۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹

کمپین وبلاگی برای اعتراض به تغییر زمان امتحانات دانشگاه ها در آستانه انتخابات

در پی اعلام این سیاست که عملا به ممانعت از فعالیت دانشجویان در انتخابات و رکود سیاسی دانشگاه ها می انجامد، تشکلهای دانشجویی اعتراض رسمی خود را اعلام کردند. آخرین اقدام دانشجویی در مخالفت با این سیاست که گفته می شود تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده، راه انداری کمپین اعتراض به تغییر زمان امتحانات در آستانه انتخابات است.

515618-eHaburCe«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)- سرویس جامعه مجازی: اعتراضات دانشجویی به تغییر زمان امتحانات آستانه انتخابات به راه انداری کمپین اعتراضی انجامید.

چندی پیش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده بود که امتحانات دانشگاه های سراسر کشور اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد برگزار می شود. کامران دانشجو وزیر علوم هم در مصاحبه ای گفت: با توجه به اینکه دانشجویان خواستار حضور در ستادهای انتخاباتی هستند قانونی تصویب کردیم که بر اساس آن امتحانات از بیستم خرداد تا دوم تیرماه برگزار نشود و هیچ دانشگاهی نیز با این قانون مخالفتی ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است انتخابات به مرحله دوم کشیده شود تا دوم تیرماه نباید هیچ امتحانی در دانشگاه‌ها برگزار شود ولی قبل و بعد از این زمان برنامه‌ریزی‌ها بر عهده هیئت رئیسه دانشگاه‌ها است.

در پی اعلام این سیاست که عملا به ممانعت از فعالیت دانشجویان در انتخابات و رکود سیاسی دانشگاه ها می انجامد، تشکلهای دانشجویی اعتراض رسمی خود را اعلام کردند. آخرین اقدام دانشجویی در مخالفت با این سیاست که گفته می شود تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده، راه انداری کمپین در اعتراض به تغییر زمان امتحانات در آستانه انتخابات است.

این راستا وبلاگی با عنوان «اعتراض به تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها: مخالف تعطیلی دانشگاه قبل از انتخابات هستیم» راه اندازی شده که در آن بیانیه دانشجویان دانشگاه‌های کشور پیرامون تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات به چشم می خورد.

در این وبلاگ از دانشجویانی که موافق بیانیه هستند، خواسته شده تا با درج نام و نام خانوادگی، دانشگاه و رشته تحصیلی خود را در قسمت نظرات، بیانیه را امضا کنند. همچنین تشکلها و جمعیت های دانشجویی که می خواهند از این کمپین اعلام حمایت کنند اسم خود را به همراه ایمیل یا شماره تماس در قسمت نظرات بگذارند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه دانشجویان دانشگاه‌های کشور پیرامون تغییر زمان امتحانات دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات 

امسال در حالی دانشجویان تعطیلات نوروزی را پشت سر گذاشتند که دانشگاه‌های آزاد و سراسری  طی ابلاغیه‌ای رسمی اقدام به جلو انداختن امتحانات دانشگاه ها نمودند. این اقدام به گونه ای برنامه ریزی شده است که چند روزی قبل از انتخابات ریاست جمهوری کلیه امتحانات تمام یا اکثر دانشگاه‌های آزاد، دولتی، پیام نور و … به پایان رسیده  تا مسئولین دانشگاه ها با خیال آسوده درب دانشگاه ها را قفل بزنند.

از نگاه ما دانشجویان امضا کننده‌ی این بیانیه، تصمیم فوق عجولانه، غیرمنطقی و محافظه‌کارانه است و آسیب‌های زیادی را برای فضای آموزشی و سیاسی دانشگاه‌ها به همراه خواهد داشت. بنابراین، لازم می‌دانیم در راستای حراست از حقوق خود و شأن دانشگاه و دانشجو، نکات زیر را مطرح می‌نماییم:

۱-       اولین پیامد کوتاه کردن ترمی که به لحاظ تعطیلات نوروزی خود ترم کوتاهی محسوب می شود، ناقص ماندن سرفصل های درسی ترم و در نتیجه کاهش بازدهی علمی دانشگاه ها است. با این وجود اساتید مجبور خواهند بود از بسیاری مباحث گذرا عبور کنند و بسیاری از تحقیقات و پروژه های درسی  به شکل ناقص انجام خواهند شد. جدای از اینکه دانشجویان باید فشار درسی بیشتری را در زمان کوتاه مانده به امتحانات پایان ترم متحمل شوند و این امر خود به افت تحصیل دانشجویان در ترم جاری منجر خواهد شد. سوال این است که آیا مدیرانی که تصمیم گرفته اند به هر نحو ممکن سر و ته ترم تحصیلی را طوری به هم بیاورند که به انتخابات برخورد نکند، به پیامد های این تصمیم برای جامعه علمی و میزان هدر رفت منابع علمی کشور اندیشیده اند؟

۲-       پیامد دیگر این تصمیم، تشدید رکود حاکم بر فضای دانشگاه ها است. رکودی که نتیجه مستقیم امنیتی کردن فضای دانشگاه است و موجب شده است دانشگاهی که همواره یکی از کانون های اساسی تاثیرگذاری در مسائل کلان کشور بوده است، تبدیل به شیر بی یال و کوپالی شود که در سکوت مطلق به سر می برد و هیچ بخاری از آن بلند نمی شود.

۳-       این اقدام در حقیقت محدود کردن دایره انتخاب ها و آزادی های دانشجویان و سلب حق کنش سیاسی و اجتماعی در فضای دانشگاه از آنان است. بر خلاف نگاه مدیران و تصمیم گیران کشور که بواسطه نگاه سیاسی و امنیتی دانشجوی مطلوبشان دانشجوی سربه زیر و درس خوانی است که فقط راه خوابگاه تا دانشگاه را بلد است، دانشجویان ایران دانشگاه را محلی برای تحقق اثر گذاری سیاسی و نشاط و تکاپوی اجتماعی می دانند و قفل زدن درب دانشگاه ها در آستانه انتخابات را در واقع سلب این حق و توهین به خود تلقی می کنند.

۴-       یکی از موضوعاتی که در حال حاضر برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل به بحران و چالش شده است، غلبه نگاه تهدید محور بر نگاه فرصت محور است. در نتیجه همین نگاه تهدید محور است که از دادن مجوز فعالیت به تشکل های دانشجویی خودداری می شود و به جای آنکه به واسطه دانشگاه به فضای تضارب آرا و چالش های نظری و در نتیجه رشد فکری مردم ضریب داده شود و از پتانسیل دانشگاه برای حل معضلات و مشکلات بهره گرفته شود، در فضای دانشگاه گرد مرگ پاشیده می شود و برای پایان زمان حضور دانشجویان در دانشگاه ثانیه شماری می شود؛ و در ایام مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، دانشگاه که می تواند فرصتی برای نشاط و پویایی جامعه و حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای باشد، به چشم اولین تهدید برای انتخابات نگریسته می شود.

۵-       بنابر آنچه ذکر آن رفت، دانشجویان دانشگاه های کشور چنین رفتار هایی را خیانت به کشور و انقلاب می دانند و نمی توانند در برابر این رفتارها سکوت اختیار کنند و از مسئولین امر خواستارند هرچه سریع تر در این ابلاغیه بازنگری کرده و نسبت به لغو آن اقدام نمایند و اجازه دهند دانشگاه و دانشجو به جایگاه اصیل و حقیقی خود بازگردد.

۳ دیدگاه

  1. دانشجو :

    چرا بیخودی شلوغ میکنین ؟! به اندازه ی کافی اوضاع سیاسی جامعه متشنج هست شما دیگه لازم نیست پیاز داغشو زیاد کنید…مرگ بر ضد ولایت فقیه

  2. حجت :

    اینو که فیلتر کردن
    کجای کارید؟!

  3. 1751 :

    آزادی؟انتخابات؟امتحانات!؟فیلتر!وبلاگ!بهشتی!ستار
    معلوم هست مسئولی کشور داند چه کار می کنند؟

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

37 + = 45