۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰ مسعود بزم آرا :

منبری که جناحی شد

نماز جمعه تجلی گاه وحدت امت است و یکی از اهداف اصلی اقامه آن به نمایش گذاشتن برادری و اخوت بین تک تک افراد جامعه اسلامی می باشد . اما متاسفانه برخی از این بزرگان با ایراد سخنرانی های توهین آمیز به اقشار مختلف جامعه - از شهوت ران خواندن جوانان علاقه مند به موسیقی تا حواله هموطنان به قعر جهنم - مانع از تحقق این مهم می شوند و با بیان چنین مواضعی - خواسته یا ناخواسته - بذر نفاق در جامعه را می پرورانند .

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-مسعود بزم آرا:

نماز جماعت یکی از با فضلیت ترین عبادات اسلامی است . در روایات متعددی تاکید بر اقامه آن شده و از جایگاه ویژه ای در پیشگاه خداوند متعال برخوردار است . یکی از اقسام نماز جماعت ، نماز جمعه می باشد که نبی اکرم (ص) از آن بعنوان حج مساکین نام برده و آن را موجب آمرزش گناهان دانسته است.

نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می شود . با توجه به مسائل سیاسی – اجتماعی خطبه ها ، نماز جمعه به نماز عبادی – سیاسی نیز مشهور شده است .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، همایش هفتگی مسلمین دوباره برپا گردید و مرحوم آیت الله طالقانی بعنوان اولین امام جمعه جمهوری اسلامی با بیان این جمله نماز جمعه را اقامه کرد ؛ «امروز طلیعه انجام این فریضه بزرگ الهی و این صف بزرگ جهاد و توحید (نمازجمعه) است» .

از ۵ مرداد ۱۳۵۸ تا کنون علاوه بر مرحوم آیت الله طالقانی ، بزرگان دیگری چون شهید دکتر بهشتی ، مرحوم آیت الله منتظری ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و … ردای امام جمعه ای بر تن کرده و در ردیف آئمه جمعه تاریخ جمهوری اسلامی قرار گرفته اند. امام خمینی(ره) ائمه جمعه را جزو موثرترین اقشار جامعه بر می شمارد که سخنانشان تاثیر مستقیمی بر تصمیم گیری مردم دارد و از همین رو آنها را سفارش به ایراد خطبه های پرمحتوا و دعوت مردم به وحدت می کند . [۱] اما متاسفانه کیفیت و محتوای بیانات برخی از ائمه جمعه در سالیان اخیر بدور از اهداف اولیه خود بوده است .

نماز جمعه یکی از راه های ارتباطی بین مردم و روحانیت قلمداد می شود و نقش مهمی در قرابت این دو قشر به یکدیگر ایفا می کند . اما برخی افاضات این بزرگان – مانند در نظر گرفتن مقام و منزلت خاص برای خود و همتایان خود – بیش از اینکه موجب قرابت شود مسبب غرابت خواهد شد .

نماز جمعه تجلی گاه وحدت امت است و یکی از اهداف اصلی اقامه آن به نمایش گذاشتن برادری و اخوت بین تک تک افراد جامعه اسلامی می باشد . اما متاسفانه برخی از این بزرگان با ایراد سخنرانی های توهین آمیز به اقشار مختلف جامعه – از شهوت ران خواندن جوانان علاقه مند به موسیقی تا حواله هموطنان به قعر جهنم – مانع از تحقق این مهم می شوند و با بیان چنین مواضعی – خواسته یا ناخواسته – بذر نفاق در جامعه را می پرورانند .

طبق مصوبه دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه در سال ۱۳۶۶ که مورد موافقت امام خمینی (ره) نیز قرار گرفت ، ائمه جمعه از موضع گیری له یا علیه اشخاصی که در انتخابات نامزد می شوند منع شده اند و در صورت تخلف امام جمعه از سمت خود عزل خواهد شد .[۲] لکن می بینیم که در برخی از شهرها منبرهای عبادی تبدیل به تریبون های جناحی گشته و تعدادی از بزرگان برخلاف قانون ، نه تنها به موضع گیری ها و تخریب های جانبدارانه بسنده نکرده اند بلکه تا آنجا پیش رفته اند که در مورد نحوه چینش و ترکیب افراد حاضر در انتخابات نیز اظهار فضل می کنند .

بدیهی است که ذکر موارد فوق نه به قصد تخریب بلکه به امید اصلاح کمی و کاستی های موجود صورت پذیرفته است .

در پایان اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) خالی از لطف نیست : « امام جماعت، رهبری است که شما را به سوی خدا می برد ، پس بنگرید که به چه کسی اقتدا می کنید.» [۳]

منابع :

۱- صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص ۱۰۴

۲- همان ، ج ۲۰ ، ص ۲۸۷

۳- مستدرک الوسائل ، ج ۱ ، ص ۴۹۱

 

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 2 =