۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰

تغییر نام انجمن اسلامی پیرو خط امام دانشگاه اصفهان

قطعا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اعضای انجمن اسلامی همواره دنباله‌رونده‌ی حرکت انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و خط امام راحل (ره) بوده‌اند. در شرایط کنونی که هرکس در گوشه‌ای از جریان سیاسی کشور ادعای پیروی و تفسیر از خط امام(ره) را دارد. این تغییرنام نه تنها راه ما یعنی خط امام (ره) را خدشه‌دار نمی‌کند بلکه عزم ما برای قدم گذاشتن در این مسیر را راسخ‌تر می‌نماید. همیشه سخنان آن پیر فرزانه را چراغی برای راه خود می‌دانیم و راه امید برای آینده این مرز بوم قطعاً همان خط امام(ره) خواهد بود.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه اصفهان با صدور بیانیه ای با تاکید بر حفط مشی پیروی از خط امام از تغییر نام این تشکل به انجمن اسلامی دانشجویان راه امید خبر دادند.

متن کامل بیانیه این انجمن که نسخه ای از آن برای مبارزه ارسال شده است به شرح زیر است :

بسمه تعالی

«انْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ»

«من قصدى جز اصلاح [جامعه‏] تا آنجا که بتوانم، ندارم، و توفیق من جز به [یارى‏] خدا نیست. بر او توکّل کرده‏‌ام و به سوى او بازمى‏گردم.»(سوره‌ی هود. آیه‌ی ۸۸)

جنبش دانشجویی به عنوان یکی از پایه‌های جامعه‌ی مدنی همواره نقشی شگرف در گذار به دموکراسی داشته است. تشکل‌های دانشجویی در طول تاریخ ۷۰ ساله‌ی فعالیت خود علی‌رغم تمام بی‌مهری‌ها و کج‌سلیقگی‌هایی که بر آن‌ها روا داشته شد، همواره فضای پویا را همراه با تحرکات تأثیر‌گذار خود در دانشگاه‌ها حفظ کردند ما جا پای بزرگانی چون آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان، دکتر سحابی، دکتر چمران گذاشته‌ایم که جریان فکری‌ای را که بنیان نهادند، پس از سپری شدن دهه‌ها، همچنان کشش فراوانی برای دانشجویان آزادی‌خواه و برابری طلب ایران اسلامی دارد. در این زیست فعال هفتاد ساله‌ی جنبش دانشجویی، دوره‌های دشواری نیز تجربه شده است؛ تاریخ فراموش نخواهد کرد آسیبی را که دولت مهرورز در طول هشت سال بر فضای دانشگاه‌ها وارد کرد. هنوز آثار آن دوران تاریک نه تنها در دانشگاه اصفهان بلکه در تمامی دانشگاه‌های کشور مشهود است. امروز دانشجویان در دانشکده‌ها و راهروها و سالن‌هایی قدم می‌زنند که روزی صحنه شدیدترین فشارها، محدودیت‌ها و قانون‌گریزی‌های مسئولان وقت بوده است. اما بدنه‌ی جنبش دانشجویی در مقابل این جور سینه سپر کرد و باز از خاکستر آن برخواست تا نقش تأثیر‌گذار خود را در بزنگاه‌های مهم تاریخی ایفا کند. انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان از اولین تشکل‌هایی بود که این فضای اقتدارطلبانه گریبانش را گرفت و حکم تعلیق بر پیشانی آن نقش بست تا دانشگاه اصفهان جزو اولین دانشگاه‌هایی باشد که وارد فضای رخوت، رکود و سیاست‌زدگی دانشجویان بشود. نام تاریخ‌دار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان توسط جریان‌های معلوم‌الحال استحاله شد و فعالان دگراندیش دانشگاه به راهروهای تاریک کمیته‌های انضباطی رانده شدند. اما جنبش دانشجویی همواره نشان داده است که خاموش نخواهد شد. کانون راه امید که ثمره‌ی ماه‌ها تلاش و پیگیری بازگشایی انجمن اسلامی بود علی‌رغم میل باطنی مسئولان وقت و کارشکنی دائمی آن‌ها تأسیس شد. کانون راه امید در طول دوران فعالیت خود همواره نشان داد که فعالان سخت‌کوش دانشگاه اصفهان برای رسیدن به آرمان‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود. با وزیدن نسیم امید، که ثمره‌ی حماسه‌ی انتخاباتی خرداد ۹۲ بود تشکل‌های منحل و معلق شده از گوشه گوشه دانشگاه‌های کشور از خاکستر دوران مهرورزی سر بر آوردند و دانشگاه اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبود. نام انجمن اسلامی دانشجویان توسط جریان‌های وابسته به نهادهای قدرت استحاله شده بود و با وجود مخالفت مسئولان با نام انجمن اسلامی دانشجویان راه امید، فعالان در قالب انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) فعالیت خود را آغاز کردند. در طول این سه سال و براساس اصول اساسنامه‌ی خود، انجمن اسلامی، به عنوان یک تشکل دانشجویی، همواره اصالت و تعهد به آرمان‌های انقلاب و ارج‌گذاری به حقوق شناخته شده‌ی منزلت انسان در پرتو مفاهیم ارزشمند اسلامی را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است.

در طول این سه سال اگر نه به عنوان برترین تشکل دانشگاه که به عنوان یکی از این تشکل‌ها نشان داده‌ایم که نهادینه کردن حقوق مردم و دانشجویان، اعتقاد و التزام به قانون اساسی و اسلام ناب محمدی را آرمان خود می‌دانیم و در راه آن از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم. اما با وجود جریان‌های دانشجویان خط امام(ره) و تشکیل اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) نیاز به بازگشت نام انجمن به نامِ تاریخ‌دار خود بیش از پیش احساس شد. قطعا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اعضای انجمن اسلامی همواره دنباله‌رونده‌ی حرکت انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و خط امام راحل (ره) بوده‌اند. در شرایط کنونی که هرکس در گوشه‌ای از جریان سیاسی کشور ادعای پیروی و تفسیر از خط امام(ره) را دارد. این تغییرنام نه تنها راه ما یعنی خط امام (ره) را خدشه‌دار نمی‌کند بلکه عزم ما برای قدم گذاشتن در این مسیر را راسخ‌تر می‌نماید. همیشه سخنان آن پیر فرزانه را چراغی برای راه خود می‌دانیم و راه امید برای آینده این مرز بوم قطعاً همان خط امام(ره) خواهد بود. هنوز هم اصول انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان همان اصول انقلابی و آرمان‌خواهانه ۷۰ ساله‌ی خود است. «اصلاح جامعه بر طبق دستورات اسلام، تلاش در ایجاد دوستی و اتحاد بین افراد مسلمان مخصوصاً جوانان روشنفکر، انتشار حقایق اسلامی به وسیله‌ی ایجاد موسسات تبلیغات و نشر مطبوعات و مبارزه با خرافات»، همواره از اصول پایدار انجمن اسلامی خواهد بود. امید است که تغییرات انجام شده بتواند اراده‌ی جامعه‌ی دانشگاهی در دانشگاه اصفهان را برای رسیدن به اهداف خود محکم‌تر کند.

«امید بذر هویت ماست».

با سپاس انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

92 - 86 =