۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶ برخی اصولگرایان آیت‌الله مصباح‌ را عامل شکست در انتخابات می دانند

اصولگرایان دنبال مقصر شکست می‌گردند

حالا اصولگرایان دنبال مقصر می‌گردند و چه کسی بهتر از جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح‌یزدی که به‌عنوان طیف تندروی این جریان شناخته می‌شوند و می‌توان تمام اتهامات را به‌سوی آن‌ها روانه کرد؛ خصوصا که برخی تک‌روی‌ها هم انجام شد.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): به‌نظر می‌رسد این روزها دیوار آیت‌الله مصباح‌یزدی کوتاه است. اصولگرایان نتوانستند اجماع کنند، ائتلاف‌هایشان شکست خورد، توصیه‌هایشان عملی نشد و با وجود آن‌که هشت‌سال گفتند مردم فقط آنان را می‌خواهند، نتیجه انتخابات به شکل دیگری رقم خورد. اصولگرایان بی‌رقیب، با دیالوگ یک‌طرفه این سال‌ها توانسته بودند خود را پیروز انتخابات اعلام کنند و آن‌قدر به این روش عادت کرده بودند که گمان می‌بردند با وجود رقیب هم باز پیروز انتخابات خواهند بود. روزنامه‌ها و رسانه‌های طرفدارشان بارها نوشتند که اصلاح‌طلبان برای همیشه حذف شده‌اند و مردم فقط و فقط به اصولگرایان اطمینان دارند و آن‌ها را انتخاب می‌کنند. حالا اصولگرایان دنبال مقصر می‌گردند و چه کسی بهتر از جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح‌یزدی که به‌عنوان طیف تندروی این جریان شناخته می‌شوند و می‌توان تمام اتهامات را به‌سوی آن‌ها روانه کرد؛ خصوصا که برخی تک‌روی‌ها هم انجام شد.

متهم ردیف اول

پس از پایان انتخابات، کم‌کم زمزمه‌ها بلند شد. سایت‌های وابسته به جریان اصولگرایی، چون سایت الف و تابناک، جبهه پایداری، روزنامه کیهان، آیت‌الله مصباح‌یزدی و درمجموع طیف تندروی جریان خودشان را متهم ردیف اول معرفی کردند. انتقاد‌های انجام‌شده‌ از جریان آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌خوبی نشانگر این نکته بود که اختلاف بین علما در قم جدی است و می‌خواهند با شکست اخیر تکلیف خیلی چیزها را مشخص کنند. درواقع آیت‌الله محمد یزدی پرده از اختلافات برداشت. دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با مهر تلویحا آیت‌الله مصباح‌یزدی را به‌دلیل تک‌روی‌هایی که در انتخابات یازدهم کرد مورد نکوش قرار داد و از جلسه بی‌نتیجه خود و آیت‌الله مهدوی‌کنی با او گفت. درددل‌های آیت‌الله همان چیزی بود که پیش از آن کریمی‌اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار، گفته بود؛ یعنی اختلاف بین علما و آیت‌الله مصباح. البته آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با مهر، درباره حمایت آیت‌الله مصباح از نامزدی دیگر عنوان کرد: «هرچند ایشان از نامزدی دیگر حمایت کرد ولی من هیچ‌گاه ندیدم و نشنیدم که ایشان حمایت جامعه مدرسین از نامزد دیگر را زیرسوال ببرد یا آن را غیرقانونی بداند، بلکه اظهارنظرهایی هم که در این زمینه مطرح شد اظهارات بعضی از نزدیکان ایشان بود.»

به‌نظر می‌رسد بعضی از روحانیون مانند آیت‌الله غروی یا تصمیم گرفته‌اند تا جلوی علنی‌شدن این اختلافات را بگیرند و با گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از شدت اختلاف‌نظر‌ها بکاهند یا خود از طرفداران جریان آیت‌الله مصباح هستند و می‌کوشند تا با منکرشدن اصل داستان، تزلزل جایگاه آیت‌الله را بپوشانند. اما درمقابل آیت‌الله غروی، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با آریا با تاکید بر این مطلب که برای نظر آیت‌الله مصباح در انتخابات احترام قائل‌ایم، گفت: «آقای مصباح اول تاکید داشتند در زمین و آسمان فقط لنکرانی اصلح است، اما بعدا از جلیلی حمایت کردند، بنابراین به‌طور حتم ایشان هم در عدم‌موفقیت اصولگرایان نقش به‌سزایی داشتند؛ زیرا اگر این جریانات با هم بودند افراد اصولگرا که در اردوگاه اصولگرایی نامزد شده بودند موفق می‌شدند.

فقط ابراهیمی نیست که از آیت‌الله این روزها انتقاد می‌کند، بسیاری از روحانیون تراز اول قم پس از سال‌ها سکوت زبان به انتقاد گشوده‌اند و تندروی‌ها و تک‌روی‌های آیت‌الله مصباح را مرتب گوشزد می‌کنند.

جبهه پایداری متهم ردیف دوم

جبهه پایداری از ابتدا کودک ناخواسته‌ای بود که به‌زور در آغوش مادر جای گرفت. درواقع این جریان از اخراجی‌های دولت احمدی‌نژاد تشکیل شد و مورد حمایت آیت‌الله مصباح نیز قرار گرفت. بسیاری از اصولگرایان منتظر بودند تا این جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم شکست بخورد. بسیاری از تحلیل‌گران اصولگرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گفتند از آنجا که این جریان در انتخابات تک‌روی کرده است باید در انتخابات وزن سیاسی‌اش مشخص شود تا پیش از این برای جریان اصولگرایی تکلیف مشخص نکند. در همین ارتباط، محمدحسن آصفری، نماینده استان مرکزی در مجلس، در گفت‌وگو با شبکه ایران درباره عبور سخنگوی جبهه پایداری از سعید جلیلی و ابراز تمایل به حسن روحانی، تصریح کرد: «بهتر است جریاناتی که ادعای پایبندی به اصول و ارزش‌ها دارند، برای رسیدن به پست و منصب، جایگاه خود را زیر سوال نبرند.» عضو هیات‌رییسه فراکسیون رهروان به تندروی‌های جبهه پایداری در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه در فضای مجلس شورای اسلامی، اشاره و خاطرنشان کرد: «تندروی‌ها و بداخلاقی‌های این گروه را در انتخابات رییس مجلس نیز شاهد بودیم که چگونه بدون استدلال و شنیدن اظهارات و نقطه‌نظرات طرف مقابل، به حمایت از افراد خاص روی آوردند.

متهم ردیف سوم؟

این‌که اصولگرایان از تندروی و تک‌روی فاصله گرفته‌اند و به‌سمت اعتدال و میانه‌روی روی آورده‌اند مبارک است، اما بهتر است اصولگرایان به‌جای آن‌که فقط دنبال مقصر، آن‌هم از نوع مصباح‌یزدی و جبهه پایداری باشند، کمی هم به خود نگاه کنند. رقیب را به‌رسمیت بشناسند و پایگاه اجتماعی خود را تقویت کنند. آن‌ها هرچقدر هم آیت‌الله و طرفدارانش را مورد نقد قرار دهند، تا زمانی‌که پایگاه و بدنه اجتماعی مستحکمی نداشته باشند، با حضور رقیب نمی‌توانند پیروز انتخابات باشند.

منبع: روزنامه بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

55 - 47 =