۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ دکتر محمد شهیدیان :

بایسته های مجلس دهم

مهمتر از اقتصاد اما فرهنگ است. ما کشوری در حال توسعه هستیم. جهان امروز جهان فرصت های اندک و لحظه های حساس است. همه کشورها در تلاشند تا از کوچکترین فرصت ها حداکثر بهره را ببرند و از غفلت دیگران استفاده کنند و سهم آنها را در بازار جهانی تصاحب کنند. اگر میخواهیم چند سال دیگر حال امروز را نداشته باشیم و غصه فرصت های از دست رفته و پولهای بر باد رفته را نخوریم از امروز باید فکری کنیم. مجلس دهم همانطور که باید پا به پای دولت در مسیر آبادانی اقتصادی و گشایش در تولید و معیشت قدم...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دکتر محمد شهیدیان:

نگاه دقیق و موشکافانه به رای ملت که میزان است و مهمتر از آن تجزیه و تحلیل فضایی که منجر به حماسه ۷ اسفند شد تنها راه فهم خواسته های مردم و چراغ راه مجلس آینده برای ایجاد رضایت عمومی خواهد بود.

مجلس دهم قبل از هرچیز باید به نقش انتقالی خودش باور داشته باشد. نقش انتقالی با نقش عاریتی کاملا متفاوت است. این مجلس باید باور کند که مهمترین وظیفه اش نقطه عطف بودن است اما این به معنای اجاره نشینی منتخبان امروز نیست!

مجلس دهم باید دو دستور کار مهم را همزمان پیش ببرد. از طرفی باید در کنار دولت، با برنامه ریزی دقیق، بکارگیری خرد جمعی و محاسبات علمی بدنبال استفاده حداکثری از فضای پسابرجام باشد. مردم باید طعم پیروزی های دیپلماتیک را بچشند و گشایش اقتصادی و سرمایه گذاری در امور زیرساختی را ببینند. مجلس و دولت همزمان باید مواظبت کنند سود و منافع حاصل از برجام در سطح جامعه متوازن توزیع شود. همچنین قوه مقننه و مجریه باید دوشادوش یکدیگر مدلی علمی و منطقی از عدالت در دنیای امروز ارائه کنند و با نزدیک کردن زندگی مردم و مسئولین و امتیاز زدایی از پستهای دولتی هم به یکی از آرمانهای انقلاب جامه عمل بپوشانند و هم یکی از شاخصه های دولت مدرن و توسعه یافته را در کشور اجرایی سازند. این مسئله کارکرد مهمتری هم دارد و آن اینکه جلوی سوء استفاده های آتی فرصت طلبان سیاسی از مفاهیم والایی همچون عدالت را خواهد گرفت!

مهمتر از اقتصاد اما فرهنگ است. ما کشوری در حال توسعه هستیم. جهان امروز جهان فرصت های اندک و لحظه های حساس است. همه کشورها در تلاشند تا از کوچکترین فرصت ها حداکثر بهره را ببرند و از غفلت دیگران استفاده کنند و سهم آنها را در بازار جهانی تصاحب کنند. اگر میخواهیم چند سال دیگر حال امروز را نداشته باشیم و غصه فرصت های از دست رفته و پولهای بر باد رفته را نخوریم از امروز باید فکری کنیم. مجلس دهم همانطور که باید پا به پای دولت در مسیر آبادانی اقتصادی و گشایش در تولید و معیشت قدم بردارد باید دست در دست عموم مردم داده و فرهنگ توسعه را همگانی کند. خسارت عظیم روی کار آمدن دولتها و مجالس ضد توسعه باید ملکه ذهن مردم باشد. جامعه باید درک کند که اگر توسعه، پیشرفت، فرصت های شغلی فراوان، آموزش و بهداشت و درمان با کیفیت و پولی برای پس انداز می خواهد تا برای دوران بازنشستگی یا برای آینده فرزندانش برنامه بریزد باید حضوری فعال و آگاهانه پای صندوق های رای داشته باشد. باید معیارهای انتخابش را از پیوندهای فامیلی و منافع زودگذر شخصی تغییر دهد و کسانی را برگزیند که افق دید داشته باشند. باید متخصصان واقعی را انتخاب کند. جامعه ای که می خواهد در مسیر توسعه اقتصادی قدم بردارد همزمان باید در عرصه فرهنگ از خرافات و سنت های غلط اجتماعی دور شود. فقط و فقط جوامعی مدرن می شوند که فرهنگی مدرن داشته باشند. در فرهنگ مدرن جایی برای نخبگان ژنتیکی وجود ندارد. امروز متاسفانه در جامعه ما ژنتیک جای شایسته سالاری را گرفته است. پسران به جای پدران می نشینند و خانواده ها و پیوندهای فامیلی بر ایران حکومت میکنند. اشتباه نشود؛ فاصله گرفتن از سنت های غلط اجتماعی و خرافه زدایی از فرهنگ هیچگاه به معنای دور شدن از ارزش های اصیل اخلاقی اسلام نیست. اتفاقا اسلام با محترم شمردن و سفارش کردن به کار و تولید و به کار بستن علم و روش علمی نشان می دهد که ذاتی طرفدار توسعه دارد.

اما سوال اینجاست که اولین قدم در مسیر ایجاد فرهنگ ملی- بومی توسعه چیست؟ شاید هیچ جوابی روشن تر، موجزتر و بلیغ تر از این جمله نتوان گفت که در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست باید برجام را به خط قرمز مردم و نخبگان فکری، سیاسی و اقتصادی تبدیل کرد!

پس ویژگی های برجام که باید توسط مجلس بعدی در میان مردم بسط پیدا کند و درونی شود را با هم مرور میکنیم؛

۱- تصمیم گیری در سطح کلان حکومت بر اساس منافع ملی و نه ترجیحات سیاسی و منافع گروهی یا شخصی.

۲- بسیج امکانات نرم افزاری و سخت افزاری نظام در جهت دستیابی به هدفی روشن و قابل لمس که در زندگی روزمره مردم حس می شود نه اهدافی رویایی و موهوم که هیچگاه به روشنی قابل کمی سازی نیستند.

۳- کنار هم قرار گرفتن گروههای سیاسی-اجتماعی مهم و تاثیرگذار در جهت رسیدن به هدفی ملی ضمن داشتن اختلاف دیدگاه و تاکتیک.

۴- استفاده از علم و روش علمی در حل یک مشکل و سپردن مسئولیت کارها به شایستگان. یعنی نگاه علمی به مشکل و شایسته سالاری.

۵- اعتماد به نفس در برابر قدرت های جهانی. یعنی هرچند که باور داریم طرفهای گفت و گو بدنبال منافع خودشان هستند نه چیز دیگر اما ما هم باید با شرکت در مجامع بین المللی بدنبال منافع خودمان باشیم و به کارگزاران کشور اعتماد داشته باشیم که افرادی ساده لوح نیستند و به سادگی فریب دیگران را نمی خورند.

۶- باور به اینکه در دنیای امروز همه بدنبال حداکثری کردن منافع ملی شان هستند و به این اعتبار هیچ دوستی وجود ندارد و عرصه بین الملل صحنه رقابت کشورهای مختلف برای به چنگ آوردن منابع و مواد اولیه و کنترل بازارهاست. وقتی باور کنیم که هیچ دوستی وجود ندارد خود به خود باور خواهیم کرد که هیچ دشمنی هم وجود ندارد در عین حال که همه دشمن هستند و ما وظیفه داریم کلاه خودمان را سفت بچسبیم و بدنبال منافع خودمان باشیم.

۷- دوری از افراط و تفریط. یعنی ابتدا فکر کنیم و به عواقب و هزینه حرفهایمان بیاندیشیم و سپس سخن بگوییم. هیچکس حق ندارد حرفی بزند که هزینه اش بر سفره مردم تحمیل شود و منافع ملی را بازیچه قرار دهد. در جامعه برجامیزه همه باید بدانند در برابر حرفی که می زنند مسئول اند!

۸- درک موقعیت کشور در صحنه بین الملل و برگزیدن راههایی که بیشترین منافع و کمترین هزینه را برای کشور دارند و در این رقابت شدید ما را زودتر به سر منزل مقصود که همان توسعه یافتگی است می رسانند.

۹- پاسداشت گفت و گو به عنوان تنها راه حل منطقی همه منازعات بین المللی.

۱۰- عبور از خط قرمزهای موهوم و مصلحت اندیشی های غیر واقعی برای داشتن جامعه ای پویا در عین حفظ اصول حقیقی نظام اسلامی.

دولت و نمایندگان روشنفکر و آینده نگر مجلس دهم که ضرورت توسعه را درک کرده اند باید با حضور در میان مردم و شبکه های اجتماعی و استفاده از مشاوران جوان در استانداری ها و فرمانداری ها و هم چنین حضور بیش از پیش در میان دانشجویان و برگزاری کنگره ها و تاسیس فرهنگخانه ها و ارتباط گرفتن با محافل روشنفکری و اقشار تاثیرگذاری مانند نویسندگان، شعرا و سینماگران جامعه ایرانی را با ضرورت و الزامات توسعه آشنا کنند تا اصول دهگانه بالا به صورت میثاق نامه ای برای رد یا تایید صلاحیت ملی تبدیل شود.

هجوم باور نکردنی ایرانیان به استانبول و آنتالیا و دوبی علی رغم همه مسائل امنیتی و بدرفتاری های سیاسی ترک ها و اماراتی ها، خبر از مشکلی بزرگ در داخل می دهد و زنگ خطر را برای همه دلسوزان واقعی انقلاب به صدا درمیاورد.

بقا و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی امروز در گرو پیشرفت و توسعه همه جانبه است و این مهم میسر نخواهد شد مگر با افزایش حضور آگاهانه مردم در انتخابات. مجلس دهم وظیفه مهم انتقال جامعه ایرانی از دوره انتخاب هیجانی به دوره انتخاب آگاهانه را بر عهده دارد و برای به انجام رساندن این وظیفه باید سطوح مختلف جامعه ایرانی را با نیازهای واقعی اش در حال و آینده آشنا سازد و ویژگی های افرادی که می توانند با حضور در حاکمیت به برآورده شدن این نیازها یاری رسانند به روشنی بیان کند تا رنگ عوض کردن ها و تغییر لحن و ادبیات نتواند مردم را فریب دهد.

× مسئول واحد نظارت بر درمان شبکه بهداشت چابهار

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 81 = 84