۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱

افتتاح نمایشگاه قرآن با احمدی نژاد و اختتامیه آن با روحانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن از 14 تیر گفت: مراسم آغاز به کار این نمایشگاه با حضور رئیس دولت دهم یعنی دکتر احمدی نژاد و پایان آن با حضور رئیس دولت یازدهم یعنی دکتر روحانی خواهد بود و این رویداد به نوعی می تواند پیوندی بین دو ریاست جمهوری و دو دولت باشد.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام محمدی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه سه شنبه ۱۱ تیرماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر حسینی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار« سبک زندگی قرآن» یادآور شد: خوشحالیم که آغاز مسئولیت ما با نمایشگاه قرآن و پایان آن نیز با این رویداد مهم مواجه شده است. رویکرد امسال نمایشگاه با توجه به مطالبات و سؤالات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی بحث «سبک زندگی» با تکیه به مبانی قرآنی است و ما بر این باوریم که اگر بخواهیم تمدن ساز باشیم، راه ورود آن این است که سبک زندگی ما قرآنی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه قرآن تهران را یک از مهمترین رویدادهای جهان اسلام برشمرد و با اشاره به ارائه محصولات قرآنی با کیفیت بالا در بخشهای مختلف این نمایشگاه تصریح کرد: بیست و یکمین نمایشگاه قرآن از ۱۴ تیر تا ۱۳ مرداد(مطابق با ۲۶ شعبان تا ۲۶ ماه مبارک رمضان) برگزار می شود که در مقایسه با دیگر نمایشگاه ها بلندمدت ترین نمایشگاه محسوب می شود. همچنین چند روز بعد از برپایی نمایشگاه، نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز راه اندازی می شود که علاقمندان می توانند سفر قرآنی را با فضای مجازی تجربه کرده و با محصولات فرهنگی هنری قرآن آشنا شوند.

وی در ادامه از وجود ۴۰ بخش متنوع در نمایشگاه قرآن خبر داد و در توضیح برخی از بخشهای بیست و یکمین نمایشگاه قرآن گفت: بخشی از نمایشگاه به حوزه کودکان و نوجوانان اختصاص پیدا کرده است که علاوه بر ارائه محصولات قرآنی سعی شده است برای روزه اولی ها برنامه خاصی ترتیب داده شود همچنین مشاوره های قرآنی در حوزه عقاید، فقه، تربیتی، خانوادگی و غیره ارائه می شود و هنرمندان در بخشهای مختلف به موضوعات قرانی به ویژه در سبک زندگی آثاری خود را ارائه خواهند کرد. در نمایشگاه امسال بخشی به معرفی الگوهایی در سبک زندگی از علمای معاصر نظیر مرحوم آیت الله مجتهدی، آیت الله مجتبی تهرانی، آیت الله حق شناس، آیت الله خوشوقت اختصاص داده شده است.

حسینی افزود: در نمایشگاه قرآن بخشی با عنوان« کوثر رحمانی و سراب شیطانی» وجود دارد که ضمن معرفی نحله های معنویت گرا و عرفانهای نوظهور، به معرفی معارف اهل بیت در حوزه عرفان می پردازد. با توجه به آغاز کار دولت یازدهم، بخشی با عنوان« دولت قرآنی» در نمایشگاه بیست و یکم قرار داده شده است که در آن نگاه قرآن به دولت و حاکمان تبیین می شود و نیز به این مسئله می پردازد که از منظر امام علی(ع) چه وظایفی بر عهده کارگزاران نظام اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این افتخار نصیب دولت دهم شد که در کنار دیگر وظایفی که در حوزه فرهنگ و هنر متوجه وزارت فرهنگ بود، در این دولت به بحث قرآن توجه ویژه ای صورت گرفت و در این راستا معاونت قرآن و عترت تشکیل شد و اعتبارات قرآنی با رشد قابل توجهی همراه شد.

حسینی در پایان اعلام کرد: مراسم گشایش بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن ۱۴ تیر با حضور رئیس دولت دهم یعنی دکتر احمدی نژاد خواهد بود و پایان این دوره از نمایشگاه نیز با حضور رئیس دولت یازدهم یعنی دکتر روحانی – بنا به دعوتی که از ایشان صورت گرفته است- است. با توجه به اینکه ۱۳ مرداد بعد از مراسم تنفیذ ایشان است و رسما دکتر روحانی کار خود را آغاز می کنند این حضور در نمایشگاه قرآن را به عنوان برکت کار خودشان بدانند و به نوعی این پیوندی بین دو ریاست جمهوری خواهد بود.

در بخشی از این نشست خبری، حجت الاسلام محمدی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و رئیس بیست و یکمین نمایشگاه قرآن طی سخنانی تصریح کرد: نهادسازی، پشتیبانی و فرهنگ سازی سه کارکرد اصلی نمایشگاه قرآن است و دهه سوم نمایشگاه قرآن، دهه فرهنگ سازی است که این دوره با عقبه بیست ساله خود و ارتقا بودجه قرآنی از ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون به چند میلیارد تومانی در دولت دهم، می توان گامهای جدی را در حوزه مباحث قرآنی برداشت.

وی افزود: از سال ۸۸ پس از ابلاغ منشور توسعه قرآنی، نگاه راهبردی و مستقلانه نسبت به قرآن صورت گرفت و این تغییر نگرش موجب دو اتفاق شد، یکی ایجاد پشتیبانی های لازم از جمله اختصاص بودجه و اتفاق دوم، ارتقا ساختارها بود و معاونت قران و عترت که در دولت نهم با مشکلاتی همراه بود اما در دولت دهم به سهولت پیگیری شد و معاونتهای قرانی در سازمان های دیگر نیز به تبع ایجاد گردید که بودجه ۱۹۸ میلیارد تومانی نیز در همین راستا بود.

به گزارش مهر؛ بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عصر جمعه ۱۴ تیرماه با حضور دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور در مصلای امام خمینی (ره) کار خود را آغاز می کند و به مدت یک ماه همه روزه از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه تا ۲۴ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۴ پذیرای بازدیدکنندگان است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

86 - = 76