۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸ محمود صادقی از کارشکنی در مقابل تشکیل فراکسیون امید می‌گوید:

اصولگرایان برای حمایت از لاریجانی به خط شدند

کارهایی که اینها کردند، جالب است و نشان می‌دهد فقط برای جلوگیری از شروع به کار موفق فراکسیون امید، مشغول برنامه‌ریزی هستند. قرائن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌خواهند اخلال ایجاد کنند؛ ازجمله اینکه همان‌طور که گفتم ما میهمانانی را دعوت کرده بودیم و چند شب قبل با یکی از آنها تماس گرفته‌اند و با بیانی خاص ایشان را از سخنرانی در جلسه فراکسیون برحذر داشته‌اند. شخص تماس‌گیرنده هم فرد گمنامی نبوده و با لحنی خاص به ایشان گفته‌‌اند: «شما صحبت نخواهی کرد».

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

دکتر عارف اصرار دارد وارد تنش نشویم

نشست هم‌اندیشی اعضای لیست امید که قرار است در آن اساسنامه فراکسیون امید نیز رونمایی شود، امروز در حالی برگزار خواهد شد که از زمان اعلام رسمی برگزاری این همایش تاکنون، همه نیروهای اصولگرا برای برگزارنشدن این مراسم هرآنچه داشته‌‌اند را به‌خط کرده‌اند. در این میان اگرچه برنامه‌ریزی روابط‌عمومی مجلس نهم برای برگزاری نشست هم‌اندیشی کل منتخبان مجلس دهم در همین تاریخ، شائبه‌دار به نظر می‌رسید، اما آنچه همه گمانه‌زنی‌ها درباره نیات احتمالی در برگزاری این همایش را به سمت‌وسویی دیگر برد، پیامکی بود که روز چهارشنبه به دست منتخبان مجلس دهم رسید؛ پیامکی از طرف آیت‌الله موحدی‌کرمانی که به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از منتخبان مجلس دعوت کرده بود تا هم‌زمان با جلسه فراکسیون امید، در جلسه‌ای برای هم‌اندیشی در محل مجلس قدیم حضور یابند؛ همان‌جایی که قرار بود در اختیار فراکسیون امید قرار بگیرد اما توسط روابط‌عمومی و هیأت‌رئیسه، این محل در اختیار مجموعه‌ای خارج از مجلس قرار گرفت تا منتخبان لیست امید مجبور به تشکیل جلسه در نهاد ریاست‌جمهوری شوند. آنچه در این مدت اتفاق افتاد البته محدود به همین ماجرا نبود و شرح جزئیات همه رفتارهای خاص را محمود صادقی، منتخب مردم تهران در مجلس دهم، در گفت‌وگو با «شرق» بیان کرده است.

larijani

‌برنامه همایش لیست امید از چه زمانی طرح‌ریزی شد و چه زمانی در جریان برنامه مشابه از سوی روابط‌عمومی مجلس نهم قرار گرفتید؟
ما حدودا از دو هفته قبل از مرحله دوم انتخابات برنامه‌ریزی‌ها را برای همایش روز ١٨ اردیبهشت انجام داده بودیم و دعوت‌هایی هم به عمل آمده بود که دو مورد از دعوت‌ها را که مربوط به آقای دکتر هاشمی و آقای محقق‌داماد بود، خود من انجام داده بودم. ضمن انجام این کارها ارتباط‌هایی هم برقرار می‌شد. مثلا آقای دکتر جلالی با بعضی از دوستان تماس داشتند و به‌عنوان‌مثال برای دعوت از آقای دکتر ظریف تماس‌هایی گرفته بودند و البته اینها دعوت‌هایشان برای تاریخ ٢٠ و ٢١ اردیبهشت بود. در این بین همان روز جمعه‌ای که مرحله دوم انتخابات در حال برگزاری بود، آقای دکتر تابش در حاشیه مراسم ختم مادر دکتر نوبخت، موضوع همایش فراکسیون امید را رسانه‌ای کردند. آقای دکتر جلالی هم همان‌جا با آقای تابش صحبت کرده بودند و هیچ اشاره‌ای هم نکردند که ما هم در تاریخ ١٨ اردیبهشت برنامه داریم. اما بعد از آن ما با پیامک‌های روابط‌عمومی مجلس مواجه شدیم که همه را برای روز ١٨ اردیبهشت دعوت کرده بودند و این مایه تعجب ما هم شد.
‌واکنش فراکسیون امید به این دعوت‌ها چه بود؟ آیا با خود مسئولان مجلس نهم تماسی گرفته نشد؟
این پیامک‌ها روز شنبه به نمایندگان داده شد و ما همان روز شنبه جلسه‌ای با دکتر عارف داشتیم. اولین سؤال ما این بود که برنامه‌ای با این شکل در مجالس قبلی سابقه داشته یا نه و نتیجه بررسی ما این بود که تا‌به‌حال چنین مراسمی با این شکل در مجالس قبلی برگزار نشده است. همچنین وقتی ما شواهد و قرائن را بررسی کردیم مطمئن شدیم که اینها با علم به برگزاری برنامه ما این برنامه را ترتیب داده‌اند. دوستان ابتدا با آقای جلالی و مجموعه آقای لاریجانی مذاکره کردند که از این برنامه منصرف شوند و در نهایت به این نقطه رسیدیم که برنامه‌ها را در دو زمان صبح و بعدازظهر برگزار کنیم. این موضوع را آقای تابش پیگیری کردند و در حاشیه مراسم ختم برادر آقای تاجگردون، آقای تابش با من تماس گرفت و گفت من هرچه تلاش کردم، اینها زیر بار نرفتند و می‌گویند ما برنامه خودمان را کامل برگزار می‌کنیم.
‌ این پیام را آقای جلالی دادند یا آقای لاریجانی؟
با واسطه از طرف آقای لاریجانی پیام رسیده بود که شما باید زمان برنامه خود را تغییر دهید و ما برنامه خود را کامل انجام خواهیم داد. آقای جلالی از خودش سلب مسئولیت می‌کند و می‌گوید من در جریان نیستم. به‌هرحال از همکاری امتناع کردند اما در نهایت بعد از دو روز رایزنی قرار شد برنامه نیم‌روزه شود.
‌ چرا محل برنامه خود را به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل کردید؟ این لااقل در ظاهر قشنگ نیست.
بنای ما هم بر این بود که برنامه‌مان را در همان مجموعه دایره‌المعارف و سالن رایزن برگزار کنیم. اما آقای روحانی همه منتخبان را در همان شب به ضیافت شام دعوت کردند و عملا اینکه ما تا ظهر در جلسه مجلس قدیم باشیم و بعد برای همایش به رایزن برویم و دوباره برای ضیافت شام به نهاد ریاست‌جمهوری برگردیم، بسیار مشکل بود. ابتدا رایزنی‌هایی شد که ما هم در همان ساختمان مجلس قدیم مراسم خود را برگزار کنیم و قرار شد تا ظهر مراسم روابط‌عمومی مجلس و بعدازظهر مراسم فراکسیون امید در ساختمان مجلس قدیم برگزار شود. توافق اولیه شفاهی هم در این‌باره انجام شد و به طور ضمنی هم گفته شد که مجموعه دیگری هم برای بعدازظهر درخواست جلسه در محل مجلس قدیم داشته و موافقت نشده و موافقت ضمنی با برگزاری مراسم ما اعلام شده بود. درهمین‌حال یک‌باره ما در روز چهارشنبه با پیامک جدیدی مواجه شدیم که از سوی آقای موحدی‌کرمانی به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران ارسال شده و همه منتخبان را به جلسه بعدازظهر در محل مجلس قدیم دعوت کرده بودند. بنابراین برای ما محرز شد که بنا ندارند ساختمان مجلس قدیم را برای جلسه بعدازظهر در اختیار ما قرار دهند و به این دلیل رایزنی‌های دیگری انجام دادیم و قرار شد برای سهولت تردد، مراسم ما در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.
‌آقای موحدی‌کرمانی و جامعه روحانیت مبارز، چگونه و با چه توجیهی قرار است میزبان نمایندگان در ساختمان مجلس باشند؟
این سؤال ما هم هست که چه معنایی دارد که یک تشکل خارج مجلس میزبان یک فراکسیون باشد و امکانات مجلس هم در اختیارش قرار گیرد؟ الان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز دعوت کرده که جلسه فراکسیون اصولگرایان به میزبانی این تشکل در ساختمان مجلس قدیم برگزار شود. این خیلی عجیب است و به نظر می‌رسد میان اصولگرایان مجلس دهم هیچ‌کس نتوانسته فراکسیونی تشکیل دهد که همه را زیر یک چتر جمع کند و این هم نشانه ازهم‌پاشیدگی آنهاست که باید گروهی مانند جامعه روحانیت مبارز از خارج مجلس بیاید و این مسئولیت را به عهده بگیرد و این به نظر من خطای بزرگی بود که مرتکب شدند.
‌ فکر می‌کنید چرا این حرکت انجام شد؟
کارهایی که اینها کردند، جالب است و نشان می‌دهد فقط برای جلوگیری از شروع به کار موفق فراکسیون امید، مشغول برنامه‌ریزی هستند. قرائن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌خواهند اخلال ایجاد کنند؛ ازجمله اینکه همان‌طور که گفتم ما میهمانانی را دعوت کرده بودیم و چند شب قبل با یکی از آنها تماس گرفته‌اند و با بیانی خاص ایشان را از سخنرانی در جلسه فراکسیون برحذر داشته‌اند. شخص تماس‌گیرنده هم فرد گمنامی نبوده و با لحنی خاص به ایشان گفته‌‌اند: «شما صحبت نخواهی کرد». از این قرائن زیاد است که نشان می‌دهد هدف اصلی آنها برگزارنشدن برنامه و شکل‌نگرفتن فراکسیون امید است.
‌ برآوردی از تعداد حاضران در جلسه فراکسیون امید دارید؟
به‌هرحال این فعالیت‌های گسترده‌ای که اینها انجام دادند، از یک نظر به نفع ما هم شد؛ چون ما واقعا امکانات زیادی برای سازماندهی و دعوت و اسکان همه منتخبان لیست امید در سراسر کشور نداشته‌ایم، اما با توجه به لجستیکی که اینها در اختیار منتخبان قرار داده‌‌اند، الان تعداد زیادی از نمایندگان توانسته‌‌اند به تهران بیایند و منتخبان لیست ما هم راحت‌تر می‌توانند در جلسه ما شرکت کنند؛ برای مثال الان از طرف روابط‌عمومی مجلس دو شبانه‌روز هتلی در اختیار منتخبان قرار داده‌اند و البته خیلی استقبال نشده، همچنین دائما پیامک می‌دهند و سرویس‌های مختلف، مانند وسیله نقلیه و پارکینگ را به منتخبان ارائه می‌کنند که نمایندگان جدید در جلسه روابط‌عمومی مجلس حاضر شوند. هرچند بدون این سرویس‌ها هم ما از اعضای لیست امید انتظار داشتیم که در جلسه حضور داشته باشند. در مجموع تا الان منتخبان لیست امید و حامیان دولت ١۶۶ نفر هستند و از بین منتخبان مستقل هم ١٠ نفر برای پیوستن به فراکسیون امید اعلام آمادگی کرده‌‌اند و با این حساب ما انتظار عضویت ١٧۶ نفر در فراکسیون امید را داریم. البته طبیعی است که تعدادی از نفرات، فرصت حضور در جلسه را نداشته باشند و شاید برخی از منتخبان به تهران نیایند.
‌ دراین‌بین تکلیف رهروانی‌ها چه می‌شود. آنهایی که در لیست امید بوده‌‌اند و حالا هماهنگ با اصولگرایان حرکت می‌کنند، بعدازظهر به کدام جلسه می‌روند؟
انتظار ما از همه کسانی که در لیست امید بودند که شامل خود آقای لاریجانی و برخی دیگر از دوستان هم می‌شود، این است که در جلسه هم‌اندیشی لیست امید حضور داشته باشند. البته شنیده‌ایم که گویا برخی از این افراد بنا دارند به هر دو جلسه سر بزنند و حتی برخی از اصولگرایان هم بنا به توصیه‌ای که به آنها شده یا بنا به تمایل شخصی، می‌خواهند به جلسه ما هم سر بزنند.
‌ در ادامه هم می‌توانند عضو هر دو طرف باشند؟
خیر. در اساسنامه پیش‌بینی شده که اعضای فراکسیون امید نمی‌توانند عضو فراکسیون سیاسی دیگری باشند. عضویت در فراکسیون‌های تخصصی که مشکلی ندارد، اما اعضای فراکسیون امید نمی‌توانند هم‌زمان عضو فراکسیون سیاسی دیگری باشند.
‌شرکت شما در جلسه صبح قطعی است؟
آقای دکتر عارف مدام اصرار دارند اعضای لیست وارد تنش نشوند. حتی شرکت در جلسه صبح روابط‌عمومی را هم پذیرفتند که تنشی ایجاد نشود. البته درباره جلسه صبح هم ابتدا به طور ضمنی گفتند دکتر عارف بین سخنرانان خواهد بود و بعد زیرش زدند و گفتند ایشان جزء سخنرانان نخواهد بود، اما همچنان نظر آقای عارف و بزرگان این است که در جلسه حضور داشته باشیم.
‌ برخی از پیش‌کسوتان اصلاحات اصرار دارند که نه‌تنها وارد تقابل با آنها نشویم، بلکه حتی به قول معروف کوتاه بیاییم تا اصل ائتلافی که شکل گرفته حفظ شود. این توصیه‌ها در نهایت چگونه جامه عمل خواهد پوشید؟
بزرگان ما مدام تأکید دارند که ائتلاف حفظ شود و ما هم موافق هستیم، اما سؤال من از برخی از عزیزان این است که وقتی یک گروه از همین ابتدای کار، این‌گونه رفتار می‌کند چه تضمینی هست که در ادامه راه، رفتارهای بدتری از خود نشان ندهند. دوستانی که تئوری‌پردازی می‌کنند، چه تضمینی می‌دهند که این گروه برای همکاری معتمد هستند؟ اینها چه تضمینی برای همکاری با این طیف از اصولگرایان می‌دهند؟ الان در مجلس همه امکانات و امتیازات را در اختیار منتخبان گذاشته‌‌اند تا اینها را جذب کنند. حتی کار از سرویس‌دهی به منتخبان گذشته و وام‌هایی را که در همه این سال‌ها به کارمندان مجلس نداده بودند، حالا به‌راحتی پرداخت می‌کنند و وام‌های ۵٠ میلیونی به کارمندان مجلس می‌دهند و این کارشان با استهزای کارمندان مجلس مواجه شده است. این تحرکات در مجموع نشان می‌دهد دلشان نمی‌خواهد از آن جایگاهی که برای خودشان درست کرده‌اند پایین بیایند، ولی آقای دکتر عارف می‌گوید ما باید به طور شفاف، فراکسیون را تشکیل دهیم و آنها هم فراکسیونشان را تشکیل دهند و با حفظ راهبرد ائتلاف، کار دموکراتیک را انجام دهیم. معنای ائتلاف این نیست که حتما آن آقا رئیس باشد. الان می‌گویند ما لیستی ١٣٠نفره از کسانی داریم که قطعا به ایشان رأی می‌دهند. البته یک عده بنا بر ملاحظاتی که دارند ممکن است در حرف چنین چیزی را بگویند، اما در عمل باید منتظر باشند و تا لحظه‌ای که نمایندگان می‌خواهند رأی خود را اعلام کنند، صبر کنند، ولی در نهایت این اتفاقات برای شخص من و بسیاری از منتخبان خیلی خوب بود؛ چراکه مشت برخی از افراد در همین ابتدا باز شد.
‌ تصمیم فراکسیونی که آقای عارف بر آن تأکید دارند، اگر نتواند رأی لازم را به دست بیاورد هم اجرا خواهد شد؟
آقای عارف مقید به یک چارچوب‌هایی هستند و می‌گویند من در مقابل این رأی مردم مسئول هستم و باید این فراکسیون را تشکیل دهیم و به تصمیم فراکسیون عمل کنیم و اگر با تصمیم فراکسیون برای ریاست کاندیدا شدم و آنجا رأی نیاوردم، در مقابل مردم عذر موجه دارم؛ یعنی می‌گویم من آمدم و رأی نیاوردم، ولی اینکه با لابی‌های غیرشفاف بخواهم از مطالبه مردم صرف نظر کنم، باعث ازدست‌رفتن اعتماد مردم می‌شود و دراین‌صورت نمی‌توان دوباره برای سال بعد از مردم خواست پای صندوق‌ها بیایند.

منبع: شرق

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

3 + 2 =