۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱

مناظره تعامل سازنده سه دولت در دانشگاه علامه طباطبایی

سیاست خارجی که دولت اصلاحات در پیش گرفت گفت‌وگو با کشورهای صاحب قدرت در عرصه بین‌الملل بود. در واقع در سیاست خارجی نباید بهانه دست دشمن داد. در دشمنی آمریکا شکی نیست. اما دست کم نباید ابزار و اهرمی به دشمن علیه خود بدهیم.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مناظره ای تحت عنوان «بررسی و مقایسه تعامل سازنده سه دولت» به همت انجمن های علمی علوم سیاسی-روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در سالن شهید همت این دانشگاه برگزار شد.

 allame

در این مناظره هادی ذوالفقاری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی به نمایندگی از دولت اصلاحات،کیانوش کلهر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه به نمایندگی از دولت نهم و دهم و علامه عزیزی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در دفاع از عملکرد سیاست خارجه دولت یازدهم در عرصه تعامل سازنده با دنیا به بیان نظرات خود پرداختند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تفاوت تعامل سازنده با تعامل موثر در عرصه بین‌المللی گفت: اهمیت موضوع تعامل ایران با دنیا به این جهت است که کشور ما از نظر ژئوپلیتیک، ژئو استراتژیک، ژئو اکونومیک و ژئو کالچر از کشورهای غنی و منحصربفرد است و از این رو ظرفیت تاثیرگذاری فراوانی بر نظام بین‌المللی دارد.

وی در ادامه با اشاره به نقش ژئوپلیتیک ایران گفت: موقعیت خاص ژئوپلیتیک ایران باعث شد که در جنگ‌های جهانی اول و دوم از ایران به عنوان پل پیروزی یاد کنند و از آنجا که ایران در همسایگی قدرت‌های بزرگی همچون روسیه و حوزه نفوذ آمریکا یعنی خلیج‌فارس، قرار دارد باعث رجحان موقعیت ایران در منطقه شده است.

عزیزی با تاکید بر استفاده ترکیبی از تعامل سازنده و تعامل موثر در عرصه بین‌المللی گفت: هرگاه در کشور ما شاهد این نوع تاکتیک دیپلماسی بودیم، کشور در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفته است و هرگاه زمامداران امور به دنبال رویکرد رویارویی بودند ما شاهد عقبگرد در توسعه کشور بودیم که نمونه بارز آن رویکرد تقابلی احمدی‌نژاد در مقابل نظام بین‌المللی بود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه باید از سیاه‌نمایی در تلاش‌های دستگاه دیپلماسی پس از انقلاب اسلامی جلوگیری کرد اظهار داشت: در عملکرد افرادی که به عنوان مسوول دستگاه دیپلماسی مشغول به فعالیت بودند از جمله آقای ولایتی، خرازی، متکی، صالحی و ظریف مشکل خاصی وجود ندارد، بلکه همه این عزیزان براساس اصول کلی دستگاه سیاست خارجه کشورمان حرکت کردند و موضوعی که در عرصه دیپلماسی و تعامل با دنیا برای کشور ما مشکل‌آفرین شد خود آقای احمدی‌نژاد و ادبیات غیردیپلماتیک ایشان در موضع‌گیری‌های مختلف‌شان بود.

عزیزی با دفاع از اقدامات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: از برکات و توفیقات نظام است که ما در ۳۶ سال گذشته توانستیم مرزهای دیپلماسی خود را از مرزهای جغرافیایی دور کنیم و اگر این پروسه در وزارت خارجه طی نمی‌شد امنیت ملی ما با خطر جدی روبرو می‌شد.

این فعال دانشجویی با اشاره به موضوع ژئو کالچر در عرصه بین‌المللی تصریح کرد: مساله ژئو کالچر با توجه به اتفاقات اخیر منطقه و مذاکرات هسته‌ای به وضوح قابل لمس است زیرا کشور ما دارای یک تمدن بسیار قوی است به نوعی که ایران زمانی نظم‌دهنده نظام بین‌الملل بوده است و بعد از انقلاب اسلامی موضوع ایدئولوژی ایران مطرح شد به نوعی که بعد از سال ۵۷ تاثیرگذاری فرهنگی ایران شکل ایدئولوژیک به خود گرفته است و در مقطعی توانسته است الگوی مناسبی برای بسیاری از حرکت‌های اسلامی باشد و از طرف دیگر طرح ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها در زمان دولت اصلاحات فرصتی را فراهم آورد تا ایران بتواند بار دیگر با برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی جایگاه فرهنگی خود را ارتقا بخشد که در زمینه مثبت شدن چهره ایران در افکار عمومی جهانیان بسیار موثر بود.

عزیزی با اشاره به جنگ‌افروزی‌های عربستان افزود: جنگی که عربستان در منطقه به راه انداخته همه به خاطر ترس از نفوذ ایدئولوژی جمهوری اسلامی در منطقه و در سطح کشورهای اسلامی است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به قرابت ترس عربستان و اسرائیل از ایران اظهار کرد: اسرائیل نیز از تعامل سازنده ایران با دنیا واهمه دارد. زیرا این تعاملات منجر به توسعه اقتصادی ایران می‌شود و صهیونیست‌ها از این مساله می‌ترسند که اگر ایران به نقطه قابل قبول در شاخص‌های اقتصادی برسد، ایدئولوژی آن جهانی خواهد شد و دیگر رژیم غاصب اسرائیل در آن حالت نمی‌تواند در منطقه سر بلند کند.

عزیزی با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: این مذاکرات از این جهت مهم هستند که عنصر اقتدار ملی، در گرو توسعه اقتصادی است و یکی از آیتم‌های توسعه اقتصادی طبق سند چشم‌انداز تعامل سازنده با دنیا است زیرا اگر ما کشوری ضعیف از لحاظ اقتصادی باشیم در موازنه قدرت دچار مشکل خواهیم شد و اگر در موازنه قدرت با مشکل روبرو شویم امنیت ملی ما به خطر می‌افتد، پس در نتیجه لازمه مقاومت ما در مقابل ابرقدرت‌ها و دشمن‌های ایدئولوژیک تعامل سازنده با نهادهای بین‌المللی است و از این جهت این مذاکرات حائز اهمیت است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: وظیفه اصلی سیاست خارجه کاهش هزینه‌های کشور است و سخن‌ ما این است که هزینه‌سازی بی دلیل برای کشور ظلم به مردم است و مطرح کردن موضوعات مناقشه‌برانگیز توسط احمدی‌نژاد برای ملت ایران هزینه درست کرد .

کیاوش کلهر از بسیج دانشجویی از عملکرد وزارت امور خارجه در قبال حملات عربستان سعودی علیه یمن انتقاد کرد و وزارت امور خارجه را متهم به اتخاذ رویکرد انفعالی کرد. این فعال دانشجویی با انتقاد از سیاست خارجه دولت اصلاحات آنها را متهم به وادادگی در مقابل غرب کرد که با واکنش دانشجویان و دعوت دانشجویان از ایشان به رعایت اخلاق در مناظره منتج شد.

کلهر در پاسخ به علامه عزیزی، گفت: هیچ کس به اندازه احمدی‌نژاد کفایت مدیریت تحریم‌ها را نداشت که در پاسخ این اظهارات کلهر، هادی ذوالفقاری گفت: سخنان آقای کلهر را تصحیح می‌کنم زیرا هیچ‌کس اندازه احمدی‌نژاد کفایت این را نداشت که بهانه وضع این اندازه تحریم علیه ملت ایران را فراهم کند.

عزیزی در ادامه با دفاع از تیم مذاکره‌کننده فعلی و در جواب صحبت‌های منتقد دستگاه دیپلماسی گفت: اینکه شما ظریف را آمریکایی می‌دانید یک سخن بی‌اساس است زیرا آقای ظریف یک آمریکاشناس قهار است و وقتی رهبری از اعضای تیم مذاکره‌کننده به عنوان فرزندان انقلاب یاد می‌کند پس این سخنان در تعارض با سخنان ایشان است. بر این اساس ما تهمت‌های شما به آقای ظریف را رد می‌کنیم و به فرمایشات مقام معظم رهبری استناد می‌کنیم.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز تاسف از موضع‌گیری‌های متعصبانه برخی افراد در زمینه عملکرد سیاست خارجه در دولت اصلاحات تصریح کرد: وقتی مسوول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت اصلاحات جناب آقای روحانی منصوب رهبری در شورای عالی امنیت ملی بودند و زمانی که رئیس دستگاه دیپلماسی آن زمان جناب آقای خرازی هم‌اکنون منصوب رهبری به عنوان رئیس شورای راهبردی سیاست خارجه هستند پس با این اوصاف «خائن» خطاب کردن مسوولان سیاست‌ خارجه دولت اصلاحات ظلم به نظام است که متاسفانه دوستان به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود در این مساله عقده‌گشایی می‌کنند.

عزیزی که در مقام دفاع از عملکرد سیاست خارجه دولت یازدهم سخن می‌گفت، اصول دیپلماسی دولت تدبیر و امید را به این شرح تصریح کرد: در سیاست‌های خارجه دولت‌ روحانی چند اصل عمده وجود دارد که آنها عبارتند از: اعتمادسازی، تعامل سازنده و به تبع آن دنبال کردن راهبرد برد- برد، تنش‌زدایی، چهره‌سازی و نشان دادن چهره مثبت از ایران به دنیا، پایبندی به هنجارهای بین‌المللی و اعتقاد به نظم بین‌المللی.

وی در ادامه با تشریح عملکرد وزارت‌خارجه گفت: همه این اقدامات وزارت‌خارجه در جهت کاهش هزینه‌های کشور است و در نهایت این فعالیت‌ها جهت رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور انجام می‌گیرد و از این جهت بسیاری از کارشناسان سیاست خارجه دولت یازدهم را دیپلماسی توسعه‌گرا می‌دانند.

این فعال دانشجویی با اشاره به تلاش دستگاه دیپلماسی جهت حل شدن مشکلات صنعت و تولید کشور گفت: باز شدن گره‌های صنعتگران ما توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که این نیز به نوبه خود باعث پررنگ‌تر شدن نقش ایران در موازنه قدرت منطقه و تبدیل شدن به قدرت اول خاورمیانه در تمامی ابعاد طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ خواهد شد.

وی  با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم اظهار کرد: در دولت گذشته مذاکرات ما در سطح کارشناسی انجام می‌گرفت ولی در این دولت مذاکرات در سطح وزرا ادامه پیدا می‌کند که این‌ها نشانه رشد چشمگیر مذاکرات در دولت یازدهم است.

وی در تحلیل بیانیه لوزان گفت: این بیانیه یک متن مطبوعاتی است و فقط هدف از آن ارائه چارچوب های مشخص شده است و قطعا در چارچوب ها بدون درج جزئیات ابهامات وجود خواهد داشت و این متن زمینه‌ای است برای توافق نهایی.

عزیزی در پایان با اشاره به این که دشمنی با ایران به هیچ عنوان به نفع نظام بین‌المللی و کشورهای قدرتمند نیست گفت: نباید ما اینگونه فکر کنیم که فقط ما به حل مساله هسته‌ای نیاز داریم، بلکه کشورهای غربی به خصوص آمریکا بیشتر از ما به تعامل با ایران طبق پتانسیل‌هایی که در ابتدا به آنها اشاره کردم نیاز دارند.

چرخش در سیاست خارجی بعد از رحلت حضرت امام(ره)

هادی ذوالفقاری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به نمایندگی از دولت هفتم و هشتم، گفت: در دنیای امروز روابط بین‌الملل بر اساس زور شکل گرفته است.

وی ادامه داد: سیاست خارجی بر‌اساس سه رکن عزت، حکمت و مصلحت از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد.

ذوالفقاری با اشاره به اظهارات رییس دولت هفتم و هشتم درباره سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی که دولت اصلاحات در پیش گرفت گفت‌وگو با کشورهای صاحب قدرت در عرصه بین‌الملل بود. در واقع در سیاست خارجی نباید بهانه دست دشمن داد. در دشمنی آمریکا شکی نیست. اما دست کم نباید ابزار و اهرمی به دشمن علیه خود بدهیم.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

30 + = 38