۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۹

دولت در فعالیت‌های فرهنگی باید نقش بی‌طرف را بازی کند

گاهی توجیه می‌شود که چون فضا توسط دولت تامین می‌شود و تریبون دولتی است نباید خلاف سلیقه دولت عمل شود و به این بهانه گاهی شاهد اعمال سلیقه در انتخاب هیئت داوران یا در انتخاب برگزیده‌ها بوده‌ایم. مادامی که این نگاه حاکم باشد روند معیوب ادامه خواهد داشت. در واقع در سال‌های گذشته تنها از قرنطینه‌ای از افراد حمایت شده است تا خلق اثر کنند و بخش بزرگی از جامعه نادیده گرفته شده است.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش پررنگ فعلی دولت و نهادهای دولتی در ساماندهی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی اظهار داشت: با وجود اینکه سخت افزار فرهنگی مورد نیاز در دستگاه‌های مختلف فرهنگی مهیا است به نظر می‌رسد این امکانات و ظرفیت موجود، بهره‌وری لازم را ندارند.

این شاعر و منتقد ادبی افزود: علت این موضوع نوع مدیریت است و اینکه از تمام انرژی موجود بهره‌برداری نمی‌شود. در حال حاضر نوعی از خط قرمزها وجود دارد که مانع پیشبرد فعالیت‌ها می‌شود. برای مثال به جای ساماندهی فضای مجازی تنها محدودیت ایجاد می‌شود که در نهایت هم کارساز نیست، بنابراین نبود کارایی موجود بیشتر متوجه نگاه و سلیقه مدیریتی است.

کاکایی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در ارتقای محصولات فرهنگی گفت: در این مسئله دولت تنها باید نقش یک حامی بی‌طرف را بازی کند و منافعی برای خودش متصور نشود. این موضوع در سال‌های گذشته مدام نادیده گرفته شده است و همواره در عرصه‌های مختلف منافع دولت لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی توجیه می‌شود که چون فضا توسط دولت تامین می‌شود و تریبون دولتی است نباید خلاف سلیقه دولت عمل شود و به این بهانه گاهی شاهد اعمال سلیقه در انتخاب هیئت داوران یا در انتخاب برگزیده‌ها بوده‌ایم. مادامی که این نگاه حاکم باشد روند معیوب ادامه خواهد داشت. در واقع در سال‌های گذشته تنها از قرنطینه‌ای از افراد حمایت شده است تا خلق اثر کنند و بخش بزرگی از جامعه نادیده گرفته شده است.

این شاعر و ترانه‌سرا درباره معیار و شاخص محصول فرهنگی اظهار داشت: هنگامی که محصولی مقبول جامعه باشد و تقاضای فراوان برایش شکل بگیرد، در واقع بهترین شاخص است که نشان می‌دهد به انتظارها پاسخ داده است.

کاکایی افزود: مردم پذیرش آثار خوب را دارند و اگر محصول باکیفیتی عرضه شود مورد استقبال قرار خواهد گرفت. باید توجه داشته باشیم که مفهومی به نام آزادی بیان ملزوم آثار هنری است که در فضای اجتماعی مطرح می‌شود.

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اهمیت بالای جایگاه عرضه محصولات فرهنگی گفت: وجود جایگاه ویژه برای عرضه محصولات فرهنگی بسیار مطلوب است اما مادامی که این موضوع فراهم نیست شرکت‌های پخش می‌توانند از فروشگاه‌های غیرفرهنگی نیز بهره ببرند.

کاکایی با اشاره به وضعیت محصولات فرهنگی در سبد خانوار ایرانی اظهار داشت: انتظاری نیست محصولات فرهنگی در سبد خانواده طبقه مرفه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، در واقع خانواده‌های طبقه متوسط است که در رونق محصولات فرهنگی تاثیرگذارند. طبقه متوسط شهری را عمدتاً کارمندان تشکیل می‌دهند و وضعیت اقتصادی بر سهم محصولات فرهنگی در سبد این طبقه تاثیر مستقیم می‌گذارد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 2 =