۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ سید مصطفی بهشتی :

پسابرجام یا پسامحمود؟!

نکته ای که مدنظر بوده این است که برجام زمانی حاصل شد که قبل از آن کشور از یک سردرگمی هشت ساله و بی برنامه خارج شد،اصلاحاتی که در این دو سال و نیم لحاظ شده و نتیجه ای که حاصل شده فقط معطوف برجام و سیاست خارجی نیست بلکه کشور در اکثر زمینه ها حرکت روبه جلویی را طی کرده است و در واقع پسابرجام خود از دل دوران پسا احمدی نژاد حاصل شده است.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سید مصطفی بهشتی:
هرچه از پایان کار دولت دهم میگذرد، رویه ی امروز چهره ی موجه تری به خود میگیرد،اصلا نمودار ها و آمار و ارقام مورد بحث نیست که البته خود مهر تاییدی بر ضعیف ترین دولت تاریخ انقلاب دارد ولی اندک گذری بر ماحصل عملکرد دولت های نهم و دهم،قرار گرفتن کشور در مهلکه ی مشکلات را روایت میکند،حال اینکه این مکتوب منتقدانی دارد که چشم و گوش بسته بر حقیقت، باز هم بر طبل حمایت از اعمال دولت مذکور میکوبند.
“از گذشته باید درس گرفت”این جمله آشناست اما فقط برای گوش هایمان،ولی هیچوقت به قول معروف،ملکه ذهنمان نشده که اگر شده بود،باید بازخورد آن را در جامعه امروزی می یافتیم و یافت نمیشود که اگر میشد آن حرکت ها و اعمال عقب گرد دولت به قول خودشان خدمتگذار،امروز دیگر مدافع پرچانه به خود نمی دید.
در این دوسال به اندازه کافی رزومه ی دولت های نهم و دهم مورد بررسی قرار گرفته و شناختی که ایجاد شده از یک دولت قانون گریز و بدون برنامه حکایت دارد ، دولتی که ناگهان در مرداد ٨۴ ناگهان روی کار آمد و بنظر حتی برای یک دوره ی یک ماهه هم برای کشور برنامه ای نداشت،با موج ها همراه شد،از هر طرفی باد وزید همراهی کرد و کشور را به مسیر رودخانه ای سپرد که باید همراه آن شنا میکرد.
از همان اول که دولت نهم روی کار آمد متودی جهت امنیتی کردن فضای داخلی کشور را در دستور کار قرار داد،تغییرات و بازبینی ها هم فقط در حذف همه ی نظرات و تفکرات دگر اندیش خلاصه میشد، تا آنجا که رئیس جمهور وقت مدیران درجه پنج و شش را هم خلع مسؤولیت کرد تا تفکر خود را در تک تک نهادها و سازمان های تحت امرش حاکم کند.
کشور روز به روز در منجلاب های اقتصادی بیشتر فرو می رفت،بودجه کشور با لایحه سه دوازدهم به مجلس ارائه میشد.
دانشگاه ها غرق در فضای امنیتی شده بود،دانشجو با کوچک ترین ندای اعتراض،لقب ستاره دار را به خود اختصاص می داد و با همین روش تعداد زیادی از دانشجویان از ادامه تحصیل بازماندند.
کمتر کسی بوده که خلأها و نقایص فضای فرهنگی و هنری را نشنیده باشد یا اهل فرهنگ و هنر بوده و زخمی بر هنرش ننشسته باشد،شاید مبرهم ترین نمونه آن هم تعطیلی خانه سینما باشد.
سیاست خارجی روز به روز رنگ تیره تری به خود میگرفت،تا جایی که محمود احمدی نژاد برای ارتباط و تعامل با دنیا شمشیر را از رو بست ،حاصل آن هم شد منزوی شدن،تحریم های خفت بار و زبان تهدیدی که همیشه علیه ملت ایران می جنبید.
انرژی هسته ای هم که برای عده ای ابزار خودنمایی شد، دولت متوهم وقت هم بدون برنامه، بر درصد غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها اضافه میکرد، بدون اینکه هزینه ها ی اقتصادی و امنیتی آن را لحاظ کند.
اینها گوشه ای از اشتباهات تاریخی دولت های نهم و دهم بود،البته که در مورد اتهام بزرگ دولت پاکدستان که اختلاس های نجمومی است سخن به میان نیامد.
روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کم و بیش خبر از روزهای آفتابی و شب های مهتابی داده است،اصلاحات در دستور کار دولت اعتدال قرار گرفته است.
یخ های فضای امنیتی تا آنجا که به دولت مربوط شده شکسته شده است و فرصت دور هم نشستن در خانه احزاب فراهم شده است،شرایط برای اظهار نظر و آزادی بیان رونق یافته،هر چند سیاست داخلی به مراتب روزهای بهتر از این هم میتواند به خود ببیند.
دانشگاه رنگ و بوی محیطی علمی را باز به خود میبیند و دیگر نگاه ها به دانشگاه با ان حساسیت سابق شکل نمیگرد.
هنر، نزد اهل هنر و فرهنگ، در پیشگاه فرهنگیان دوباره به جایگاه اصلی خود رسیده و جشن سال نو سینمای ایران در سومین سال روی کار آمدن دولت دکتر روحانی باشکوه برقرار است.
اقتصاد زمین خورده بنظر اندک اندک از پیچ و خم کوچه تورم،اختلاس و بی برنامگی عبور کرده و کمر راست میکند.
نقطه اوج عملکرد دولت یازدهم اما در پس مرزها دیده میشود،جایی که دیپلماسی بر زور و تهدید فائق آمده و زبان تهدید جای خود را به زبان تکریم داده است،برجام که حاصل تلاش و مقاومت یک ملت بوده به بار نشسته و قطعنامه هایی که جملگی علیه ایران بود با گفتگو ها لغو شده، حال گذر هواپیمای ریاست جمهوری به کشور های کوچک و درجه سه و چهار دنیا خلاصه نشده و در قلب اروپا فرود می آید،همین بازار کجدار مریز دوسال پیش این کشور، اکنون لحظه به لحظه برای سرمایه گذاری، از گوشه کنار کره خاکی رصد میشود.
دوران پسابرجام بنظر نتایج خوبی را به ارمغان خواهد آورد و کشوری که درگیر عمده مشکلات داخلی و خارجی بود، بعد از روی کار آمدن حسن روحانی و دولت همراهش کم کم راه خود را پیدا میکند.
نکته ای که مدنظر بوده این است که برجام زمانی حاصل شد که قبل از آن کشور از یک سردرگمی هشت ساله و بی برنامه خارج شد،اصلاحاتی که در این دو سال و نیم لحاظ شده و نتیجه ای که حاصل شده فقط معطوف برجام و سیاست خارجی نیست بلکه کشور در اکثر زمینه ها حرکت روبه جلویی را طی کرده است و در واقع پسابرجام خود از دل دوران پسا احمدی نژاد حاصل شده است.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 2