۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳

تلاش تندروها برای مصادره رای مردم

تاکید حسین شریعتمداری بر مصادره اصلاح‌طلبان بر آرای حسن روحانی آن هم با سبک و نگاه خاص خود در حالی است که رییس دولت یازدهم در اولین حضور خود در رسانه ملی به عنوان رییس‌جمهوری منتخب تاکید می‌کند.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حسن روحانی، همان شیخی که نامش عصر روز شنبه (۲۵خرداد) به عنوان نامزد پیروز انتخابات اعلام شد. موجی از شادی را در بزرگ‌ترین شهرها تا کوچک‌ترین شهرها به وجود آورد. روحانی پیروز انتخابات شد تا مردم شعار «اصلاحات، پیروز انتخابات» را بعد از هشت سال سر بدهند.

حال حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری اعتدالگرا کلید پاستور را دردست دارد. کلیدی که با حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و انصراف حرفه‌ای و اخلاقی محمدرضا عارف از نامزدی در انتخابات عهده‌دار شد.

حسن روحانی به عنوان نماد اعتدال و اصلاحات به پاستور می‌رود تا درس بزرگی به اصولگرایانی که هشت سال سکان اداره کشور را دردست داشتند بدهد. این رفتن اما در حالی است که هنوز خستگی انتخابات از تن حسن روحانی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، محمد خاتمی و عارف بیرون نرفته که با استراتژی جدید اصولگرایان برای حذف نقش طرف اصلاح‌طلب در پیروزی جریان عقلانیت و اعتدال مواجه شده‌اند.

شریعتمداری در سرمقاله روز ۲۷ خرداد روزنامه کیهان با حمایت از حسن روحانی به اصلاحات تاخته و نوشته: «همزمان با انتخاب آقای روحانی، سه جریان جبهه اصلاحات، اطرافیان آقای هاشمی‌رفسنجانی و اصحاب فتنه تلاش گسترده و از قبل پیش‌بینی شده‌ای را برای مصادره آرای ایشان به نفع خود آغاز کردند.» البته حسین شریعتمداری حمایت آیت‌الله هاشمی و خاتمی را از حسن روحانی از یاد نبرده و درباره آن می‌نویسد: «این تلاش با استناد به حمایت آقایان هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی از آقای روحانی صورت گرفته و ادامه دارد. جریانات یاد شده در تبلیغات و اظهارنظرهای خود به‌طور زیرکانه‌ای موقعیت آقای دکتر روحانی را تضعیف کرده و ادعا می‌کنند چنانچه هاشمی و خاتمی از وی حمایت نکرده بودند نمی‌توانست اکثریت آرای مردم را به دست آورد!»

تاکید حسین شریعتمداری بر مصادره اصلاح‌طلبان بر آرای حسن روحانی آن هم با سبک و نگاه خاص خود در حالی است که رییس دولت یازدهم در اولین حضور خود در رسانه ملی به عنوان رییس‌جمهوری منتخب تاکید می‌کند: «بی‌شک نقش امیدآفرین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که از چهره‌های درخشان نظام در این خیزش خروش بودند شایسته قدرشناسی است. شما نشان دادید که خداوند تغییر و تحول در هیچ ملتی را جز با خواست خود آنان محقق نمی‌کند. این پیروزی، پیروزی خرد، پیروزی اعتدال، پیروزی رشد و آگاهی و پیروزی تعهد و تدین بر افراط و بداخلاقی است که از هر گوشه‌ ایران سربلند در همه روستاها و شهرها سر برآورد و ایران و ایرانیان را یک‌بار دیگر در همه جای جهان سرفراز کرد.»

افزون بر تاکید شخص حسن روحانی به نقش امیدآفرین آیت‌الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی در خیزش آرا برای انتخاب شایسته، نظرسنجی‌های معتبر سایت‌ها نیز موید این موضوع هستند که از زمان نتیجه صلاحیت‌ها تا روزهای منتهی به انتخابات نقش آیت‌الله هاشمی، خاتمی و انصراف عارف به نفع روحانی قابل چشم پوشی در نتیجه نهایی نیست.

پیروزی رییس‌جمهوری منتخب با حمایت اصلاح‌طلبان چیزی نیست که تنها او به زبان بیاورد بلکه آمار نیز این‌گونه سخن می‌گویند. سایت فرارو نزدیک به محمدباقر قالیباف به تحلیل آرای روحانی به نقل از یک پایگاه افکارسنجی معتبر می‌پردازد: نظرسنجی به خوبی نشان می‌دهد میزان اقبال به حسن روحانی پیش از شروع مناظره سوم (۱۸ خرداد) (۳/۸)، پیش از انصراف تلویحی عارف (۲۰ ۱۸ خرداد) (۴/۱۲) و پس از انتشار گسترده خبر حمایت آیت‌الله هاشمی و خاتمی در آخرین روز تبلیغات (۲۲ خرداد) به (۶/۲۶) و یک روز مانده به انتخابات به (۴/۳۲) رسید. تا درنهایت در روز انتخابات حسن روحانی با ۷۱/۵۰ بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.

انتشار این آمار از سوی سایت فرارو در حالی است که بعضی آن را جعلی خوانده و به آن تاخته‌اند. سایت فرارو هم درباره آن می‌نویسد: «با پایان یافتن انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن نتایج نهایی بسیاری از کاربران «فرارو» با انتقاد‌های شدید از نظرسنجی‌های منتشر شده توسط این سایت در دوران تبلیغات انتخاباتی آن‌ها را غیرواقعی و جعلی می‌خوانند و از این بابت به «فرارو» می‌تازند. در این‌باره «فرارو» لازم دید توضیحاتی ارائه کند تا واقعیت این نظرسنجی‌ها روشن شود. نظرسنجی سایت آیپز روند آرا را از دهم خرداد نشان می‌دهد. در این روند آقای روحانی پایین‌تر از آقایان قالیباف، رضایی و جلیلی قرار دارد و درست پس انصراف آقای عارف و حمایت تمام‌قد آقای هاشمی و خاتمی و پس از مناظره سوم روند آرای آقای قالیباف نزولی می‌شود و در روند رو به رشد و صعودی حسن روحانی همه رقبا را پشت سر می‌گذارد. ۱-نظرسنجی‌های منتشر شده تماما متعلق به نهادهای مهم نظام بودند و فرارو در تهیه و تنظیم آن‌ها هیچ نقشی نداشت اما درباره صحت و سقم آن‌ها نیز شکی ندارد. ۲- واقعیت این است که نتایج آن نظرسنجی‌ها با نتایج انتخابات فاصله زیادی نداشت. یکی از موضوعاتی که کاربران فراموش کرده‌اند این است که در آن نظرسنجی‌ها عموما اعلام شده بود که به‌طور مثال ۴۰‌درصد از مردم هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده بودند. ۳- یکی از دلایل معتبر بودن نظرسنجی‌های فرارو شباهت آن با دیگر نظرسنجی‌های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور است. نتایج نظرسنجی‌هایی که در سایت «آیپُز» صورت می‌گرفت، با نظرسنجی‌های منتشر شده توسط فرارو قرابت فراوانی دارد. نظرسنجی‌های «آیپز» نیز تا دو روز مانده به انتخابات (که هنوز آرای خاکستری به میان نیامده‌اند) آقای روحانی را پس از آقایان قالیباف، رضایی و جلیلی نشان می‌داد. لازم به ذکر است نظرسنجی «آیپز» در خارج از کشور و به صورت تماس تلفنی با شهروندان ایرانی داخل کشور انجام می‌شد. ۴- موضوع دیگر این است که مخاطبان فرارو به این واقعیت توجه کنند که آرای آقای روحانی دو روز مانده به انتخابات رشد چشمگیری پیدا کرد، این اتفاق پس از کناره‌گیری آقای عارف و حمایت تمام‌قد آقای هاشمی و خاتمی از روحانی رخ داد. تا پیش از آن عموم نظرسنجی‌های صدرنشینی آقایان قالیباف، رضایی و جلیلی را تایید می‌کردند. اما در دو روز پایانی ورق برگشت و آقای روحانی به صدر نظرسنجی‌ها آمد. آقای روحانی توانست در روزهای پایانی بخشی از آرای خاموش را به نفع خود بیدار کند و از طرف دیگر قسمت اعظم آرای محمدرضا عارف نیز در سبد او ریخته شد.»

برگشتن ورق در روزهای آخر با اعلام حمایت سیدمحمد خاتمی، مجمع روحانیون مبارز (در حالی که محمدرضا عارف از انتخابات به نفع جریان اصلاحات کناره‌گیری ‌کرد) به نفع حسن روحانی در حالی است که این روزها جریان شکست خورده تندروهای اصولگرا سعی بر مصادره به مطلوب پیروزی روحانی به نفع خود دارند.

آنچه مشخص است این جریان طاقت از دست دادن قدرت را نداشته بلکه تمام سعی خود را بر این گذاشته که با خط زدن نام آیت‌الله هاشمی، محمد خاتمی و محمدرضا عارف از کنار حسن روحانی بر سر قدرتی که محمود احمدی‌نژاد برای آنان ساخته باقی بمانند.

منبع: روزنامه بهار 

:::

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

83 - 73 =