۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰ معرفی کتابی از شهید بهشتی:

بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام

کتاب‌ "بانکداری، ربا و قوانین‌ مالی‌ اسلام" بخشی از تتبعات فکری شهید دکتر بهشتی در زمینه مسائل و ساختارهای اقتصادی است که شامل دو بخش است: بخش اول این کتاب که از آثار قلمی شهید است مقاله ای است در مورد بانکداری و مسائل مالی اسلام. بخش دوم این کتاب که بیشتر این کتاب را در بر می گیرد، در واقع بحثهای تفسیری شهید بهشتی است.

bankdari«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): آیت‌الله شهید دکتر بهشتی‌ از معدود عالمان‌ دینی‌ زمان‌ خود بر شمرده‌ می‌شود که‌ به‌ اهمیت‌ مشکلات، مسائل‌ و ساختارهای‌ اقتصادی‌ در شکل‌گیری‌ نهادهای‌ اجتماعی‌ پی‌ برده‌ و با مطالعات‌ ژرف‌ در مباحث‌ اقتصادی‌ تلاش‌ نموده‌ است‌ دیدگاه‌ها و موضع‌گیری‌های‌ دین‌ در این‌ زمینه‌ را با مراجعه‌ به‌ کتاب‌ و سنت‌ جویا شود. حاصل‌ این‌ کندوکاوها مباحث‌ عمیق‌ و همه‌ جانبه‌ای‌ است‌ که‌ از ایشان‌ به‌ صورت‌ نوشتار و گفتار باقی‌ مانده‌ است.

کتاب‌ “بانکداری، ربا و قوانین‌ مالی‌ اسلام” بخشی از تتبعات فکری شهید دکتر بهشتی در زمینه مسائل و ساختارهای اقتصادی است که شامل دو بخش است: بخش اول این کتاب که از آثار قلمی شهید است مقاله ای است در مورد بانکداری و مسائل مالی اسلام. این مقاله که در سال ۴۲ در شماره ششم مجله مکتب تشیع به چاپ رسیده نشان دهنده روشن بینی و نگاه جامع وی به مسائل اجتماعی و اقتصادی است.

بخش دوم این کتاب که بیشتر این کتاب را در بر می گیرد، در واقع بحثهای تفسیری شهید بهشتی است در مورد آیات ربا در سوره بقره. این بحثها در یازده جلسه در اواخر سال ۱۳۵۲ و اوایل سال ۱۳۵۳ در جلسات مکتب قرآن در تفسیر آیات ۲۷۵ تا ۲۸۱ سوره بقره ایراد شده و به بحثهایی در مورد ماهیت ربا و بیع، معاملات شرعی، پول و ماهیت آن و بانکداری مطرح شده است.

چهار جلسه پایانی این جلسات به پرسش و پاسخ اختصاص یافته که در یک فصل کتاب در حدود ۱۰۰ صفحه را شامل می شود. در این چهار جلسه پایانی به مسائلی همچون قرعه کشی های بانکها، سود بانک، صندوق قرض الحسنه، فروش وام، صرافی و معاملات ارزی و … پرداخته شده است.

کتاب دارای فصل هایی با عناوین بانکداری و قوانین مالی اسلام، بیع و ربا، نقش واقعی سرمایه، کدام شکیبایی و چگونه اتفاقی، پول و بانک، بانک بدون ربا، بحثی اساسی به مناسبت آیات ربا و سوالات در زمینه ربا، است.

کتاب «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام» اثر شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی از سوی بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید دکتر بهشتی در ۲۵۲ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کتاب «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام» را می توانید از اینجا دانلود کنید: bank

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

37 - = 27