۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۸

«غرضی» و سوال های پیش روی شورای نگهبان

می توان به این نتیجه رسید که شورای محترم نگهبان با توجه به سوابق مدیریتی غرضی نیازی به بررسی برنامه‌های وی نداشته است و همچنین سوابق وی را نیز مثبت ارزیابی کرده است. این در حالی است که هنوز پرونده فساد اقتصادی غرضی که با افشاگری نصیری باز شده است و با رفع اتهام نصیری همراه شد نیازمند نظر قطعی دادگاه می باشد!

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): هفته گذشته اسامی افراد احراز صلاحیت شده برای ریاست جمهوری دور یازدهم در حالی از سوی شورای نگهبان اعلام شد که اسم «محمد غرضی» بیش از سایر اسامی برای عامه مردم ناشناخته بود. مهمترین مسئولیت‌های غرضی پیش از این ایفای نقش به عنوان وزیر نفت در کابینه میرحسن موسوی، وزیر پست و تلگراف و تلفن در کابینه هاشمی رفسنجانی، نمایندگی دور اول مجلس شورای اسلامی، استانداری خوزستان، استانداری کردستان و فعالیت در سپاه پاسداران بوده است.

در هر صورت تأیید صلاحیت ایشان سوالهایی را در ذهن ایجاد می کند که خوب است شورای نگهبان در جهت صیانت از این رکن به آنها پاسخ گوید و شبهات را رفع کند.

-          ماجرای فساد غرضی به کجا رسید؟

غرضی

مهدی نصیری، در زمان تصدی وزارت پست تلگراف و تلفن توسط غرضی پرونده فساد اقتصادی علیه این وزارتخانه را در نشریه صبح منتشر می کند. با شکایت غرضی از نصیری، دادگاه تشکیل می گردد و جناب وزیر هفته نامه صبح را به نشر اکاذیب و افترا و توهین به خود و مسئولان وزارتخانه‎اش متهم کرده نصیری نیز از خودش دفاع می کند. “اعضای هیأت منصفهپس از شور، مدارک مهدی نصیری را محکمه‎پسند دانسته و گفتند: «در بحث فساد مالی، نشریه صبح دروغ ننوشته و به همین دلیل جرمی متوجه آنان نیست، اما به‎دلیل انتشار یک کاریکاتور موهن از آقای وزیر، به پرداخت ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم می‎‎شود.» به این ترتیب دادگاه تمام شد، اما البته پس از آن هیچ مسئول و هیچ نهادی سراغ بازخواست آقای وزیر و هیچ مسئول متخلف دیگری نرفت.” ۱

تمام اتفاقات فوق در حالی اکنونی بازخوانی می گردد که پرونده فساد وزیر مفتوحه است و ایشان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سمت شورای نگهبان صاحب صلاحیت شناخته می شوند. متهم بودن ایشان در کنار اصل ۱۱۵ قانون اساسی۲ که یکی از شرایط رییس جمهور را “حسن سابقه و امانت” می داند ای سوال را بوجود می‌آورد که آیا ممکن است کسی هم پرونده فساد اقتصادی داشته باشد و هم حسن سابقه و امانت؟ همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیرامون تائید صلاحیت ها عنوان کرده بود: “سوابق مدیریتی نیز بررسی می‌شود که این سوابق مثبت بوده و یا منفی که براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.” ۳

-          الاخره برنامه داشتن ملاک تأیید بود یا خیر؟

عباسعلی کدخدایی در گفتگویی تلویزیونی که از اخبار ۲۰:۳۰ رسانه ملی و در تاریخ ۲۳ اردیبهشت پخش شد با اشاره به تغییرات جدید در روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت: “در مورد برخی از کاندیداهایی که در احراز صلاحیتشان تردید داریم دعوت می شوند تا برنامه شان را ارئه دهند تا به یک نتیجه قطعی برسیم.” ۴

این در حالی است که غرضی در کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی بر این اساس که شورای نگهبان از کاندیدا برنامه‌شان را خواسته بود، آیا شما برنامه خود را ارائه کردید؟ گفت: “من خواهش کردم که برنامه‌ام را بدهم اما آنها گفتند ما از شما برنامه نمی‌خواهیم.” ۵ همچنین غرضی در گفتگو با تسنیم گفته بود: “تیم، ستاد، سخنگو و پول ندارم.” ۶

البته کدخدایی در موارد دیگری اظهاراتی در مورد اینکه در چه شرایطی به برنامه‌ی کاندیداها رجوع میکنیم داشت است نظیر اینکه وی گفته بود: “اگر شخص سوابق مدیریتی داشته باشد، صلاحیت وی تأیید می‌شود و اگر سوابق مدیریتی نداشته باشد به طور قطع‌ ما نیازمند بررسی بیشتر برنامه‌های او برای احراز صلاحیت هستیم، البته سوابق مدیریتی نیز بررسی می‌شود که این سوابق مثبت بوده و یا منفی که براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.” ۷

با توجه به گفته های فوق می توان به این نتیجه رسید که شورای محترم نگهبان با توجه به سوابق مدیریتی غرضی نیازی به بررسی برنامه‌های وی نداشته است و همچنین سوابق وی را نیز مثبت ارزیابی کرده است. این در حالی است که هنوز پرونده فساد اقتصادی غرضی که با افشاگری نصیری باز شده است و با رفع اتهام نصیری همراه شد نیازمند نظر قطعی دادگاه می باشد!

جدای از مباحث فوق، تأیید صلاحیت غرضی با سوابق اجرایی در حد وزارتخانه، نمایندگی مجلس و استانداری این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا افراد رد صلاحیت شده که سابقه مدیریتی آنها در همین سطح می‌باشد به چه علت رد صلاحیت شده اند؟

آیا رد صلاحیت افرادی نظیر متکی، زاکانی، سبحانی، علی‌احمدی، سعیدی‌کیا، پزشکیان و برخی چهره‌های دیگر به خاطر مسائل شخصی و پرونده‌هایی است که نمی توان از آنها حرف زد؟ آیا این تعداد از مسئولین رده بالای جمهوری اسلامی دارای مشکلاتی بوده‌اند که مردم از آن بی‌اطلاعند؟ یا پای مسائل سیاسی در میان است؟ یا اینکه باید قبول کنیم این اشخاص سابقه مدیریت کلان نداشته‌اند یا اگر داشته‌اند مدیریت‌شان منفی بوده‌است؟ بالفرض که عدم صلاحیت همه این افراد را توجیه کنیم با دم خروس آقای غرضی چه کنیم؟

با توجه به سخنان سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه “در قانون انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اعتراض به رأی شورای نگهبان هیچ قانونی پیش بینی نشده است” و نیز “انتخابات ریاست جمهوری یک مرحله ای است و بحث دیگری برای تجدید نظر در رای شورای نگهبان مقرر نشده است”، نمی توان انتظار داشت که اتفاق خاصی در روند تأیید صلاحیت‌های بیافتد. ولی به نظر اگر شورای نگهبان محذوریت افشای دلایل رد صلاحیت عده‌ای از افراد را دارد؛ در یک حرکت جهت کاهش شبهات و رفع اتهامات از شورای نگهبان دلایل خود را برای تأیید صلاحیت این هشت نفر بیان دارد.

اینها صرفاً قسمتی از سوالات و شبهاتی است که انتظار می‌رود شورای نگهبان پاسخگوی آنها باشد وگرنه در صورت مقایسه ویژگی‌های نظیر برنامه، مدیریت، رجل سیاسی بودن، کهولت سن – و سایر مباحث که برخی نیز در این دوره از سمت شورای نگبهان اعلام می‌شد – بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده و رد صلاحیت شده بپردازیم ممکن است به سوالات و شبهات دیگری و یا در اصطلاح عامه به «دم خروس» های دیگری نیز برسیم که همه سرمایه ‌اجتماعی پشتوانه این نظام و نیز جایگاه مهم شورای نگهبان را تهدید می کند.

………..

۱- نشریه پنجره، شماره ۷۷، صفحه ۶۰٫

۲- اصل ۱۱۵ قانون اساسی: رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

۳- خبرگزاری مهر: شعارهای خلاف واقع کاندیداها در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار می گیرد

۴- خبرگزاری مهر: معیار جدید شورای نگهبان/ لزوم ارائه برنامه کاندیداها تصویب شد.

۵- خبرگزاری فارس: دولت من ضد تورم است/ از منطق سیاسی کارگزاران دفاع نمی کنم

۶- خبرگزاری تسنیم: برنامه‌ام تشکیل”دولت ضد تورم” است/ تیم، ستاد، سخنگو و پول ندارم

۷- خبرگزاری مهر: شعارهای خلاف واقع کاندیداها در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار می گیرد

منبع: نشریه دانشجویی بهلول(دانشگاه علم و صنعت ایران)

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 9 = 1