۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ عارف در دانشگاه شریف :

یک اصولگرا سرلیست اصلاح‌طلبان شود از عجایب خلقت است

من چشم خود را بر مسائل ٨٨ نبسته‌ام. من اگر فرصت داشته باشم اتفاقات سال ٨٨ و ٨۴ را چاپ می‌کنم؛ اما الان صلاح نمی‌دانم به این مسائل بپردازم. دوستان از دیدگاه‌های من دراین‌باره اطلاع دارند؛ البته این حق شماست که بدانید؛ چراکه کاندیدای رئیس‌جمهوری بودم و رئیس ستاد انتخابات خاتمی شدم. این مسائل باید باز شود که الان جایش نیست. در یک فضای کارشناسی و بدون هدف مچ‌گیری باید اتفاقات گذشته آسیب‌شناسی شود. من هیچ‌گاه سکوت نکردم، فقط صحبت‌های خود را رسانه‌ای نمی‌کنم.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

محمدرضا عارف یک روز قبل از شانزدهم آذر در دانشگاه شریف سخنرانی کرد؛ همان دانشگاهی که در آن کرسی استادی دارد و قرار است امروز حسن روحانی در آن، به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کند.
رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حاشیه این سخنرانی البته پاسخی هم به گمانه‌ها درباره فهرست‌های انتخاباتی داد؛ پاسخی که شاید به‌نوعی جواب به حزب کارگزاران هم محسوب می‌شود؛ هرچند دیرهنگام. عارف که این روزها در قامت رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان ایفای نقش می‌کند، گفت: «اینکه یک اصولگرا سرلیست اصلاح‌طلبان شود از عجایب خلقت است».

 

aref

او این پاسخ را در جواب به سؤالی درباره بحث سرلیستی ناطق‌نوری و علی لاریجانی برای اصلاح‌طلبان ارائه کرده است؛ موضوعی که البته جدید نیست. درجریان رایزنی‌ها برای تشکیل شورای سیاست‌گذاری و گمانه‌ها برای انتخاب رئیس و مباحثی برای سرلیستی بود که هفته‌نامه صدا، ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، بحث حضور ناطق و دعوت اصلاح‌طلبان از او برای حضور در انتخابات را مطرح کرده بود. این هفته‌نامه در گزارشی از دیدار غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب با ناطق نوری خبر داده و از قول حسین مرعشی، از اعضای این حزب، هم نوشته بود که «از سوی جریان اصلاحات، خود من با ایشان صحبت کردم». او همچنین درباره درخواست احزاب اصلاح‌طلب برای آمدن ناطق همچنین گفته بود که «خواست اکثریت اصلاح‌طلبان است اما حزب کارگزاران بیشتر از باقی احزاب این خواست را رسانه‌ای کرده است». بااین‌حال با ریاست عارف بر مجموعه اصلاح‌طلبانی که برای انتخابات مجلس تلاش می‌کنند و نیز نیامدن قطعی ناطق در انتخابات، این بحث به خودی خود از بین رفت. اگرچه نوع رفتار و تعامل لاریجانی در مجلس، به‌ویژه در بحث برجام، ظن حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی را در فضای رسانه‌ای اصولگرا تقویت کرده است. اگرچه کرباسچی خود در گفت‌وگو با «شرق» درباره لزوم یارگیری از رقیب سخن گفت و موجی از واکنش‌ها را از جریان اصولگرا برانگیخت و نگاه‌ها را به سمت طیف لاریجانی سوق داد، اما تا پیش‌ازاین و احتمالا بعد از این، سخنی از سرلیستی لاریجانی برای اصلاح‌طلبان به میان نیامده است؛ بنابراین طرح این سؤال از سوی خبرگزاری فارس از عارف، نشان از اهداف این جریان برای ایجاد شکاف در جریان اصلاح‌طلبی دارد. بااین‌حال عارف آبِ پاکی را ریخت و احتمالا پایانی بر «ان‌قلت‌ها» دراین‌زمینه خواهد بود.
عارف در حاشیه سخنرانی خود در دانشگاه شریف در پاسخ به فارس درباره بحث سرلیستی ناطق و لاریجانی برای اصلاح‌طلبان گفت که نمی‌شود یک اصولگرا سرلیست اصلاح‌طلبان شود و این جزء عجایب خلقت است. او افزود: در یک مقطع زمانی ما صحبت از ائتلاف کردیم و در این چارچوب، سرلیستی یک اصولگرا ممکن بود و البته این بنده بودم که اولین‌بار بحث ائتلاف نسبی را مطرح کردم و طرح ما این بود که حداقل چند نفر بین دو لیست جریان مشترک باشد و حلقه وصلی بین این دو طیف فکری شود که متأسفانه، مورد استقبال قرار نگرفت. عارف تأکید کرد: بحث موردتأکید اصلاح‌طلبان این است که لیست اصلاح‌طلبان را فقط باید اصلاح‌طلبان تشکیل دهند و بحثی همچون ائتلاف دو جریان را ان‌شاءالله در مجلس دهم و دوستانی که به نهاد قانون‌گذاری راه می‌یابند، دنبال کنند. همچنین به گزارش ایسنا، او درباره مواضع برخی از اعضای کارگزاران درباره انتخابات گفت: مواضع این افراد شخصی بوده، ولی حزب کارگزاران با اصلاحات در انتخابات پیش‌رو همکاری می‌کنند. او همچنین درباره همکاری طرفداران دولت با اصلاح‌طلبان نیز گفت: امیدوارم طرفداران دولت نیز در میان اصلاح‌طلبان باقی بمانند.
نمی‌خواهم داخل نظام زورآزمایی کنم
اما به گزارش ایسنا، عارف در سخنرانی خود در دانشگاه شریف، در واکنش به دانشجویی که او را به محافظه‌کاری و انفعال متهم کرد، گفت: من منفعل نیستم. من نمی‌خواهم داخل نظام زور آزمایی کنم؛ زیرا زورآزمایی ما در مقابل دشمنان و براندازان نظام است.
او همچنین افزود: اگر مطالبات دانشجویی در سال‌های قبل آرام‌تر مطرح می‌شد، تاکنون آنها حل شده بودند، شعار‌ تند‌دادن که کاری ندارد. ما با جریان اصولگرا ٨۵ درصد اشتراک داریم و آنها را برادر خود می‌دانیم و مثل برخی‌ها به طرف مقابلمان بدگویی نمی‌کنیم. ما با اصولگرایان رقابت جدی داریم و فردای هفت اسفند دنبال رفاقت با آنها هستیم.
عارف در ادامه تأکید کرد: من هم می‌توانم در اینجا شعار تند بدهم و شما به‌به و چه‌چه کنید، اما این اقدام اگر خیانت به شما نباشد، کم‌لطفی به شما است.
او در پاسخ به دانشجویی که پرسید آیا اصلاح‌طلبان با چهره اصلاح‌طلبی فقط ١۵ درصد با پایداری‌ها اختلاف دارند، گفت: اشتراک ما با اصولگرایان زیاد است؛ اما پایداری‌ها بخشی کوچک از اصولگراها هستند که خیلی هم مورد قبول آنها نیستند.
اتفاقات سال ٨٨ و ٨۴ را  چاپ می‌کنم اما نه الان
براساس این گزارش، موضع‌گیری عارف نسبت به وقایع سال ٨٨ بخش دیگری از سؤالات دانشجویان بود و دانشجویان عارف را متهم کردند که چشم خود را نسبت به سال ٨٨ بسته است که او در پاسخ گفت: من چشم خود را بر مسائل ٨٨ نبسته‌ام. من اگر فرصت داشته باشم اتفاقات سال ٨٨ و ٨۴ را چاپ می‌کنم؛ اما الان صلاح نمی‌دانم به این مسائل بپردازم. دوستان از دیدگاه‌های من دراین‌باره اطلاع دارند؛ البته این حق شماست که بدانید؛ چراکه کاندیدای رئیس‌جمهوری بودم و رئیس ستاد انتخابات خاتمی شدم. این مسائل باید باز شود که الان جایش نیست. در یک فضای کارشناسی و بدون هدف مچ‌گیری باید اتفاقات گذشته آسیب‌شناسی شود. من هیچ‌گاه سکوت نکردم، فقط صحبت‌های خود را رسانه‌ای نمی‌کنم.
در حد  وظیفه‌ام حصر  را پیگیری کرده‌ام
مسئله حصر هم بخشی از سؤالات دانشجویان از عارف بود که او در پاسخ به آنها گفت: رفع حصر از وعده‌های رئیس‌جمهور است و امیدوارم دوشنبه که رئیس‌جمهور به این دانشگاه می‌آید خبرهای خوبی داشته باشد. من معتقدم باید در شرایط منطقی با رایزنی این مسئله حل شود.
او در ادامه در برابر اصرار دانشجویی برای توضیح بیشتر عارف درباره مسئله حصر گفت: من رئیس‌جمهور نیستم و شما باید این مسئله را از طریق رئیس‌جمهور پیگیری کنید. من چه‌کاره‌ام که شما از من پاسخ می‌خواهید. من تعبیر استخوان لای زخم را درباره حصر به کار برده‌ام و معتقدم این مسئله باید حل شود. در دو سال گذشته هم در حد وظیفه خود، این مسئله را پیگیری کردم؛ اما اکنون نمی‌خواهم گزارش بدهم که با چه مسئولانی دراین‌باره صحبت کردم. البته سمتی هم ندارم که گزارش کار بدهم.
گاهی هم انتخاب بازیکنان دست ما نیست
رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: انتظار ما این است که همه مسئولان بر اساس قانون عمل کنند. با فتوای رهبری درباره حق‌الناس‌بودن رأی مردم هم بسیاری از مشکلات گذشته را دیگر نخواهیم داشت. ما باید الگوی انتخابات ٩٢ را دنبال کنیم. ما هم کارگروه رایزنی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل داده‌ایم و با مسئولان انتخابات رایزنی داریم و اگر هم حقی از ما از بین رفت، از طریق قانونی آن را دنبال می‌کنیم. او تأکید کرد: چاره‌ای جز تسلیم در برابر قانون نداریم. کار دیگری هم نمی‌توانیم انجام دهیم ما طراح زمین بازی و داور نیستیم و گاهی هم انتخاب بازیکنان دست ما نیست.
دانشجویی از عارف پرسید اگر شما در سال ٨٨ به جای مهندس موسوی در آن انتخابات بودید، آیا اتفاقات سال ٨٨ می‌افتاد یا نه؟ که او گفت: من الان نمی‌توانم جوابی بدهم و تحلیلی ندارم به‌هرحال روند به سمتی رفت که مهندس موسوی و کروبی در آن ماندند ما از تجربه‌های گذشته استفاده کردیم و در سال ٩٢ با هم مبارزه نکردیم.
او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چرایی انفعال دولت در برابر گروه‌های فشار تأکید کرد: دولت منفعل نبوده و رئیس‌جمهور و وزیر کشور پیگیر مسئله گروه‌های فشار هستند که گزارش حادثه اخیر هم آماده شده و از طریق قوه قضائیه در حال پیگیری است؛ اما آیا باید دولت برای نشان‌دادن پیگیری خود کسی را اعدام کند؟
در ادامه دانشجویی پرسید آیا اگر دوباره به سال ٩٢ برگردیم به نفع روحانی کنار می‌روید که عارف در پاسخ گفت: مسئولیت‌پذیری و ادای تکلیف، راهبرد ما در سال ٩٢ بود. من به خِرد جمعی اعتقاد دارم. گاهی در مسئولیت‌هایی که داشته‌ام نیز تصمیمی را اجرا کرده‌ام که شخصا با آن مخالفم بودم. وقتی جمعی به این نظر می‌رسد که یک نفر باید کنار برود باید آن تصمیم اجرا شود. ما این تصمیم را در سال ٩٢ اجرا کرده و نتیجه آن را هم دیدیم و اگر دوباره به همان سال برگردیم همین تصمیم را اتخاد می‌کنم.

منبع:شرق

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 3