۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲ اصغرزاده در جمع خبرنگاران;

حضور هاشمی، وسط جبهه اصولگرایان بمب روانی منفجر کرده است

ایرادی که من به دولت اصلاحات و سازندگی دارم قابل کتمان نیست اما چه اصلاح‌طلبان و چه آقای هاشمی قطعا باید مطابق مقتضیات روز گفتمان خود را بازسازی کنند در این صورت نه تنها من، ‌بلکه بسیاری از اصلاح‌طلبانی که اکنون در حاشیه هستند به آنها خواهیم پیوست.

«مبارزه»(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):یک کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات، بمب روانی وسط جبهه اصولگرایان منفجر شده، گفت: احتمالا اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل در انتخابات پیش‌رو از هاشمی رفسنجانی حمایت خواهند کرد.

asgharzadeابراهیم اصغرزاده در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: به نظر من انتخابات آینده ایران با توجه به شرایط کشور و وضعیت بحرانی که در تحریم‌ها داریم و اجماع جهانی که علیه ایران صورت گرفته بیشتر تحت تاثیر منافع ملی است تا خط‌کشی‌های سیاسی و مرزبندی‌های جناحی؛ من هم ترجیح می‌دهم در این چارچوب تصمیم بگیرم، بنابراین نقش و جایگاه هاشمی یا بقیه در این رابطه معنا می‌یابد که منافع ملی چه چیزی حکم می‌کند.

وی افزود: من و دوستانم تلاش زیادی برای آمدن هاشمی رفسنجانی کردیم و آمدنش به نظر من بسیار مفید بود و معادله چند مجهولی انتخابات آینده را حل خواهد کرد، قطعا همکاری و ائتلاف هم قواعد کلاسیکی دارد که هاشمی رفسنجانی بهتر از هر کسی آن را می‌داند، همه می‌دانند که برای ایجاد یک ائتلاف در دوره ثبت‌نام و حضور کاندیداها باید پروتکل و قواعدی رعایت شود.

وی افزود: من هم از همکاری با هاشمی رفسنجانی پرهیز ندارم و پیش از این هم گفته بودم اگر هاشمی یا خاتمی بیایند با آنها همکاری خواهم کرد اما اینها بر اساس قواعد و برنامه‌هایی خواهد بود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: آنچه مدنظر من است و در ذهن اصلاح‌طلبان و شخص آقای هاشمی هم مورد توجه است این است که اولویت مملکت، ارتقای روابط خارجی با دنیاست، وضعیت فعلی ما انزوای بین‌المللی است و موقعیتی است که به لحاظ تحریم‌ها به وجود آمده است و وضعیت اقتصادی به تعریف خود آقای رییس‌جمهور وضعیت شکننده‌ای است، البته این به هیچ وجه به این مفهوم نیست که ملت ایران قادر به مقاومت نیست، یا دست از دستاوردهایی که تاکنون داشته بردارد اما به نظر من می‌شود از دیپلماسی قوی‌تری استفاده کرد تا فضای بازتری در بیرون کشور ایجاد شود و بتوانیم از این محاصره اقتصادی عبور کنیم.

اصغرزاده، توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مورد توجه همه کاندیداها دانست و تصریح کرد: غیر از کاندیداهای خاص دولت، کاندیداهای دیگر نسبت به وضع اقتصادی مردم احساس رضایت نمی‌کنند و حافظ وضع موجود نیستند، البته جناح اصولگرا به لحاظ روانی در وضعیت سختی است چرا که محصول کار خود را می‌بیند و باید آن را جواب دهد اما من حتی دیدم برخی اصولگرایان نسبت به هولوکاست، سیاست خارجی و سیاست اقتصادی دولت اعتراضی صحبت می‌کنند.

وی اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت را وجه اشتراک اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دانست و تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی و بخصوص مسائل داخلی و نگرش ایدئولوژیک دولت، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، دولت آقای احمدی‌نژاد برخلاف قانون اساسی کاملا از یک دیدگاه ایدئولوژیک بهره می‌گیرد و آن دیدگاه نئومنجی‌گرایانه است، همان‌طور که آقای احمدی‌نژاد گفتند این ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پولی است که متعلق به امام زمان است باید به مردم بگوید که گرانی، بیکاری و وضعیت اقتصادی هم محصول همان امام زمانی است که ایشان معتقد است، آیا ایشان حق دارند از ابزار دینی و عقیدتی مردم اینقدر بی‌هراس خرج کند؟ این بخش ایدئولوژیک دولت مشکل جدی اصولگرایان است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری درباره احتمال انصراف به نفع هاشمی، اظهار کرد: من از همکاری با هاشمی در مسیر مشخص ابایی ندارم و از آن استقبال می‌کنم زیرا اولویت برای من، منافع ملی است و نه مرزبندی خطی و در این منافع ملی آمدن هاشمی مفید به حال کشور بود و من هم مشوق ایشان بودم و از آمدنشان حمایت کردم اما اینکه چطور رقابت یا همکاری کنیم منوط به ملاقات و مذاکره من با ایشان است.

اصغرزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال تکرار شکست هاشمی در انتخابات، تصریح کرد: صحنه سیاسی انتخابات در ایران هم بخش مثبت دارد و هم بخش منفی، هر کاندیدایی دارای یک رای منفی است، جناح چپ خط امام بعد از مجلس سوم که شورای نگهبان بیش از ۴۰ نفر از اعضای ما را ردصلاحیت کرد در انتخابات شرکت نکرد و آن بخشی که شرکت کرد، در انتخابات شکست خورد اما همین گروه در سال ۷۶ با رای ۲۰ میلیونی خاتمی به قدرت برگشت.

وی ادامه داد: این فراز و نشیب‌ها بیش از اینکه ناشی از عملکرد خود فرد باشد ناشی از اقتضائاتی است که در جامعه شکل می‌گیرد. وضعیت دولت فعلی به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که آقای هاشمی وضعیتش در انتخابات بد است.

این کاندیدای اصلاح‌طلب ادامه داد: البته من مخالف حباب‌ها و توهم‌های سیاسی هستم که فکر کنیم جامعه منتظر است یک قهرمان بیاید و کشور را نجات دهد اما به این معتقدم که هاشمی صلاحیت و توانایی این را دارد که کشور را از بحران‌ها عبور دهد. به نظر من اینکه ایشان رای می‌آورد یا نه، به آرایش سیاسی انتخابات، شعارها و کمپینی که برای ایشان شکل می‌گیرد، ‌بستگی دارد.

اصغرزاده تصریح کرد: اگر هاشمی، هاشمی دولت سازندگی باشد احتمال دارد با همان رای منفی مواجه شود اما اکنون شاهدید که خاتمی و تیمش از آقای هاشمی حمایت می‌کنند و اینکه چه اتفاقی بیفتد بستگی دارد که آقای هاشمی که فرد بسیار هوشمندی است چه شعارهایی انتخاب کند. همه ما می‌دانیم که تهی‌دستان جامعه نسبت به موقعیتی که برای طبقه متوسط در دولت خاتمی ایجاد شده بود کاملا واکنش منفی نشان دادند و احمدی‌نژادی که در سال ۸۴ از انتخابات بیرون آمد مسئول بی‌توجهی به آنها بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ورود هاشمی به صحنه انتخابات، بازگشت به عقب نیست، گفت: مثل این است که بگوییم در آمریکا برگشتن دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواها در هر دوره‌ای، بازگشت به عقب است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: رای هاشمی بستگی به این دارد که هاشمی ۹۲ چطور خود و کمپینش را بازسازی می‌کند، من خیلی امیدوارم که با هوشمندی آقای هاشمی این بازسازی به صورتی باشد که چتر حمایت از او فراتر از طبقه متوسط و گروه‌های سیاسی باشد.

اصغرزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر امکان ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد: ردصلاحیت هاشمی امکان‌پذیر نیست و کشور را با بحران مشروعیت مواجه می‌کند، ایشان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، این ردصلاحیت حتی برای آقای خاتمی هم امکان‌پذیر نیست و شعارهای برخی جریانات و نیروهای رادیکال در این رابطه کاربرد تبلیغاتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ورود هاشمی رفسنجانی آرایش انتخاباتی را کاملا به هم زده است، خاطرنشان کرد:‌ از ساعت ۶ عصر روز گذشته فضای رسانه‌ای و مجازی تفاوت بسیاری داشته است اما نباید دچار توهم شویم، این بخشی از تحولات سیاسی است، اتفاقی که در روزهای آینده می‌افتد این است که آقای هاشمی ۹۲ چه پاسخ‌هایی برای پرسش‌های موجود به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد در مشت دارد. آنها هم باعث نزدیکی افرادی مثل من که کاندیدا شدند و علاقه‌مند به ایشان هستند، خواهد شد و جهت‌گیری جبهه اصلاحات را مشخص خواهد کرد.

این کاندیدای اصلاح‌طلب درباره اینکه آیا هاشمی با شرایط سنی‌اش امکان کار اجرایی در کشور را دارد یا خیر؟ تاکید کرد: تجربه آقای هاشمی فوق‌العاده برای کشور ارزشمند است، رییس‌جمهوری یک سیستم جمهوری است و رییس‌جمهور یا رییس یک سیستم پوپولیستی نیست، برخی فکر می‌کنند رییس‌جمهور یعنی رییس‌جمهور خلایق.

اصغرزاده با بیان اینکه آنها می‌توانند شعار پوپولیستی بدهند و با توده‌های مردم ارتباط مستقیم برقرار کنند و آنها را جهت بدهند افزود: در حال حاضر سیستم سیاسی کشور با بی‌انضباطی فوق‌العاده‌ دولت آقای احمدی‌نژاد مواجه است و در این شرایط آقای هاشمی توان این مدیریت را دارد اما این کفایت نمی‌کند و هاشمی ۹۲ باید هاشمی‌ای باشد که مجموعه‌ای از پاسخ‌ها را به پرسش‌های موجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رویکرد اصلاح‌طلبان به هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم، تصریح کرد: من نمی‌گویم باید به گذشته کاملا بی‌توجهی کرد اما گذشته همیشه قابل بهره‌گیری است و درس گرفتن برای آینده است، اگر اصلاح‌طلبان اشتباهی را در آن زمان داشتند آن اشتباه بوده است، نمی‌شود هر لحظه عده‌ای را از قطار انقلاب پیاده کنیم و چرخه طرد، حذف، انگ زدن و برچسب زدن را روشن کنیم و هر لحظه کسی را پایین بیندازیم.

اصغرزاده ادامه داد: با اتفاقی که در سال ۸۴ افتاد اصولگرایان به راحتی می‌توانستند خیلی بهتر دولت احمدی‌نژاد را طراحی کنند ولی به چرخه خشونت و حذف به جایی رسیدند که در دو سال اخیر بیشترین حمله‌ها و تهاجم علیه احمدی‌نژاد توسط اصولگرایان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با آمدن هاشمی رفسنجانی، آرایش سیاسی اصولگرایان تغییر می‌کند، گفت: با آمدن هاشمی رفسنجانی، بمب روانی وسط جبهه اصولگرایان منفجر شده است و آنها باید آرایش سیاسی‌شان را تغییر بدهند البته احتمالا اینطور نیست که آنها به یک گزینه برسند زیرا دچار بحران تئوریک هستند، اولا در نقد دولت احمدی‌نژاد و ثانیا در اینکه چه گفتمانی را بتوانند خلق کنند که توده‌های مردم را به سمت خود جلب کنند، من مطمئنم آقای مصباح‌یزدی و جبهه پایداری به هیچ عنوان با بقیه محافظه‌کاران وارد یک بازی نمی‌شوند بنابراین یک ضلع اصولگرایی به صورت مجرد وارد بازی خواهد شد و کسانی که به عنوان نیروهای مستقل آمده‌اند و کمپین‌های قدرتمندی تشکیل داده‌اند هم معلوم نیست کنار بروند

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: اگر هاشمی رفسنجانی در جهت منافع ملی که مورد نظر اصلاح‌طلبان است حرکت کند قطعا اصلاح‌طلبان از او حمایت خواهند کرد، بدنه اصلاح‌طلبان همین مردمی هستند که وضعیت اقتصادی این بلا را بر سر آنها آورده است و فکر می‌کنم آقای هاشمی را فرد قادری می‌دانند که این جهت‌گیری اقتصادی کشور را اصلاح کند.

وی با تاکید بر اینکه هاشمی ۹۲ با هاشمی دوره سازندگی کاملا متفاوت است، تصریح کرد: اینکه آقای هاشمی متفاوت است یعنی اینکه بخشی از مطالبات اصلاح‌طلبان را نمایندگی کند، تا قبل از این همه در کشور می‌گفتند برای اینکه موج انتخاباتی ایجاد شود و مردم پای صندوق بیایند و حماسه سیاسی خلق شود همه باید مشارکت کنند، این چیزی در جهت منافع ملی است، همین‌که بتوانند فضای انتخاباتی کشور را به گونه‌ای رقم بزنند که به سوالات و پرسش‌های اصلی پاسخ داده شود کار بزرگی است.

اصغرزاده در پاسخ به سوالی یادآور شد: ایرادی که من به دولت اصلاحات و سازندگی دارم قابل کتمان نیست اما چه اصلاح‌طلبان و چه آقای هاشمی قطعا باید مطابق مقتضیات روز گفتمان خود را بازسازی کنند در این صورت نه تنها من، ‌بلکه بسیاری از اصلاح‌طلبانی که اکنون در حاشیه هستند به آنها خواهیم پیوست.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اینکه مهم‌ترین رقیب هاشمی در انتخابات کیست؟ اظهار کرد: اینکه در مقابل هاشمی چه آرایشی قرار بگیرد نمی‌توانم به صراحت بگویم اما در مقابل نگرش و گفتمان میانه‌روانه و معتدل هاشمی قطعا نگاه رادیکال، ایدئولوژیک، تند و اولتراراست جناح اصولگرا قرار می‌گیرد. بخشی از اصولگرایان معتدل منطقی، عقل‌گرا و خردگرا از آقای هاشمی حمایت خواهند کرد و بعید می‌دانم آقای هاشمی رفسنجانی از حمایت آنها استقبال نکند.

وی در پایان گفت: بعید می‌دانم بین اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل، جامعه قطبی شود. اگر بخواهد قطبی شدن هم صورت بگیرد بین هاشمی و جریان تندروی راست خواهد بود البته بعضی تندروهای چپ و اصلاح‌طلبان تندرو هم هستند که می‌گویند در انتخابات شرکت کرد اما آنها به نظرم سهمی ندارند. اگر یادتان باشد زمانی که آقای خاتمی به قدرت رسید مسعود رجوی اولین کسی بود که مقابل او موضع گرفت و گفت که او فتنه‌گر است.

منبع:ایسنا

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

48 + = 49