۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴

علی افشاری: هاشمی اقبالی ندارد

آقای هاشمی شانس رای آوردن ندارد و برخلاف فضا سازی هایی که صورت می گیرد و می گویند که ایشان رای بالا خواهد داشت باید بگویم که معتقد هستم که بیشترین احتمال این است که مانند سال 84 سرنوشت ایشان تکرار می شود و آقای هاشمی کم و بیش همان وضعیت را پیدا کند و شخص دیگری رئیس جمهور شود.

84733_725«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): به دنبال ثبت نام هاشمی، مشایی و جلیلی و رحیمی در ساعات آخر فرصت قانونی حضور داوطلبان، رادیو فردا وابسته به وزارت خارجه آمریکا مستقر در پراگ، درگفت وگویی با علی افشاری و مهدوی آزاد دو فعال سیاسی ضد انقلاب در خارج کشور، به بررسی ابعاد و آثار حضور نامزدهای انتخابات پرداخته است.

نکته قابل توجه در گفت وگوی این دو ضد انقلاب فراری، این موضوع اساسی است که آنها حضور هاشمی را مثبت ارزیابی نکرده اند و معتقدند که هاشمی رای نمی آورد و اگر هم رای بیاورد باعث درگیری بین هاشمی زخم خورده با نیروهای اصولگرا خواهد شد.

علی افشاری (دبیر اسبق سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق شورای مرکزی طیف علامه) تاکید کرده که آقای هاشمی همان سرنوشت سال ۸۴ را خواهد داشت و از سوی رای دهندگان اقبال نخواهد داشت.

مجری از علی افشاری پرسید: آقای افشاری شما با ورود اقای هاشمی موافقید یامخالف و دلیلش چیست؟

افشاری پاسخ داد: من به لحاظ شخصی با حضور آقای هاشمی مخالفم به این دلیل که نقطه عزیمت من در برخورد با انتخابات این است که اساسا با راهبرد انتخابات محور مخالفم و فکر می کنم که مشکلات سیاسی ایران، مطالبات مردم، گذار به دموکراسی و رشد و رفاه کشور و … از مسیر انتخابات نمی گذرد و تغییرات گسترده تر و جدی تری را می طلبد . یعنی انتخابات اثر زیادی ندارد…..

لذا مطلوبیت انتخابات را در حد تاکتیک و ابزار می بینم ولی در مورد آقای هاشمی هم باید گفت که بنا به سوابقی که ایشان داشته اند و همچنین با مواضع کنونی، باید گفت که ایشان، توجهی به این راهبرد اصلی ندارند و نمی توانند تغییرات زیربنایی و عمیق ایجاد نمایند…

دلیل دوم مخالفت من با حضور آقای هاشمی این است که آقای هاشمی شانس رای آوردن ندارد و برخلاف فضا سازی هایی که صورت می گیرد و می گویند که ایشان رای بالا خواهد داشت باید بگویم که معتقد هستم که بیشترین احتمال این است که مانند سال ۸۴ سرنوشت ایشان تکرار می شود و آقای هاشمی کم و بیش همان وضعیت را پیدا کند و شخص دیگری رئیس جمهور شود.

لذا فرصت مناسب تری برای حاکمیت بوجود می آید که با حضور هاشمی، هم به این انتخابات مشروعیت می دهد و حضور رای دهندگان بیشتر می شود و هم فرصت بیشتری برای تخریب هاشمی و اصلاح طلبان و کسانی ایجاد می شود که از منظر دموکراسی خواهی از تغییرات مثبت سیاسی، دفاع می کنند. یعنی با تخریب و منزوی کردن و شکست هاشمی و حمله به هاشمی و اصلاح طلبان نشان داده می شود که اینها پایگاه اجتماعی و مردمی ندارند.

یعنی حکومت از این طریق ثابت می کند که اکثریت جامعه در تقابل با هاشمی و اصلاح طلبان قرار دارد.
لذا به خاطر این پیش بینی ها، نظر مثبتی در مورد کاندیداتوری ایشان نداشته ام اما به این معنا نیست که حالا چون هاشمی آمده باید به تقابل با ایشان بپردازیم و فضا را قطبی کنیم…

این دیدگاه افشاری و امثال او نشان می دهد که آنها به انتخابات و رای مردم اعتقادی ندارند بلکه به قول خودشان به دنبال تغییرات اساسی و مطالباتی هستند که از طریق انتخابات به نتیجه نمی رسد و سوابق آقای هاشمی هم نشان داده که این مطالبات از طریق او قابل تحقق نیست و از آن جا که هاشمی اقبال عمومی ندارد لذا کاملا دلسرد شده اند و آب سرد روی دست خود می بینند.

مهدوی آزاد نیز با اشاره به این که در رابطه با رفتار وعملکرد آقای هاشمی برای حضور در انتخابات و ثبت نام وی در آخرین لحظات دو تحلیل وجود دارد، گفت: عده ای معتقدند که آقای هاشمی با این کار و اعلام نکردن تصمیم خود، سعی کرد که در گام اول توجه رسانه ها را جلب کند و درگام دوم تاکید مداوم داشته باشد بر این جمله که بدون اجازه آقای خامنه ای نمی آیم آقای خامنه ای باید از من حمایت کند و بدون حمایت آقای خامنه ای نمی آیم و بدون حمایت او نمی توان کار کرد ،… و با این کار، به رخ افکار عمومی بکشد که با حمایت آقای خامنه ای آمده است.

تحلیل دوم این است که در بلبشوی سیاسی ایران، خود اقای هاشمی نیز تا دقایق آخر نتوانست تصمیم بگیرد که بیاید یا نیاید.

و من همین خاطر به تحلیل دوم معتقد هستم چون نزدیکان آقای هاشمی مثل حسن روحانی گفتند که آقای هاشمی نخواهد آمد و کمپین انتخاباتی راه انداختند و عفت مرعشی همسر هاشمی نیز تا روز ثبت نام اعلام کرد که آقای هاشمی نمی آید

اقای هاشمی در لحظات آخر تصمیم گرفت هر چند که کمپین حامیان آقای هاشمی و بخشی که او را تنها منجی ایران می دانستند از این وضعیت و نوع آمدن هاشمی، بهره برداری تبلیغاتی کردند.

منبع: بولتن نیوز

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

7 + 1 =