۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۸

محتشمی پور بازگشت

محتشمی‌پور از اهداف خود در مسیر کمک به مردم فلسطن ناامید نشد و در کمتر از یکسال بعد گفت که «برای نجات آینده فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی، باید درجهان اسلام، جبهه واحدی شویم و همه دست از اختلافات سیاسی‌برداریم و تنها به موضوع فلسطین بپردازیم.» آن دوره هم که شایعه اقامت دائم او را در عراق در سال ۸۹ را منتشر کردند، این عضو مجمع روحانیون با رد این شایعه گفت که «اینجانب برای زیارت اباعبدا...‌الحسین(ع) در روز عرفه به کربلا رفته بودم و در روز عید غدیرخم نیز در نجف اشرف حضور داشتم و برای همه دوستان، مردم...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

فضای سیاسی کشور این روزها به واسطه عملکرد دلواپسان چندان خوشایند نیست و این طیف در اتاق های فکر خود به برنامه‌ریزی علیه دولت مشغول هستند که آخرین نمونه آن مطرح کردن فیش های حقوقی نجومی و به چالش کشیدن دولت بودکه البته شتاب در اجرای این برنامه و فراموش کردن فیش‌های نجومی دولت مورد حمایت خودشان پیش از دولت روحانی تیر آنها را به سنگ زد. در این شرایط بزرگان میانه‌رو با وجود اطلاع از اینکه کوچک‌ترین حرکت آنها با هجمه دلواپسان مواجه خواهد شد به خاطر بازگشت آرامش وارد میدان شدند که از جمله آنها حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی‌پور بود. زمانی که نام او در برنامه‌های شب‌های قدر در دارالزهرا ثبت شد و در مراسم احیا در کنار حجج اسلام عبدا… نوری، سید هادی خامنه‌ای و… نشست، لبخند آرامش بر لب دوستداران اعتدال که چشم‌هایشان برای غربت علی(ع) اشک آلود بود، نشست، چون پر واضح است که این بازگشت پیام های زیادی در خود دارد. علی اکبر محتشمی پور بازگشت و همین یک جمله کافی بود که امید دیگر در دل‌ها ریشه زند و جامعه بداند مردان روزهای سخت درکنار آنها هستند. در دهه اخیر تلاش زیادی برای حذف نام محتشمی پور از ذهن‌ها صورت گرفت، مانند زمانی که در سال ۸۸ اسماعیل کوثری گفت: بیش از ۱۴۰نفر از نمایندگان مجلس اواخر آذر در نامه‌ای به علی لاریجانی، خواستار برکناری علی اکبر محتشمی‌پور از مسئولیت دبیرکلی کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین شدند و درنهایت هم حسین شیخ‌الاسلام که از سوابق ارزنده‌ای در حمایت از جریان مقاومت اسلامی در منطقه برخوردار است، در این سمت منصوب شد و در همان زمان محتشمی‌پور گفت که«من هرجایی که باشم در خدمت مردم مظلوم فلسطین هستم.»

او هیچ گاه آرمانش را فراموش نکرد

محتشمی‌پور از اهداف خود در مسیر کمک به مردم فلسطن ناامید نشد و در کمتر از یکسال بعد گفت که «برای نجات آینده فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی، باید درجهان اسلام، جبهه واحدی شویم و همه دست از اختلافات سیاسی‌برداریم و تنها به موضوع فلسطین بپردازیم.» آن دوره هم که شایعه اقامت دائم او را در عراق در سال ۸۹ را منتشر کردند، این عضو مجمع روحانیون با رد این شایعه گفت که «اینجانب برای زیارت اباعبدا…‌الحسین(ع) در روز عرفه به کربلا رفته بودم و در روز عید غدیرخم نیز در نجف اشرف حضور داشتم و برای همه دوستان، مردم ایران و پایداری انقلاب اسلامی دعا کردم.» محتشمی پور به خوبی از اهداف دلواپسان برای حذف خود آگاه است. چنانکه گفته بود: «درون این جریان اختلافاتی وجود دارد که هر از چندگاهی بنده یا امثال بنده را وجه‌المصالحه این اختلافات خود قرار می‌دهند» رزومه فعالیت‌های محتشمی‌پور در عرصه دفاع از حق چنان بود که سایت‌های منتقد او هم نتوانستند ازاقدامات او چشم پوشی کنند و یکی از این سایت ها در گزارشی آورد:« محتشمی پور در موضوع فلسطین چهره‌ای شناخته شده بوده و از بنیانگذاران حزب‌ا… لبنان به شمار می‌رود. وی در دوره‌ای که سفیر ایران در سوریه بود اقداماتی از جمله تشکیل گروه‌های اسلامی به ویژه حزب‌ا… لبنان و هسته‌های مقاومت را دنبال کرد که در این رابطه مورد خشم و کینه صهیونیست ها واقع شد و در بهمن ۱۳۶۲ در حادثه انفجار بمب هدف قرارگرفت و از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دیده و یک دست او نیز از مچ قطع شد. محتشمی پور طی سالیان طولانی و چنانچه گفته شد به سبب فعالیت‌های ضد صهیونیستی، به عنوان دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس فعالیت کرده است.» سال ۸۸ فرصت خوبی برای دلواپسان بود که او را به عدول از آرمان هایش متهم کنند اما محتشمی‌پور پاسخی به آنها داد که متوجه شوند او بر سر اهدافش در حمایت از مظلومان استوار است. عضو مجمع روحانیون در پاسخ به تلاش های دلواپسان گفته بود:« ما باید طرفدار مظلوم باشیم و جان خود را فدای آرمان‌های بلند اسلام بکنیم. همه باید زیر چتر نظام و قانون اساسی باشند. باید سعی در جذب داشته باشیم چرا که جذب افراد که از مواضع امام، نظام و رهبر معظم انقلاب است، بسیار سخت و از طرف دیگر دفع و راندن افراد بسیار ساده است و ما نباید کسانی را که می‌شود جذب کنیم از خود برانیم.»

دلگیر از مصادره سیاسی فرمایشات امام

نباید فراموش کرد که محتشمی پور از یاران نزدیک امام خمینی (ره) هم بود و در بسیاری مواقع از تفسیر نادرست از بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی آزرده می‌شود که نمونه آن تفسیر کلمه اسلام آمریکایی بود. امام خمینی (ره) در دو سال آخر عمر شریف خویش در معرفی اسلام حقیقی، اصطلاح «اسلام ناب محمدی (ص)» و در معرفی اسلام متحجرین و مقدس ‏مآبان و التقاطی‌ها، اصطلاح «اسلام آمریکایی» را به کار می‌برند و در بعضی پیام‌ها و سخنرانی‌ها بارها به مناسبت‌های مختلف در معرفی این دو اسلام اصرار و پافشاری می‌کنند و بازشناسی اسلام ناب محمدی و جدا کردن آن را از اسلام آمریکایی را از واجبات سیاسی بسیار مهم ‏دانسته و بر آن تاکید می‌‏ورزند که برخی ازاین واژه در تخریب رقبای سیاسی خود بهره می‌برند که محتشمی‌پور به واسطه نزدیکی با بنیانگدار انقلاب اسلامی اینگونه منظور امام را تشریح کرد: « قبل از انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی، امام مساله اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را در یک سلسله سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها مطرح کردند و توضیح دادند که اسلام ناب محمدی(ص) که مورد نظر ایشان و انقلاب است چه شاخصه‌هایی دارد؛ ایشان شاخصه‌های اسلام آمریکایی را هم مطرح کردند که از جمله آن «اسلام مرفهین بی‌درد» و کسانی بود که فراری از جبهه و جهاد هستند. بعضی جریانات یکدیگر را متهم می‌کردند که گروه دیگر با شاخصه‌های اسلام آمریکایی شاخص هستند و طرفدار ثروتمندان، زالوصفتان و مرفهان بی‌درد هستند یا حتی خودشان طرفدار مرفهمین بی‌درد هستند یا فراری از جبهه‌ها هستند. بر این اساس برخی شخصیت‌های برجسته این جناح که مورد اتهام قرار گرفته بود خدمت امام رسیدند و گفتند شما که این بحث‌ها را مطرح کرده‌اید، در خارج اینگونه تلقی شده که ما مدنظر شما هستیم. امام فرمودند نه! نظر من شما نبودید و اینگونه نبود که منظور من شخص خاصی باشد. آن انتخابات گذشت و جریان مذکور رای نیاورد و اکثریت نمایندگان مجلس سوم نیروهایی بودند که موسوم به خط امام بودند.» محتشمی‌پور از جفاهایی که برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی در حق امام با تفسیر دلخواه از فرمایشات ایشان می‌شود دلگیر است و تاکید دارد: «هرکس که راه امام را بشناسد، قبول داشته باشد و به آن عمل کند، پیرو راستین امام (ره) خواهد بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های راه امام، صداقت، پرهیز از دروغ، افترا، تهمت و غیبت است.» در نهایت او مسیر پر از سنگلاخی را که دلواپسان برای او مهیا کردند می‌پیماید چرا که به اعتقاد محتشمی‌پور توقف در مسیر اندیشه‌های امام راهی ندارد و باید رفت هر چند سخت باشد.

منبع:آرمان

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

54 + = 57