۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱ در جمع وابستگان نظامی کشورهای خارجی:

سید علی خمینی: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح پایدار جهانی است

برخلاف تصویری که بعضی رسانه‌ها از ایران نشان می‌دهند، شما می‌دانید جمهوری اسلامی به هیچ عنوان دنبال جنگ نیست، بلکه به دنبال همکاری برای رسیدن به یک صلح پایدار جهانی است. جمهوری اسلامی هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده و حتی در دوره گذشته هم صدام بود که جنگ را شروع کرد. اما این بدان معنا نیست که اگر کشوری به خاک ایران دست درازی کند، ما ساکت می‌نشینیم، بلکه بدون شک با محکم ترین شکل به آن جواب خواهیم داد.

20_w44_IMG_9744

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): نوه گرامی امام خمینی با اشاره به اختلافات گروه‌های سیاسی در کشورمان، گفت: امروز هرکس از آرمان‌های اصیل انقلاب دفاع کند، در میان مردم محبوب‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در دیدار با جمعی از وابستگان نظامی کشورهای خارجی در ایران که در حسینیه
جماران برگزار شد، با بیان این‌که دیدگاه امام نسبت به ارتباط با دنیا بر خلاف خیلی از کسان دیگری که انقلاب‌ها را رهبری کرده‌اند یا دم از اسلام زده‌اند، نگاه خاصی بود، اظهار داشت: بعضی‌ها نگاهشان این است که باید با تمام دنیا قهر کرد و انسان فقط در چارچوب کشور خودش زندگی کند و در مقابل، بعضی‌ها فکر می‌کنند در تمام شرایط با تمام کشورها در صلح مطلق بود، اما امام هیچ کدام از این دو دیدگاه را نداشت. از یک طرف امام به شدت معتقد بود که اگر انسان در چارچوب کشور خودش بماند، کشورش رو به نابودی خواهد رفت. از طرف دیگر ایشان معتقد بود که دوستی و صلح به هر قیمت گزینه مناسبی نیست.

وی افزود: بنابراین سیاست خارجی امام بر یک فلسفه‌ای استوار بود؛ فلسفه‌ای که برآمده از درون اسلام با یک دید اعتدالی بود. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران هم امروز بر همین فلسفه استوار است؛ ارتباط با همه جهان بر این پایه که ظلم نکنیم و ظلم را نپذیریم. هرجا که قرار است به ما ظلم شود می‌ایستیم و هرجا که رابطه قرار است دوستانه و انسان مدارانه یا حتی منفعت طلبانه باشد، آن را برقرار می‌کنیم، اما ظلم را نمی‌پذیریم و ظلم نباید بکنیم. ما امروز شدیدا با این نگاه به دنیا نگاه می‌کنیم که تمام مناسبات دنیا، از جمله روابط نظامی بین کشورها و مسئله صلح و جنگ در دنیا منوط به همگرایی جهانی و همکاری همه کشورهاست.

سید علی خمینی تصریح کرد: امروزه هیچ صلحی در دنیا پایدار نخواهد شد و هیچ امنیتی در دنیا نخواهد بود، مگر این‌که کشورهای دنیا با هم همکاری داشته باشند. سیاست جمهوری اسلامی هم این است که با تمام کشورهای دنیا همکاری داشته باشد و بر پایه فلسفه‌ای که گفتم ارتباط داشته باشد؛ البته غیر از اسرائیل که آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی با بیان این‌که ما خیلی خوشحالیم که توانستیم بعد از گذشت چند سال از انقلاب، ارتباط خوبی با کشورهای دوست برقرار کنیم و در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و فرهنگی گام‌های مثبتی برداریم، ادامه داد: اما امروز همه شما آگاهید که با مسئله تحریم‌ها قدرتهای جهانی می‌خواهند جلوی پیشرفت نظام ما و قدرتمند شدن آن را بگیرند. اما با توجه به فلسفه‌ای که پشت فعالیتهای ماست که همان فلسفه ظلم نکردن و ظلم را نپذیرفتن است و این را ملت ما هم قبول کرده است، تا امروز توانستیم به خوبی در مقابل این هجمه‌ها مقابله کنیم و امیدواریم از طریق دیپلماسی بتوانیم با کمک کشورهای دوست، قدرت‌ها را قانع کنیم یا مجبور کنیم که دست از این تحریم ها بردارند. مسئله نظامی هم بر همان سیاسی استوار است. همان‌طور که شما می‌دانید جمهوری اسلامی به دنبال همکاری همه جانبه برای صلح پایدار در دنیا گام برمی‌دارد.

سید علی خمینی تأکید کرد: برخلاف تصویری که بعضی رسانه‌ها از ایران نشان می‌دهند، شما می‌دانید جمهوری اسلامی به هیچ عنوان دنبال جنگ نیست، بلکه به دنبال همکاری برای رسیدن به یک صلح پایدار جهانی است. جمهوری اسلامی هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده و حتی در دوره گذشته هم صدام بود که جنگ را شروع کرد. اما این بدان معنا نیست که اگر کشوری به خاک ایران دست درازی کند، ما ساکت می‌نشینیم، بلکه بدون شک با محکم ترین شکل به آن جواب خواهیم داد.

وی یادآور شد: اما در مجموع، سیاست جمهوری اسلامی بر پایه صلح‌طلبی است؛ ما امروز ناراحتیم که صلح و آرامش در سوریه نیست و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد صلح پایدار در سوریه باشیم و دنیا به این نتیجه برسد که مسائل جهانی و حتی مسائلی مانند سوریه بدون همکاری جهانی و خواست جهانی برای صلح به سرانجام نمی‌رسد. این‌که قدرت‌های دنیا مانند آمریکا فکر کنند هرجا خواستند صلح برقرار کنند و هرجا خواستند به تفرقه و جنگ بدمند، سیاستی است که در طول زمان ناکارآمدی آن نمایان شده است. ما همچنین فکر نمی‌کنیم که خودمان به تنهایی در کشورهای دیگر جنگ یا صلح برقرار کنیم، بلکه سیاست ما همکاری سیاسی، نظامی و امنیتی تمام کشورهاست.

نوه گرامی امام خمینی با ابراز خوشحالی از دیدار با وابستگان نظامی ابراز امیدواری کرد که در دوران کارشان در جهت همکاری و بسط صلح موفق باشند.

وی در پایان سخنان خود چند درخواست را از وابستگان نظامی کشورهای خارجی در ایران مطرح کرد و اظهار داشت: سعی کنید در این مدت ایران و ایرانی را بهتر بشناسید و آن را به کشورهای خودتان منتقل کنید. سعی کنید انقلاب ایران را از جنبه‌ای غیر از جنبه‌های سیاسی بررسی کنید و در دیدارهایتان غیر از سیاست هم مسائل را ببینید. این مردم ۳۴ سال پیش مردمی ترین انقلاب را کردند؛ آن‌ها فقط دنبال سیاست نبودند، لذا سعی کنید آرمان‌های انقلاب را شناسایی کنید؛ آرمان‌های انقلاب ما انسانی است.

وی صریح کرد: این‌که می‌بینید هر گروهی که دم از آرمان‌های اصیل انقلاب می‌زند در میان مردم محبوب‌تر است، بدون علت نیست. به این نکته تأمل کنید که امروز اختلافات شدید و طبیعی در حوزه سیاست کشور ما وجود دارد؛ گروه‌هایی داریم که در حدی طبیعی، از حیث سیاسی اختلاف دارند. اما اکثریت گروه‌هایی که در ایران یا حتی خارج از ایران فعالیت می‌کنند، ادعا می کنند که آن‌ها پیرو آرمان‌های انقلاب هستند و طرف مقابل از آن آرمان‌ها فاصله می‌گیرد. این امر نشان دهنده آن است که آن آرمان‌های اصیل انقلاب در میان مردم مورد قبول همه است. به همین جهت من گفتم امروز هر کس از آرمان‌های اصیل انقلاب دفاع کند، در میان مردم محبوب‌تر است.

وابستگان نظامی کشورهای خارجی پیش از این دیدار، از «بیت امام» و «نگارخانه امام خمینی» نیز بازدید کردند.

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 1 =