۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳ حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا

اصلاحات ریشه در جریان خط امام دارد

تا قبل از دوم خرداد گروه هایی که به عنوان شورای هماهنگی خط امام فعالیت می کردند علاوه بر مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، مدرسان و جامعه پزشکی بودند. در دوم خرداد ۷۶ مردمی که از شرایط گذشته خسته شده بودند و دنبال روزنه امیدی برای کشور بودند به کاندیدای خط امام رأی دادند.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رسول منتجب نیا عصر شنبه در جلسه ای با موضوع جریان شناسی اصلاحات فرازها و فرودها که در سالن اجتماعات دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد حوادث تاریخی ۱۵خرداد ۴۲ و سوم خرداد ۶۱ و ۲۲ بهمن ۵۷ را همایش تجلی و حضور ملت در صحنه دانست .

وی به بررسی فراز و فرودهای اصلاحات پرداخت و گفت: اصلاحات در برابر براندازی و ساختارشکنی، نادیده گرفتن واقعیت ها و حقیقت ها است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: اصلاحات در جامعه به معنای پذیرفتن واقعیت ها و تلاش در جهت تطبیق واقعیت ها با حقیقت ها است گاهی میان وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله ایجاد می شود و اصلاحات می خواهد این کاستی ها را پر کند.

وی با بیان این که ریشه اصلاحات در قرآن و کلام پیامبر(ص) و ائمه اطهار آمده است افزود: این جریان منطبق با عقل و منطق و شرع مقدس اسلام است و می خواهد افراد نالایق را به شایستگان تبدیل کند.

وی گفت: اگر به تاریخ اصلاحات نگاه کنیم می بینیم که اصلاحات یک جریان اعتدالگرای تاریخی است که همیشه با افراط و تفریط مخالف بوده و راه میانه و عقلانیت را در پیش گرفته است.

منتجب نیا گفت: جریان اعتدال یک جریان و گفتمان خاص نیست یک شیوه و روش است که همیشه مورد تأیید اصلاح طلبان بوده و روی آن پافشاری کرده اند.

وی به بررسی ریشه تاریخی جریان اصلاحات پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و روی کارآمدن بنی صدر یک نوع وحدت تاکتیکی بین گروه های مجاهدین خلق، ملی مذهبی ها و هواداران بنی صدر ایجاد شد که در مقابل آن ها حزب جمهوری اسلامی و نیروهای هوادار امام قرار گرفتند.

منتجب نیا ادامه داد: بعد از انقراض جریان بنی صدر و پس از آن حادثه هفتم تیر اختلاف سلایق و گرایش های سیاسی در اواخر دوره اول مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و از درون حزب جمهوری اسلامی دو گرایش راست گرا با محوریت جمعی از شورای مرکزی و گرایش چپ گرا که گرایش خط امام داشتند ظهور و بروز کرد.

_Montajab002

وی با بیان این که در  نهایت اکثریت حزب به جناح راست تمایل یافت افزود: در آن زمان به این دو گروه، جریان خط امام و خط بازار می گفتند و این خط بازار رفته رفته با حاکمیت یافتن بر حزب از امام فاصله گرفت.

منتجب نیا ادامه داد: این فاصله گرفتن به جایی رسید که امکان بازسازی حزب هم نبود و در نهایت امام خمینی (ره) وارد صحنه شدند و با توجه به تصرف حزب توسط جریان بازار دستور تعطیلی حزب را صادر کردند.

وی با بیان این که این دو جریان به صورت کم رنگ در دولت و مجلس دهه ۶۰ حضور داشتند گفت: در  دوره سوم مجلس شورای اسلامی مرزبندی ها شفاف تر شد و نیروی خط امام توانست کرسی هایی را در مجلس به دست بگیرد و خط بازار در اقلیت قرار گرفت.

منتجب نیا گفت: تا قبل از دوم خرداد گروه هایی که به عنوان شورای هماهنگی خط امام فعالیت می کردند علاوه بر مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، مدرسان و جامعه پزشکی بودند.

وی ادامه داد: در دوم خرداد ۷۶ مردمی که از شرایط گذشته خسته شده بودند و دنبال روزنه امیدی برای کشور بودند به کاندیدای خط امام رأی دادند.

وی اصلاحات را یک جریان سالم و شفاف و مردمی که در بستری عقلانی فعالیت می کند معرفی کرد و گفت: این جریان هرگز با خشونت طلبی و توهین و افترا تناسبی نداشته و همیشه با عقلانیت پیش رفته و به آن دعوت کرده است.

منتجب نیا انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ را تجربه های تلخی برای جریان اصلاحان دانست و گفت: ناکامی ما نتیجه عدم وحدت و انسجام و عدم مدیریت صحیح بزرگان اصلاحات بوده است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اصلاحات این بود که در دوران مدیریت خود تعریف روشنی از اصلاحات ارائه نکرد و سران اصلاحات حضور و مدیریت قوی نداشتند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان درباره مسئله حصر برخی سران اصلاح طلب گفت: امیدواریم این مسئله به زودی حل شود.

وی به عدم فعالیت احزاب در دوران دولت پیشین اشاره کرد و افزود: سیاست دولت گذشته حزب ستیزی بود و احزاب در آن دولت منحصر در بسیج و هیئت های مذهبی بودند و دولت رسما عنوان می کرد که با وجود جلسات عزاداری نیازی به احزاب نداریم.

منتجب نیا گفت: برخی احزاب را بدون محکمه منحل کردند و حتی آن هایی که تعطیل نشدند اجازه تشکیل شورای مرکزی نداشتند.

وی به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: جریان انرژی هسته ای از ابتدای انقلاب مطرح بوده است.

منبع:مهر

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

86 + = 91