۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۵

ماجرای بیانیه سال ۷۹ دفتر تحکیم به مناسبت آزادی جنوب لبنان

رسانه های رسمی و در رأس آن، صدا و سیمای تحت امر آقای لاریجانی بواسطه کینه توزی با تشکلهای جناح چپ و به ویژه تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، بیانیه دفتر تحکیم وحدت را انعکاس ندادند تا مانع از اطلاع اذهان عمومی از مواضع انقلابی آن شوند.

n00259159-b«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): خرداد ۱۳۷۹، پس از سالها اشغال جنوب لبنان توسط رژیم اشغالگر قدس، مقاومت اسلامی توانست اشغالگران را به عقب نشینی وادار کند.

در پی این پیروزی بزرگ، گروه های مختلف سیاسی در داخل کشور از مقاومت لبنان تجلیل کردند که «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور» (دفتر تحکیم وحدت) هم از آن جمله بود. اما رسانه های رسمی و در رأس آن، صدا و سیمای تحت امر آقای لاریجانی بواسطه کینه توزی با تشکلهای جناح چپ و به ویژه تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، بیانیه دفتر تحکیم وحدت را انعکاس ندادند تا مانع از اطلاع اذهان عمومی از مواضع انقلابی آن شوند.

این در حالی بود که سابقه گروه های خط امامی(موسوم به چپ) در دفاع از مقاومت فلسطین و لبنان به مراتب بیشتر از گروه های راست بود. به ویزه آنکه در ایران و در لبنان، حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور (از چهره های مجمع روحانیون مبارز و سفیر اسبق ایران در سوریه) را به عنوان یکی از پایه گذاران حزب الله لبنان می شناختند. محتشمی پور که سابقه مبارزه چریکی در لبنان را در سالهای قبل از انقلاب دارد، تا چندی پیش هم مسئولیت «جمعیت دفاع از ملت فلسطین» را بر عهده داشت.

در آن زمان اختلافات درونی دفتر تحکیم وحدت بالا گرفته و طیف مدرن (که بعدها به نام طیف علامه از تشکیلات منشق شد) مانع از موضع گیری های اصولی و انقلابی توسط طیف سنتی و خط امامی تحکیم می شد. یکی از آخرین مواضع اصولی تحکیم در سالهای منتهی به انشقاق، بیانیه تبریک پیروزی مردم جنوب لبنان و خروج اشغالگران اسرائیلی از این کشور بود که طی آن «دفتر تحکیم وحدت» با صدور بیانیه‌ای،‌ پیروزی شکوهمند ملت لبنان بر رژیم اشغالگر قدس را تبریک گفت.

در این بیانیه که به مناسبت سیزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت بازنشر داده می شود، چنین آمده بود:‌

«اذا جاء نصر الله و الفتح

پیروزی ملت لبنان بر رژیم اشغالگر قدس بعد از ۲۲ سال جهاد و تلاش و ایثار را تبریک می‌گوییم.

چه مبارک روزی است که آزادی خرمشهر عزیز و روز ایثار رزمندگان مسلمان میهن مان با پیروزی برادران مان در لبنان همزمان شده است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور،‌ این فتح عظیم را به حضور تمامی مسلمانان جهان بالاخص شیعیان لبنان و مردم قهرمان ایران و مسؤولان نظام تبریک و تهنیت می‌گوید.» [۱]



[۱] _ دفتر تحکیم وحدت به مناسبت پیروزی ملت لبنان بر رژیم اشغالگر قدس بیانیه صادر کرد، ایسنا، مورخ ۶ خرداد ۱۳۷۹

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 1 =