۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳

هشتمین جلسه دادگاه کهریزک/ آنچه در هفت جلسه قبل گذشت + اخبار تکمیلی

در شرایطی که دادگاه قضات تعلیق شده در ارتباط با جنایت کهریزک به پایان روند دادرسی خود نزدیک می‌شود، روز به روز بر رضایت خانواده جان باختگان افزوده شده و در نقطه مقابل، متهمان ردیف اول و دوم نسبت به روند دادرسی ابراز نارضایتی می‌کنند تا جایی که مرتضوی، متهم ردیف نخست تازه به یاد آورده که در باب علنی بودن دادگاه سخنرانی کند.

IMG15212545.jpg«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): هشتمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده ماجرای کهریزک دقایقی قبل در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

خبرگزاری مهر در این باره نوشت: دقایقی قبل با حضور اولیای دم قربانیان و وکلای آنها متهمان و وکلای شان هشتمین جلسه دادگاه به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی و با حضور ۴ قاضی مستشار آغاز شد.

در حالی که طرفین پرونده احتمال می دادند امروز آخرین جلسه دادگاه باشد قاضی مدیرخراسانی گفته ۳  جلسه دیگر از دادگاه باقی مانده است. رئیس دادگاه در دو جلسه قبل نیز بدون اطلاع طرفین برخی افراد از جمله مدیرکل سازمان زندان های استان تهران، معاون سابق نظارت بر زندان های دادسرای تهران و ۴ تن از بازداشتی های کهریزک را به دادگاه احضار کرده بود.

آنچه در هفت جلسه قبل گذشت

جلسه اول

قرائت کیفرخواست متهمان و طرح شکایت برخی از اولیای دم

جلسه دوم

ادامه شکایت اولیای دم و آغاز دفاعیات سعید مرتضوی

جلسه سوم

پایان دفاعیات دادستان سابق تهران

جلسه چهارم

دفاعیات علی اکبر حیدری فر و وکیلش

جلسه پنجم

دفاعیات وکیل قاضی حداد متهم ردیف سوم پرونده

جلسه ششم

حضور معاون سابق نظارت بر زندانهای دادسرای تهران به عنوان گواه

جلسه هفتم

حضور مدیرکل سازمان زندانهای استان تهران و ۴ بازداشتی کهریزک در دادگاه

 تابناک هم نوشت: در شرایطی که دادگاه قضات تعلیق شده در ارتباط با جنایت کهریزک به پایان روند دادرسی خود نزدیک می‌شود، روز به روز بر رضایت خانواده جان باختگان افزوده شده و در نقطه مقابل، متهمان ردیف اول و دوم نسبت به روند دادرسی ابراز نارضایتی می‌کنند تا جایی که مرتضوی، متهم ردیف نخست تازه به یاد آورده که در باب علنی بودن دادگاه سخنرانی کند و حیدری فر، متهم ردیف دوم هم روز به روز روند جنجالی‌تری در پیش گرفته و علاوه بر تکذیب سریالی سخنانش، به طرح ادعاهایی مشغول شده که حتی اگر ثابت شوند، هیچ تأثیری در سرنوشت پرونده نخواهد داشت!بدین ترتیب مرتضوی که پیشتر با انتشار غیرقانونی لایحه دفاعیه‌اش در خبرگزاری‌های دولتی، هم قوانین را ریشخند کرده و هم چیزی غیر علنی باقی نگذاشته بود، پس از اعلام قاضی دادگاه مبنی بر برگزاری دادگاه به صورت غیرعلنی تا انتهای دادرسی، با خیال آسوده از علنی نشدن دادگاه، در اقدامی عجیب در جمع خبرنگاران در باب اطلاع‌رسانی آزاد نطق کرده و کمی بعد، از دادگاه مهلت خواست تا نشان دهد که نسبت به سرنوشت پرونده ای که نخوانده، نگرانی جدی پیدا کرده است.این در حالی است که حیدری فر، دادیار معلق شده به مراتب روند عجیب تری در پیش گرفته و از عکس‌هایی سخن به میان آورده که به زعم وی، ثابت می‌کند، دو تن از جان باختگان مجرم بوده‌اند و دستگیری ایشان کار درستی بوده است؛ ادعایی که فارغ از سرنوشت ‌توجیه‌ناشدنی بازداشت شدگان، دو نکته در آن پنهان است؛ نخست این که کار وی و همکارانش در اعزام جان باختگان به بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک درست بوده است و دوم آن که اعتراف داشته، یکی از متهمان (محمد کامرانی) به اشتباه بازداشت شده و حسابش با دو مرحوم دیگر جداست!اینجاست که به نظر می رسد سناریویی در حال تدارک است که می‌تواند موجب چند پاره شدن صف شاکیان شود، ولی دکتر حسن کمالی، وکیل خانواده مرحوم محمد کامرانی فر نظر دیگری دارد.

وی در گفت‌وگو با «تابناک» می‌گوید: اگر هم تلاشی برای جدا کردن صف شاکیان رخ داده باشد، اثری ندارد، چراکه دستگیری‌ها چه درست و چه اشتباه، منجر به صدور حکم تبرئه و قرار منع تعقیب شده است. حالا این افراد پیش از محاکمه در اثر شرایط و اتفاقات بازداشت فوت شده‌اند و شواهدی نیز مبنی بر متهم بودنشان و اتهامی علیه‌شان وجود ندارد. پس الان نمی‌شود، گفت که دستگیری و اتهام محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر درست بوده یا نه.

کمالی در ادامه به استناد نکردن متهمان به محکومیت جان باختگان به عنوان گواه اشاره کرده و می‌گوید: وقتی بازداشت‌شدگان محکوم نشده‌اند، یعنی بی‌گناه بوده‌اند. پس طرح این موضوع که بعضی از این بازداشت‌شده‌ها یا همه‌شان در اغتشاشات حضور داشته‌اند یا نه، مجرم بوده‌اند یا نه و سابقه‌شان چه بوده و چه نبوده، تأثیری در ماجرا ندارد؛ یعنی حتی اگر متهمی تصویری ارائه کرده باشد، این مسأله در این پرونده کارساز نیست؛ بماند که ما چنین اتفاقی را ندیده‌ایم.

این استاد دانشگاه در ادامه از نگاه دیگری به ماجرا نگریسته و می‌گوید: اگر بنا را بر این بگذاریم که آن‌ها متهم بوده‌اند، همه صحبت بر سر این خواهد بود که آیا به بهانه تخلفی که صورت گرفته می‌شود، افرادی را بدون رعایت قانون بازداشت کرد؟ یا بر فرض این‌که بازداشت انجام شده، اشکالی نداشته و موجه باشد، آیا می‌شود بازداشت‌شده را در شرایطی نگه داشت که شرایط استاندارد را نداشته باشد؟ بقیه حرف‌ها و عقبه‌ها در این بحث حقوقی تأثیری ندارد و به نظر من اصلا پرداختن به موضوع وجاهتی ندارد.

این حقوقدان در ادامه رویکرد جالبی به درخواست مهلت متهم ردیف اول برای مطالعه پرونده ارائه کرده و می‌گوید: به نظر من، درخواست آقای مرتضوی موجه است. برای این‌که اولا با توجه به این‌که پرونده حجم زیادی دارد، مسائلی را شکات و وکلایشان و افراد دیگر مطرح کرده‌اند. همچنین اسنادی که ارائه شده‌اند؛ این‌ها باید جمع‌بندی شوند و ایشان باید بتواند با خواندن همه این مطالب، دفاع آخر خودش را ارائه کند. باید از یاد نبریم که اگر مبنای کار انصاف باشد، من در واقع نماینده یک‌سوم شاکیان هستم؛ یعنی یک‌سوم یک طرف قضیه. در حالی که آقای مرتضوی باید به هر سه شکایت پاسخ دهد. بالاخره ما سه شاکی و سه وکیلیم. انصاف اقتضا می‌کند که مرتضوی مهلت بیشتری داشته باشد.

وی می‌افزاید: بنابراین دادگاه نباید مانعی برای متهم قایل باشد؛ البته به شرط این‌که مهلتی که ایشان تقاضا می‌کند محدود باشد. به نظر من درخواست پنج یا حتی ده روز مهلت، می‌تواند بی‌اشکال باشد و حتی موجه است. ایشان هم باید بتواند دقیق دفاع کند. چه ایرادی دارد فرصت کافی داشته باشد و هر چه را فکر می‌کند ممکن است به اثبات حقانیتش کمک کند، به کار بگیرد؟ ما هم دنبال این نیستیم که داستان هر چه زودتر جمع شود. حتی این گونه نیست که ما الزاما تمایل به محکومیت او داشته باشیم، بلکه ما می‌خواهیم هیچ ابهامی ‌نماند.

تکمیلی:

دادگاه هشتم دقایقی پیش به پایان رسید.

مهر نوشت: روح الامینی با اشاره به رضایت از روند رسیدگی به پرونده کهریزک گفت: از نظر اخلاقی قاضی حداد یک عذرخواهی به شکات بدهکار می باشد.

وی پس از هشتمین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه یکی از خبرگزاری ها مطالب ارایه شده را به صورت ناقص منتشر می کند. این خبرگزاری ها از بیت  المال بودجه دریافت می کنند و نباید مطالب را به صورت ناقص انتشار دهند.

پدر یکی از قربانیان کهریزک ادامه داد: روند دادگاه روند خوبی است و هر روز این روند بهتر می شود. در حال حاضر نیز به شفافیت خوبی رسیده است. امروز معاون بازرسی فاتب که از محکومان داد گاه نظامی است در دادگاه حاضر شد و به سوالات قاضی پاسخ داد.

وی در خصوص عدم حضور قاضی حداد در دادگاه نیز اظهار داشت: وی از نظر اخلاقی باید در دادگاه حاضر می شد زیرا یک عذرخواهی به ما بدهکار است.

پدر مرحوم جوادی فر از قربانیان کهریزک نیز امروز برای اولین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره دادگاه قضات تعلیق شده گفت: تا حالا روند دادگاه برای ما راضی کننده بود و به احتنمال قوی تا دو جلسه دیگر تمام می شود.  امروز به خاطر اینکه نوبت دفاع مرتضوی نبود روند دادگاه نیز آرام و هیچ اعتراضی در آن وجود نداشت.

وی درباره یک مقام پلیس که در دادگاه حاضر شده بود نیز گفت:  قاضی از وی درباره بازداشت های صورت گرفته و بازداشتگاه کهریزک سوال کرد اما ما نمی توانیم به جزئیات آن اشاره کنیم.

جوادی فر درباره عکس های ادعایی از سوی حیدری فر نیز گفت: وی ظاهراً گفته که این عکس ها را دارم اما تا الان ما آنها را ندیده ایم و در خصوص حرف هایی که درباره ما زده شده است وکیل مان موضوع را پیگیری می کند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

25 - = 15