۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰ در اعتراض به نامه نمایندگان مجلس و مواضع اعضای شورا:

انتقاد ۱۰ انجمن اسلامی دانشجویان از جهت گیری سیاسی در شورای نگهبان

متأسفانه برخی از اعضای شورای نگهبان از تریبون‌های مختلف، طوری مواضع شورای نگهبان را اعلام می کنند که در واقع با نوعی جهت گیری سیاسی و همراه با ارائه نظرات شخصی آن ها همراه است و شائبه‌ای که پیش می آید این است که انگار به دنبال سلیقه سیاسی مدنظر خود در انتخابات هستند.

bayaniye10taeii«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – سرویس دانشگاه: انجمن اسلامی دانشجویان ۱۰ دانشگاه کشور با صدور بیانیه ای خطاب به برخی نمایندگان مجلس و مسئولان کشور خاطر نشان کردند که نامه اخیر نمایندگان به نوعی غیر قانونی و دخالت در وظایف شورای نگهبان محسوب می شود و این اقدام موجب اخلال در روند تصمیم گیری اعضای آن خواهد بود.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

در ایام پر تب و تاب سیاسی کشور که همه درحال تلاش برای تحقق حماسه سیاسی هستند تا بتوانند در ادامه سال حماسه اقتصادی را نیز تحقق‌ بخشند، متأسفانه عده ای منافع سیاسی خود را دنبال می کنند. البته این خودخواهی سیاسی چندان غریب نیست، اما دردناک تر آن است که این عملکرد در جایگاه‌هایی همچون نمایندگی خانه ملت و یا نمازجمعه دیده می شود و این افراد طوری غرق در سیاست شده‌اند که هرگز آسیب زده شده به جایگاه هایی از نظام که در آن مسئولیت دارند را نمی بینند.

نامه‌ای که با آن همه تلاش، کمتر از یک سوم نمایندگان مجلس اصولگرا به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند و برخی اقداماتی از این دست موجب شد تا دلایل زیر را برای نقد از این دست اقدامات مطرح کنیم:

نماینده مجلس جایگاه قانون گذاری و نظارت دارد و وظیفه اش این است که از حقوق ملت دفاع کند و خود با عمل به قوانین الگویی برای سایر ارگان‌های نظام در مسیر قانون گرایی باشند. هر چند که معتقدیم بسیاری از مشکلات کنونی نتیجه تقصیر و قصور و مسامحه‌ی بیش از اندازه همان سنخ نمایندگان مجلس نسبت به عملکردهای دولت می‌باشد و حتی شائبه دخالت‌های سیاسی و اهداف جناحی برخی نمایندگان در وظایف قانونی شان را تقویت می‌نماید؛ نامه اخیر نمایندگان به نوعی غیر قانونی و دخالت در وظایف شورای نگهبان محسوب می‌شود و این اقدام موجب اخلال در روند تصمیم گیری اعضای آن می شود. همان طور که سوء استفاده رئیس جمهور از جایگاه رئیس جمهوریش برای حمایت و معرفی یک شخص خاص خلاف شرع و قانون بود تلاش تعداد قلیلی از نمایندگان در این راستا غیر قانونی و به دور از شأن موکل مردم می‌باشد.

درخواست رد صلاحیت آقای هاشمی در حالی مطرح شده که ایشان علاوه بر عضویت در مجلس خبرگان رهبری از سوی مقام معظم رهبری برای چندمین بار به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده اند و مسائلی که در نامه مطرح شده بود و همچنین خطابه‌ی برخی امامان جمعه که حتی عضو شورای نگهبان نیز می باشند نشان می دهد که برخی از صاحبان تریبون، که دارای جایگاه‌های حقوقی نیز می‌باشند درک و شناخت سیاسی خود را بیشتر از مقام معظم رهبری می‌دانند و افرادی را که ایشان برای جایگاه های مهم مناسب می‌دانند، خطرناک می‌دانند.

در کنار برخی انتقادات که از عملکردهای جناب آقای هاشمی داریم، اما حضور ایشان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را مثبت دانسته و چنانچه قرار است نقدی هم اتفاق بیافتد، اقدام درست را گفت وگو در فضای منطقی و با رعایت احترام می دانیم و نه تخریب‌هایی که گروه‌های مشخص با اهدافی مشخص تر برای حذف رقیب انتخاباتی خود در چند روز گذشته آغاز کرده اند. فضای بی اخلاقی به وجود آمده که علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، شاهد آن هستیم، متاسفانه افرادی که تا دیروز از دین مداری و اخلاق سخن می گفتند، امروز با حضور رقبای جدی و در خطر دیدن جایگاه سیاسی خود نتوانستند قدرت طلبی خود را پنهان کرده و با برهم زدن وحدت ملی و ایجاد اختلاف و تهمت افکنی به گروه های مختلف سیاسی در پی رسیدن به قدرت هستند تا بتوانند افراطی گری خود را ادامه دهند. این درحالی است که امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام و همبستگی ملی، که امید بخشی و اعتدال را در پی دارد، می باشد.

در حالی که در جایی از قانون از مساله سن و سال رئیس جمهور حرفی به میان نیامده است، برخی افراد کهولت سن کاندیداها را دلیل رد صلاحیت می دانند و در حالی که باید به افرادی که در سن بالا هم آستین‌های خود را برای بهبود شرایط کشور بالا زده‌اند، تشکر کرد و کاری را که در مجلس نتوانستند به پیش ببرند، می‌خواهند ازمسیرهای دیگر دنبال کنند. نکته‌ای که لازم است یادآور شویم این است که مگر جز این بوده که امام راحل در سن ۷۶ سالگی انقلاب کردند و با نهایت صلابت نزدیک به ۱۰ سال ملت را رهبری کرده و کشور را از گرداب‌های مختلف نجات دادند. این نکته نیز جای بررسی مجدد ولایت مداری این افراد را می طلبد. هر چند که برای ریاست جمهوری توان بیشتری نیاز می باشد، اما با مدیریت و تدبیر کافی می توان این موضوع را ترمیم نمود. همچنین حضور آیت الله جنتی با ۸۷ سال سن در شورای نگهبان نیز حاکی از آن است که قطعا افزایش سن نمی تواند توان سیاسی فرد را کم کند.

نکته‌ای دیگر که باید یادآور شد این است که متاسفانه برخی از اعضای شورای نگهبان از تریبون‌های مختلف، طوری مواضع شورای نگهبان را اعلام می کنند که در واقع با نوعی جهت گیری سیاسی و همراه با ارائه نظرات شخصی آن ها همراه است و شائبه‌ای که پیش می آید این است که انگار به دنبال سلیقه سیاسی مدنظر خود در انتخابات هستند.

باز نیز شاهدیم که برخی از تشکل های دانشجویی و افراد منتسب به این تشکل ها خواسته یا ناخواسته در پازل برخی گروه‌های سیاسی و جناح های سیاسی که خواستار حذف رقیب انتخاباتی خود می باشند، قرار گرفته و به اصل حریت و استقلال جنبش دانشجویی که در ذات این جنبش می باشد کم توجهی می نمایند، که از ایشان خواستاریم در راستای مشارکت حداکثری و حضور سلایق مختلف در انتخابات تلاش بیشتری نماید. در پایان تمامی جریان های سیاسی و کلیه رسانه ها را به اخلاق و تقوای سیاسی توصیه نموده و تقاضا داریم هیچ چیز را ارجح بر منافع ملی و مصالح کلی نظام نداند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ترببیت دبیر شهید رجایی

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 2 =