۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵ نقد دانشجویی دولت‌های پیشین؛

مناظره نمایندگانی از سه طیف اصولگرایان منتقد، حامیان دولت و اصلاح‌طلبان

میزگرد دانشجویی کانون اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه امیرکبیر، عصر روز سه‌شنبه با مناظره بین محمدمهدی میرزایی‌پور و مهدی رفیعی از طیف حامیان دولت، حسین نقاشی از طیف اصلاح‌طلبان و محمدحسین انتظاری از طیف اصولگرایان منتقد با موضوع «نقد و بررسی دولت‌های پیشین» برگزار شد.

a58db2deb88133d8d82116fd2b40cd68_XL«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): میزگرد دانشجویی کانون اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه امیرکبیر، عصر روز سه‌شنبه با مناظره بین محمدمهدی میرزایی‌پور و مهدی رفیعی از طیف حامیان دولت، حسین نقاشی از طیف اصلاح‌طلبان و محمدحسین انتظاری از طیف اصولگرایان منتقد با موضوع «نقد و بررسی دولت‌های پیشین» برگزار شد.

در ابتدای این مناظره انتظاری از اصولگرایان منتقد با بیان این‌که «دولت‌های هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد را در یک راستا می‌بینم» اظهار کرد: مردم به هاشمی رفسنجانی رای دادند؛ چراکه او را به نگاه و رویکرد انقلاب اسلامی نزدیک می‌دیدند اما او در دوران ریاست جمهوری‌اش از این نگاه به‌ویژه در زمینه‌ اقتصاد فاصله گرفت و بیشتر توصیه‌های بانک جهانی را در دولتش پیاده کرد.

وی گفت: نتیجه‌ سیاست‌های دوران هاشمی، دوم خرداد ۷۶ بود که پاسخی به سیاهی زمان هاشمی بود و خاتمی هم ادامه‌ همان بود. اول توسعه‌ سیاسی را مطرح کرد اما تیم اقتصادی‌اش همان تیم هاشمی بود. این‌که خاتمی می‌گفت هر ۹ روز یک بار بحران داشتم نتیجه‌ همان توسعه‌ سیاسی‌اش بود.

وی اظهار کرد: مردم فکر کردند احمدی‌نژادی که چفیه می‌انداخت و کاپشن تن می‌کرد می‌خواهد جنجال‌های دوران اصلاحات را خاتمه دهد و به او رای دادند، اما امروز به کجا رسیده‌ایم؟ احمدی‌نژاد پرچم می‌گرداند. سال ۸۴ احمدی‌نژاد با شعار اسلام و بازگشت به انقلاب اسلامی روی کار آمد اما مشایی در یکی دو سال اخیر چیز دیگری را مطرح کرد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: باید در این انتخابات جنجال‌های سیاسی را بشناسیم و گروه‌هایی که آزمایش خود را پس داده‌اند را دوباره انتخاب نکنیم؛ چراکه کشور به ثبات نیاز دارد.

در ادامه مهدی رفیعی از طیف حامیان دولت اظهار کرد: ما به یک دوره‌ هشت ساله احمدی‌نژاد و یک دوره هشت + هشت هاشمی و خاتمی معتقدیم. دوم خرداد از فشار فرهنگی دولت هاشمی به وجود آمد. در دولت هاشمی همان وزیر کشور که عبدالله نوری بود به دولت خاتمی آمد و یا مهاجرانی دولت هاشمی به دولت خاتمی منتقل شد و تعدادی دیگر به همین شکل. درباره‌ دولت احمدی‌نژاد هم به این مساله که می‌گویند از دولت نهم مقام معظم رهبری حمایت کرد اما از دولت دهم نه هم معتقد نیستیم.

وی افزود: دولت هاشمی و خاتمی انفعال سیاسی در زمینه‌ بین‌المللی را به شدت حاکم کردند. توسعه‌ سیاسی از دولت هاشمی نشأت می‌گرفت که در دولت خاتمی دنبال شد و انفعال دولت هاشمی در دولت خاتمی تکمیل شد و دیدیم که در پایان هشت سال تلاش توسعه‌ سیاسی خاتمی، ایران محور شرارت اعلام و تاسیسات هسته‌یی پلمپ شد.

وی اظهار کرد: احمدی‌نژاد در مسائل سیاسی با عبرت گرفتن از هاشمی و خاتمی فهمید یادگاری نوشتن بر روی دیوار قدرت‌های بزرگ ثمره‌ای ندارد و با کشورهای کوچک دنیا و نیز آمریکای لاتین ارتباط برقرار کرد. نشاط سیاسی از همان ابتدای دولت احمدی‌نژاد محسوس بود و یک سال بعد از آغاز دولتش در سازمان ملل به صراحت گفت که ایران دیگر هسته‌یی شده است.

محمدمهدی میرزایی‌پور دیگر نماینده طیف حامیان دولت اولین و مهم‌ترین خصوصیت دولت احمدی‌نژاد را آشتی میان مردم با اسلام و نهضت جهانی اسلام دانست و گفت: برخورد زشتی که هاشمی با منتقدانش در دولتش کرد یا رفتاری که با جنبش دانشجویی داشت و اصلا اعتقادی به این جنبش‌ها و نیز جنبش کارگری نداشت بر کسی پوشیده نیست. دولت هاشمی حتی روزنامه‌ رسالت را تحمل نمی‌کرد و آقای توکلی که مسوول این روزنامه بود در انتخابات بعدی ۷ میلیون رای آورد. هاشمی دافعه شدید داشت و زرنگ‌تر از آن است که خود را از دایره سیاسی کشور حذف کند و سعی کرد در این سال‌ها حضور و نفوذش را داشته باشد اما هشت سال احمدی‌نژاد، از دست او خارج شد.

وی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ و حوادث پیرامون آن گفت: معتقدم جنبش سبز از یک نظر قابل تمجید است. این جنبش روح داشت. کسانی که به خیابان ریختند آرمان داشتند. البته می‌خواستند با این آرمان به دیکتاتوری برسند و دیدند که مردم ایران با هر نوع دیکتاتوری مخالف است. ویژگی احمدی‌نژاد در این رابطه این است که او زیر بار هیچ دیکتاتوری نرفت و به مردم اعتقاد واقعی داشت.

این فعال دانشجویی با اشاره به حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: روزی که احمدی‌نژاد به دانشگاه آمد به او فحش می‌دادند اما او ناراحت نشد و کسی هم دستگیر نشد.

در این لحظه تعدادی از دانشجویان با فریاد خطاب به میرزایی‌پور موضوع ممنوع‌التصویر شدن و دستگیری تعدادی از دانشجویان در آن مقطع را مطرح کردند.

میرزایی‌پور در ادامه با اشاره به ویژگی‌های هاشمی رفسنجانی گفت: او سعی دارد آرمان و آرمان‌خواهی را در دل مردم بکشد. ما معتقدیم انقلاب اسلامی زمینه‌ ظهور امام زمان(عج) را به زودی فراهم می‌کند. این در حالی است که هیچ‌یک از سیاسیون کشور ما اعتقادی به بن‌بست رسیدن مستکبران جهان ندارند و یا به پیروزی اسلام در جنگ‌های ۲۲ روزه، ۳۳ روزه و ۱۱ روزه اعتقاد ندارند.

وی تاکید کرد: به کسی رای ندهیم که می‌خواهد آرمان را در دل ما بکشد و ما را به یکی از زنجیره‌های زنجیر بزرگ استعمار و استکبار جهانی تبدیل کند و هاشمی به عقیده‌ ما نماینده‌ چنین تفکری است.

در ادامه حسین نقاشی از فعالان دانشجویی طیف اصلاح‌طلب در نقد و بررسی دولت‌های پیشین با اشاره به فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر گفت: متاسفانه به واسطه سیاست‌های افراطی بخش‌هایی از این دولت، گرد مرگ بر این فعالیت‌ها پاشیده شده است و می‌بینید که در چنین دانشگاه‌هایی تشکل انجمن اسلامی چندان بروز و ظهور ندارد.

وی با اشاره به اظهارات دانشجویان حاضر در این مناظره گفت: امیدوار بودم در بین برخی دوستان در پایان این دوران تعقل حاکم شده باشد اما انگار قرار نیست این دور بسته به انتها برسد.

وی با تقسیم‌بندی تاریخ کشور به سه توقفگاه نهضت مشروطه، نهضت ملی کردن نفت و انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این سه توقفگاه سه جریان متجدد که گرایش‌های لائیک داشت، جریان مذهبی سنت‌گرا و جریان میانه‌رو که تصور می‌کرد می‌توان میان تجدد و اسلام پیوند زد وجود دارد.

این فعال دانشجویی با طرح این سوال که «آرمان‌های انقلاب اسلامی در سال ۵۷ چه بود؟» تصریح کرد: گفتمان نوفل‌لوشاتو امام خمینی (ره) در پاریس در مقابل افکار عمومی دنیا و رسانه‌های جهان مطرح شد. معتقدم انقلاب ایران در پاریس به دنیا شناخته شد و پیامش این بود که جمهوری اسلامی مثل تمام جمهوری‌هایی که در دنیا وجود دارد به‌علاوه اسلام. پیام انقلاب اسلامی دموکراسی، آزادی مطبوعات و بیان، عدالت اجتماعی و اسلام ناب محمدی بود و این نظام برآمده از انقلاب به دنیا شناخته شد.

وی پرسید: آقایان (اصولگرایان و حامیان دولت) نسبت شما با مفاهیم دموکراتیک و عدالت‌خواهانه‌ انقلاب اسلامی سال ۵۷ چیست؟

انتظاری از اصولگرایان منتقد با بیان این اعتقاد که «احمدی‌نژاد مدل به‌روز شده‌ هاشمی رفسنجانی است» گفت: هدفمندی یارانه‌ها با سیاست تعدیل اقتصادی هاشمی چه فرقی دارد؟ آزادسازی قیمت‌ها که آرزوی هاشمی بود و در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد را چگونه می‌بینید؟ آیا طرح‌های اقتصادی که امروز در کشور پیاده می‌شود و با توصیه‌ بانک جهانی است با آرمان‌های امام (ره) همخوانی دارد؟ با نظام سرمایه‌داری و لیبرالیستی کشور را اداره می‌کنیم آن‌وقت اسمش را می‌گذاریم آرمان‌های امام! فضای بسته‌ای که از سال ۸۴ تا ۹۲ در دانشگاه‌های کشور به وجود آمده و در کشور نیز گسترده شده شبیه آن چیزی نیست که در دولت هاشمی اتفاق افتاد؟

وی تاکید کرد: سینمای مهاجرانی چه فرقی با صفارهرندی داشت؟ فیلم «مکث» از جمله فیلم‌هایی است که در دولت خاتمی به آن اجازه اکران ندادند اما در دولت احمدی‌نژاد مجوز گرفت. این‌ها چه نسبتی با آرمان امام (ره) دارد؟ احمدی‌نژادی سال ۸۴ می‌گفت مشکل ما موی جوانان نیست ولی در دولتش گشت ارشاد راه می‌افتد و حالا هم با آن مخالفت می‌کند، این دولت چه اقدامی برای بالا بردن سطح دینداری مردم انجام شد؟

این فعال دانشجویی در رابطه با موضع هاشمی و احمدی‌نژاد بر سر رابطه با آمریکا گفت: این دو هیچ مشکلی با رابطه با آمریکا ندارند و الان هم که واضح است دنبال برقراری رابطه با آمریکا هستند. معتقدم رفتار این دو نوعی کاسب‌کاری است.

انتظاری با نقد سیاست خارجی دولت فعلی آن را ماجراجویانه دانست و گفت: این سیاست برای کسانی است که در داخل از این نوع مواضع خوش‌شان می‌آید اما پشت میز مذاکره بحث مذاکره با آمریکا جدی است. او حتی در آخرین نطقش در سازمان ملل سه بار شعار «زنده باد بهار» را مطرح کرد و تبلیغات انتخاباتی‌اش را از آن‌جا کلید زد.

وی با طرح این سوال که «شما می‌گویید احمدی‌نژاد زیر چتر باند ثروت و قدرت نرفت؟» مدعی شد: پس محصولی و رحیمی چه‌کاره‌اند؟ چرا وقتی بحث فساد اقتصادی مطرح می‌شود آقای احمدی‌نژاد کابینه‌اش را در چارچوب خط قرمزها می‌برد. آیا مکتب ایرانی آرمان امام خمینی(ره) بود؟ یا در بحث ولایت فقیه باید پرسید چه کسی بیشترین صدمه را به جایگاه ولایت فقیه زد؟

مهدی رفیعی از دانشجویان حامی دولت هم در پاسخ به این‌که می‌گویند احمدی‌نژاد به ولایت فقیه ضربه زده است، گفت: اگر احمدی‌نژاد چنین ضربه‌ای زده است چرا هنوز تیتر یک هجمه آمریکا احمدی‌نژاد است؟ چرا هیچ وقت در زمان ماجرای وزیر اطلاعات، اسراییل روی دیوار احمدی‌نژاد یادگاری ننوشت؟

وی در رابطه با آن‌چه درباره دوستی با ملت اسراییل گفته شده است نیز اظهار کرد: آن‌کس که این حرف را زد فردایش گفت که اسراییل مرده است. درباره‌ صفارهرندی انتظار ما هم همین بود و انتقادمان به احمدی‌نژاد هم همین است که نباید به برخی از افراد اعتماد می‌کرد؛ افرادی مثل صفارهرندی یا مصطفی پورمحمدی. احمدی‌نژاد در بسیاری از مسائل محوری کشور سکان را به دست چنین افرادی داد.

وی افزود: ما معتقدیم دوم خرداد ۷۶ بر سر ملت شیره مالیده شد. هاشمی با لباس دموکراسی دوباره بر سر کار آمد. چند دانشجو در زمان هاشمی به حبس رفتند و چند تا در زمان احمدی‌نژاد؟

در این لحظه صحبت‌های رفیعی با واکنش شدید دانشجویان مواجه شد و جلسه را دقایقی متشنج کرد.

این فعال دانشجویی در ادامه درباره‌ بحث اعتماد مردم به نظام اسلامی به درصد رای مردم در سال‌های ۶۸ و ۸۰ به هاشمی را یاداور شد و در عین حال خاطرنشان کرد: در دوره‌ دوم احمدی‌نژاد نه تنها مشارکت کاهش نیافت بلکه افزایش هم یافت.

در ادامه میرزایی‌پور از دیگر فعالان دانشجویی حامی دولت با بیان این‌که «محدود کردن همه چیز به اقتصاد بزرگ‌ترین اشتباره هاشمی بود» اظهار کرد: هاشمی کسی بود که در نماز جمعه از ژاپن اسلامی صحبت می‌کرد. واکنش هاشمی به حوادث اسلامشهر و اعتراض مردم به گرانی‌ها چه بود؟

وی گفت: تردیدی وجود ندارد که آزادی‌خواه‌ترین جنبش امروز دنیا انقلاب اسلامی است. هرکس آزادی‌خواه است و دنیاگرا نیست طرفدار احمدی‌نژاد است. ما نمی‌گوییم استکبار نباشد اما به جایش ما باشیم، خیر ما می‌خواهیم استکبار نباشد.

وی در ادامه درباره‌ میرحسین موسوی گفت: همه می‌دانند موسوی یک عنصر غرب‌گرا و به قول فردی در تاکسی، او نماینده‌ آمریکا در ایران بوده است.

این فعال دانشجویی درباره محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور نیز اظهار کرد: از آقای رحیمی ساعت‌ها بازجویی کردند و مطمئن باشید اگر سندی داشتند حتما رو می‌کردند.

حسین نقاشی از فعالان دانشجویی اصلاح‌طلب خطاب به میرزایی‌پور و رفیعی گفت: ای کاش خصلت‌های خوب آقای احمدی‌نژاد را به ارث می‌بردید یا حداقل سوادتان را افزایش می‌دادید. «ژاپن اسلامی» را آقای حدادعادل گفتند نه هاشمی. حادثه اسلامشهر بد بود اما حادثه عاشورای ۸۸ بد نبود؟

صحبت‌های نقاشی در این لحظه با تشویق دانشجویان هوادار وی همراه شد.

وی ادامه داد: اتهام مهدی کروبی و میرحسین موسوی در کدام دادگاه اثبات شده که ۲ سال در حبس خانگی‌اند؟ اما وقتی صحبت از رحیمی می‌شود می‌گویید اتهاماتش ثابت نشده است؟

وی درباره‌ وزرایی که در دولت هاشمی بودند و در دولت خاتمی هم مسوولیت داشتند، گفت: در دوره‌ی اول هاشمی بالانسی از نیروهای تکنوکرات و چپ اسلامی برقرار بود. خاتمی در دوره اول هاشمی وزارت فرهنگ و ارشاد را به عهده گرفت اما به خاطر فضاهای موجود آن دوره استعفا کرد؛ چراکه معتقد به گشودگی فرهنگی بود و آقای میرسلیم به جایش آمد که عقبه فکری‌اش با شما همخوانی دارد.

این فعال دانشجویی، ادبیات حامیان دولت را «ناشی از لمپنیزم» دانست و تاکید کرد: شما با پارادوکس‌ها چه‌کار می‌کنید و چه پاسخی دارید؟ درباره موضوع هسته‌یی تمام جلسات شورای عالی امنیت ملی و تصمیمات در یک جمع بوده است و این تصمیمات از جمله تعلیق غنی‌سازی بدون تایید نهایی رهبری نبوده است. اصلا مگر می‌شود بدون تایید ایشان چنین تصمیماتی گرفت؟ چرا خود را بی‌جهت به کوچه علی‌چپ می‌زنید

در ادامه دانشجویان دیگری پشت تریبون قرار گرفتند و با طرح سخنانی سوالات‌شان را نیز مطرح کردند.

نقاشی در پاسخ به سوالی در انتقاد از حامیان دولت اظهار کرد: جالب است که تا سال ۹۰ مجموعه‌ای از اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند اما از سال ۹۰ به این طرف انتقادها از او شروع شد و این انتقادها صرفا به دو دلیل سیاسی بود؛ اول انتخاب مشایی به معاون اولی و دوم ماجرای وزارت اطلاعات.

وی ابراز عقیده کرد: معتقدم شکاف امروز ما شکاف بین لیبرالیسم و سوسیالیسم نیست بلکه شکاف میان اقتدارگرایی و دموکراسی است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این‌که چرا امروز اصلاح‌طلبان از هاشمی حمایت می‌کنند؟ گفت: هاشمی تغییر کرده و در کنار نیروهای تحول‌خواه ایستاده است اما معنایش آن نیست که اصلاح‌طلبان گذشته را فراموش کرده‌اند.

میرزایی‌پور از فعالان دانشجویی حامی دولت نیز درباره‌ این‌که چگونه از قانون‌مداری میرحسین موسوی صحبت می‌کنید؟ گفت: شما در سال ۸۸ توطئه کردید. امنیت ملت را به خطر انداختید. اگر قانون‌گرا هستید باید به آن احترام بگذارید و اگر قبول ندارید، چرا در انتخابات شرکت می‌کنید؟ مشکل ما در کشور دیکتاتوری و دورویی است. مگر رهبری به شما نگفت به خیابان‌ها نیایید، چرا آمدید؟

وی در رابطه با موضوع انجمن اسلامی امیرکبیر تصریح کرد: از مصداق‌های دیگر دیکتاتوری شما این است که اجازه نمی‌دهید امثال ما در انتخابات انجمن اسلامی شرکت کنیم. شما اگر طرفدار دموکراسی هستید بگذارید ما هم کاندیدا شویم. مگر ریش داشتن جرم است؟ اگر بخواهید زور بگویید باید بگویم که عددی نیستید.

در ادامه مهدی رفیعی با تاکید بر این‌که «چپ و راست یکی هستند و همه عقبه هاشمی محسوب می‌شوند» گفت: ما حدادعادل، قالیباف و ولایتی را هم در دار و دسته هاشمی می‌دانیم.

وی با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ اظهار کرد: در برخی موارد معتقدیم برخوردهای نابجا صورت گرفت اما عمده اقدامات در راستای دفاع از کیان نظام اسلامی بود اما مگر این برخوردها را احمدی‌نژاد کرد که همه امروز علیه او متحد شده‌اند.

وی درباره سعید مرتضوی و بازداشتگاه کهریزک نیز گفت: کهریزک زیر نظر مرتضوی نبود. اگر این‌طور باشد اتهاماتی که به مرتضوی می‌زنند متوجه رییس قوه قضاییه هم می‌شود.

این فعال دانشجویی درباره اختلاس ۳ هزار میلیاردی نیز اظهار کرد: در این رابطه هم مشخص نیست این اختلاس از کی شروع شده بود. در زمان احمدی‌نژاد فقط رو شد. باید بروید و عکس‌هایی که خاوری با برخی افراد دارد را ببینید. اما من به شما می‌گویم فرق ۳ هزار میلیارد کجا و ۲۵۰ میلیارد کجا. هاشمی با همکاری جاسبی سعی کرد اراضی دانشگاه آزاد را از چنگ ملت درآورد و حالا شما از ۳ هزار میلیارد حرف می‌زنید؟

در ادامه دانشجویی خطاب به نقاشی گفت: دولت احمدی‌نژاد را به لمپنیزم متهم می‌کنید در حالی که دانشجویان طرفدار اصلاح‌طلب رفتارهای لمپنیزم کمی از خود در این دانشگاه به نمایش نگذاشتند و به برخی از اقدام‌های آشوبگرانه‌شان افتخار هم می‌کنند.

نقاشی در پاسخ ابراز عقیده کرد: ماحصل مدیریت چکشی رییس دانشگاه امیرکبیر همین نتایج است. چرا به زندانی شدن دانشجویان از جمله توکلی اشاره نمی‌کنید یا دیگرانی که به زندان رفته یا زندانی سیاسی هستند یا دانشجویان تعلیقی؟

مهدی رفیعی در ادامه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره با این دولت گفت: رهبری احمدی‌نژاد را کسی می‌داند که انقلاب را به ریل اصلی‌اش بازگرداند. ویژگی‌هایی که برای احمدی‌نژاد برشمرده شده؛ کار، تحرک، نشاط و فعالیت در بدنه ملت است. احمدی‌نژاد در برابر تحمیل نظرات و نفوذ خارجی مستکبران جسورانه برخورد کرد و در طرح‌های کلان نیز پیشرو بود. در سبک مدیریت اسلامی، متوقف کردن غرب‌زدگی و غرب‌باوری، موضوع هسته‌یی و پیشرفت‌های علمی سرآمد بود و در این هشت سال دستاوردهای علمی چندین برابر دوران ۱۶ ساله هاشمی بوده است. دشمن هم به این ویژگی‌های احمدی‌نژاد اعتراف دارد.

وی با اشاره به ۲۱ اردیبهشت آخرین روز مهلت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: جالب است بدانیم که سایت‌های صرافی‌ها در روز ۲۱ اردیبهشت یا بر روی تابلوهای قیمت نوشته بودند تا زمان مشخص شدن این‌که هاشمی می‌آید یا نه، قیمت‌ها اعلام نمی‌شود و این مشخص می‌کند که چه کسانی در کشور قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

در ادامه میرزایی‌پور نیز با اشاره به انتقاد دانشجویان اصلاح‌طلب مبنی بر این‌که اصولگرایان حمایت خود را از احمدی‌نژاد برداشته‌اند، اظهار کرد: اگر قرار بود به یقه سفیدهای اصولگرا اعتقاد داشته باشیم از اول به قالیباف رای می‌دادیم.

وی در عین حال با انتقاد از برخی اقدامات دولت احمدی‌نژاد گفت: متاسفانه او نتوانست دیدگاه خیرخواهانه نخبگان را در نظر بگیرد و برخی دوستان واقعی‌اش را پس زد و کاری کرد که ادامه‌ مسیر دولتش به سختی پیش رفت. البته این مساله به نظر ملت برمی‌گردد.

نقاشی فعال دانشجویی اصلاح‌طلب نیز درباره هاشمی و تحول در او اظهار کرد: معتقدم با تمام انتقاداتی که به سیاست‌های اقتصادی و فضای سیاسی دوران هاشمی وجود دارد، در او تغییراتی صورت گرفته است. به‌ویژه در اندیشه‌ فقهی‌اش و این مساله قابل ردیابی است. ما معتقدیم هاشمی می‌تواند مطالبات تحول‌خواهی اصلاح‌طلبان را رهبری کند اما به معنی این نیست که هاشمی برای ما خاتمی شود.

وی تاکید کرد: منتقدان دولت باید به این مساله پاسخ دهند که چگونه احمدی‌نژاد به خاطر یک یا دو حرکت سیاسی با این آقایان زاویه پیدا کرد، آن هم زاویه سیاسی. چگونه یک موضوع سیاسی که دغدغه مردم هم نبود به یک بحران تبدیل شد.

وی ابراز عقیده کرد: نظر بنده این است که در یک اقدام و شرایط بحرانی یک نهاد بی‌طرف باشد که طرف‌های اختلاف بر آن صحه بگذارند.

در ادامه میرزایی‌پور در پاسخ به نقاشی گفت: اجازه نمی‌دهیم آن‌چه که در سال ۸۸ مطرح کردید را بار دیگر پیش بگیرید.

منبع: ایسنا

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

55 - = 53