۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱

فیلم: سخنرانی آیت‌الله طالقانی درباره دکتر شریعتی

آخرین‌ مسئله‌ای‌ که‌ بعد از نیمه‌ شبی‌ بود مطرح‌ شد، تفسیر سوره‌ قدر بود و مسئله‌ لیله‌ القدر. من‌ یک‌ جمله‌ای‌ گفتم‌ و دیدم‌ او شروع‌ کرد بسط‌ دادن‌، که‌ مرا آن‌ قدر جذب‌ کرد که‌ ساعتی‌ از شب‌ گذشت‌. و بعد من‌ از او جدا شدم‌. او به‌ طرف‌ تقدیر «لیله‌ القدر»ش‌ رفت‌. من‌ هم‌ به‌ طرف‌ تقدیر، من‌ به‌ زندان‌ رفتم‌ و سعادت‌ شهادت‌ را با اینکه‌ زمینه‌اش‌ فراهم‌ بود و از آثارش‌ می‌دیدم‌ نداشتم‌- شاید هم‌ خواست‌ خدا نبود.

 mobareze.ir - talegani«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سخنرانی آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ (دومین سالروز خروج شریعتی از ایران) در زمین چمن دانشگاه تهران.

فیلم سخنرانی را از اینجا دانلود کنید: mobareze.ir – talegani-shariati

در این مراسم که مسئولیت آن را «کمیتهٔ برگزارکنندهٔ مراسم روز شریعتی» و خانوادهٔ شریعتی به عهده داشتند، چهره‌هایی چون استاد محمدتقی شریعتی، دکتر کاظم سامی، طاهر احمدزاده، دکتر پوران شریعت‌رضوی، احسان شریعتی، و یکی از اعضای سازمان مجاهدین سخنرانی کردند.

بخشی از این سخنرانی مرحوم آیت الله طالقانی که خاطره آخرین دیدار ایشان با مرحوم دکتر شریعتی است، در ادامه می آید:

«آخرین‌ ملاقاتی‌ که‌ من‌ با مرحوم‌ دکتر شریعتی‌ داشتم‌، آن‌ وقتی‌ بود که‌ او تازه‌ از زندان‌ بیرون‌ آمده‌ بود، شبی‌ بود که‌ تا نیمه‌ شب‌ و بعد از نیمه‌ شب‌ با او بودیم‌ و آن‌ روح‌ خلوص‌ و دریافت‌ احسن‌ را چنان‌ در او دیدم‌ که‌ این‌ خاطره‌ هیچ‌ وقت‌ از نظر من‌ محو نمی‌شود. وقتی‌ صحبت‌ می‌کردم‌ با تمام‌ حواس‌ گوش‌ و چشم‌ و فکرش‌ متوجه‌ جمله‌های‌ من‌ بود و می‌گرفت‌ و بعد به‌ من‌ بر می‌گرداند. با یک‌ توضیح‌ بهتر و با یک‌ تعبیر بالاتر- یادم‌ هست‌ که‌ آخرین‌ مسئله‌ای‌ که‌ بعد از نیمه‌ شبی‌ بود مطرح‌ شد، تفسیر سوره‌ قدر بود و مسئله‌ لیله‌ القدر. من‌ یک‌ جمله‌ای‌ گفتم‌ و دیدم‌ او شروع‌ کرد بسط‌ دادن‌، که‌ مرا آن‌ قدر جذب‌ کرد که‌ ساعتی‌ از شب‌ گذشت‌. و بعد من‌ از او جدا شدم‌. او به‌ طرف‌ تقدیر «لیله‌ القدر»ش‌ رفت‌. من‌ هم‌ به‌ طرف‌ تقدیر، من‌ به‌ زندان‌ رفتم‌ و سعادت‌ شهادت‌ را با اینکه‌ زمینه‌اش‌ فراهم‌ بود و از آثارش‌ می‌دیدم‌ نداشتم‌- شاید هم‌ خواست‌ خدا نبود. او هم‌ هجرت‌ کرد و در مسیر شهادتش‌، پیش‌ رفت‌. خداوند این‌ شخصیت‌ بزرگ‌ را و آثارش‌ را برای‌ ما و برای‌ جوانها همیشه‌ آثار این‌ شخصیت‌، کتابای‌ او، نظریات‌ او را زنده‌تر بدارد و بر شماست‌ که‌ در اطراف‌ مطالب‌ او، مسائل‌ او، بحث‌ کنید، بیاندیشید و همان‌ راهی‌ که‌ او رفت‌ برای‌ تبیین‌ اسلام‌، یک‌ اسلام‌ انقلابی‌ و اجتماعی‌ و نه‌ یک‌ اسلام‌ فقط‌ ذهنی‌ و سنتی‌ که‌ همیشه‌ داشتیم‌، شما موفق‌ باشید. و این‌ انقلاب‌ همان‌ طوری‌ که‌ گفتم‌ بر عهده‌ شماست‌. من‌ آخر مرز هستم‌ و شما در بین‌ راه‌ هستید و حرکت‌ می‌کنید- خداوند همه‌ی‌ شما را حفظ‌ کند.»

منبع: صفحه بنیاد دکتر علی شریعتی (Shariati Cultural Foundation)

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

19 + = 27