتر جعفر توفیقی :

فساد در وزارت علوم، فرا‌تر از بورسیه‌ها است

گزارشی تهیه شده که قرار است به رئیس جمهور ارائه شود. این گزارش در حوزه‌های مختلفی بود که شامل موارد تخلف و سهل انگاری در مسائل پژوهشی، اداری، مالی، آموزشی، جذب اساتید و.... بسیاری دیگر از مسائل می‌شد. گزارش‌ها در اختیار کمیته‌ای قرار گرفت که برای پیگیری این موضوعات تشکیل شده بودند. آقای منفرد گزارش‌ها را در اختیار هیئت دولت قرار داد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

می‌گویند او همه چیز را درباره مسائل مختلف وزارت علوم می‌داند. دلیل مخالفت‌ها را هم بهتر از هر کسی متوجه شده است. دکتر جعفر توفیقی کسی است که با خداحافظی‌اش با وزارتخانه علوم در نزد دانشجویان و دانشگاهیان محبوب‌تر شد. توفیقی به ندای ایرانیان می‌گوید: «استیضاح وزیر برای دولت هزینه نبود. بالاخره دکتر روحانی در آغاز کار از تمام وزارت خانه‌ها خواسته بود گزارشی از وضعیت وزارت خانه خود ارائه دهند. گزارش وزارت علوم هم پرونده بورسیه‌ها بود و البته فساد در وزارت علوم ۸ سال گذشته فقط در پرونده بورسیه‌ها نیست. پرونده‌ها و موارد دیگری هم وجود دارد»

چه شد که مساله بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل توسط وزارت علوم مطرح شد؟

دولت یازدهم از ابتدای کار با یک سری تصمیمات غیرقانونی روبرو شد که بخشی از این تصمیمات با حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط داشت. بورسیه‌های غیرقانونی مهم‌ترین فساد رخ داده در وزارت علوم بود که دولت یازدهم نمی‌توانست از آن چشم پوشی کند. چرا که بورسیه‌های غیر قانونی با شعارهای دولت یازدهم در تضاد کامل بود. بنابراین مجموعه وزارت علوم و حتی رئیس جمهور به طور مشخصی پرونده بورسیه‌های غیرقانونی را دنبال کردند. چون از یک سو مطرح شدن و رسانه‌ای شدن آن اعتبار جامعه علمی را از میان می‌برد و از سوی دیگر شعارهای دولت یازدهم مبنی بر قانون گرایی معطل می‌ماند. وزیر سابق هم به دلایل علمی و نه سیاسی به دنبال حقیقت پرونده بورسیه‌ها بود. که متاسفانه این واقعیت گرایی در وزارت علوم از سوی برخی سودجویان تحمل نشد.

علت واقعی استیضاح وزیر علوم هم پیگیری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی بود؟

ظاهرا برخی دوست داشتند پرونده بورسیه‌های غیرقانونی در حد حرف‌های رسانه‌ای و بحث‌های سیاسی باقی بماند. اقدام جدی وزارت علوم برای فهم مشکل و تشخیص درست و برقراری عدالت علمی در این کشور تحمل نمی‌شد. بالاخره پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم پیگیری شد و این پیگیری وزیر علوم موجب استیضاح او شد.

آیا هزینه‌ای که پرداخت شد درست بود؟ آیا نهایتا با بورسیه‌های غیر قانونی برخورد شد؟

استیضاح وزیر برای دولت هزینه نبود. بالاخره دکتر روحانی در آغاز کار از تمام وزارت خانه‌ها خواسته بود گزارشی از وضعیت وزارت خانه خود ارائه دهند. گزارش وزارت علوم پرونده بورسیه‌ها بود و البته فساد در وزارت علوم ۸ سال گذشته فقط در پرونده بورسیه‌ها نیست. پرونده‌ها و موارد دیگری هم وجود دارد. اما تلاش برای درک حقیقت و روشن شدن آن موجب شد عده اندکی ناراحت شوند و منافع خود را در خطر ببینند. بنابراین مقابل وزارتخانه بایستند. برخی منافعشان در این بود که روند کار متوقف شود اما با دستور دکتر روحانی و پیگیری آقای نجفی پرونده بورسیه‌ها راه قانونی خود را ادامه می‌دهد و متوقف نشده است. به زودی گزارش کاملی از پرونده بورسیه‌ها در اختیار نهادهای مرتبط مانند مجلس، ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد تا آن‌ها در جریان موارد تخلف که برخلاف آئیین نامه وزارت علوم است قرار بگیرند. رئیس جمهور پیگیر اصلی این پرونده است.

اینکه می‌گویید پرونده تخلف‌ها فرا‌تر از بورسیه‌های غیر قانونی در وزارت علوم است. به چه معنا است؟

گزارشی تهیه شده که قرار است به رئیس جمهور ارائه شود. این گزارش در حوزه‌های مختلفی بود که شامل موارد تخلف و سهل انگاری در مسائل پژوهشی، اداری، مالی، آموزشی، جذب اساتید و…. بسیاری دیگر از مسائل می‌شد. گزارش‌ها در اختیار کمیته‌ای قرار گرفت که برای پیگیری این موضوعات تشکیل شده بودند. آقای منفرد گزارش‌ها را در اختیار هیئت دولت قرار داد. اکنون هم آقای نجفی کمیته‌ای را مامور کرده است تا تخلفات را پیگری کرده و آن را در اختیار نهادهای مسئول قرار دهند. تا آنجا که من خبر دارم بسیاری از پرونده‌ها در حال تکمیل شدن و آماده ارائه شدن به مسئولان برای اخذ تصمیم هستند. یکی از همین پرونده‌ها، پرونده تخلفات مربوط به بورسیه‌ها است.

برخی می‌گویند این اقدام دولت تبلیغاتی است. نظر شما چیست؟

دولت باید با موارد خلاف قانون و آئیین نامه‌ها برخورد کند. ضرورت این بحث نه سیاسی بلکه علمی و کار‌شناسی است. به دنبال تبلیغات نیستیم. فساد در وزارت علوم هم، فرا‌تر از بورسیه‌ها است.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + = 15