۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶

آیت الله مکارم: باید فکری به حال پراید کرد

اگر جنگی واقع می شود و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کشته می شدند این آمار در تاریخ ثبت می شد در حالیکه سالانه همین میزان در تصادفات جهان جان شان را از دست می دهند. آمار تصادفات ۵ سال ایران با کشتار ۸ سال جنگ تحمیلی برابر است. باید کاری کنیم که این حوادث نیز مانند سایر اتفاقات محاسبه و بزرگ شمرده شود.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه باید فکری به حال پراید و مشکلات آن کرد گفت: از نظر شرعی آنهایی که در تصادفات مقصر هستند مسئولیت غیرقابل انکاری دارند و کسی که از قوانین و مقررات فرار کند مرتکب تخلف شده است و ارتکاب تخلفات جایز نیست و حرام است.

به گزارش مبارزه به نقل از مهر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی روز یکشنبه در دیدار با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: باید از همه افرادی که تلاش کردند تا طی این چند سال آمار تلفات رانندگی کاهش یابد تشکر کرد. اگر جنگی واقع می شود و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کشته می شدند این آمار در تاریخ ثبت می شد در حالیکه سالانه همین میزان در تصادفات جهان جان شان را از دست می دهند. آمار تصادفات ۵ سال ایران با کشتار ۸ سال جنگ تحمیلی برابر است. باید کاری کنیم که این حوادث نیز مانند سایر اتفاقات محاسبه و بزرگ شمرده شود.

وی ادامه داد: باید بدانیم که چرا به این حوادث اهمیت داده نمی شود و دلیل آن را پیدا کرد شاید به خاطر آنکه روز به روز آمار تصادفات اعلام نمی شود و تلفات به مساله عادی بدل شده است ابهتش از بین رفته است. باید کاری کنیم که از عادی بودن تصادفات و مرگ هموطنان جلوگیری شود. به گفته این مرجع تقلید باید پیامدهای تصادفات و ضایعات آن را هر روز اعلام کرد تا این مشکل را بزرگ نگه داشتو بهترین کار در راه کاهش تلفات اقدامات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه از نظر شرعی اگر فردی مرتکب تخلفات رانندگی شود مسئول است، تصریح کرد: اگر راننده ای خلاف کند و بر اثر این تخلف فردی جانش را از دست بدهد مسئول خون این فرد خواهد بود و علاوه بر پیامدهای دنیوی این موضوع پیامدهای اخروی هم دارد و در صورتی که مقصر باشد در روز قیامت خون آن فرد دامنش را می گیرد. از نظر شرعی آنهایی که در تصادفات مقصر هستند مسئولیت غیرقابل انکاری دارند و کسی که از قوانین و مقررات فرار کند مرتکب تخلف شده است و ارتکاب تخلفات جایز نبوده و حرام است. ضمن اینکه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی واجب الاطاعت است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: در ماه رمضان در جلسات دینی و قرآنی نیز ما این موضوعات را به اطلاع تمامی افراد می رسانیم و از وعاظ نیز می خواهیم بر این موارد تاکید کنند. این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه همه نهادها در امر کاهش تصادفات و تلفات مسئول هستند تاکید کرد: تنها نمی توان همه امور را بر عهده پلیس دانست. سازندگان خودرو، جاده و رسانه ها و آموزش و پرورش نیز در این راه می توانند موثرباشند. تمام نهادهای ارشادی و محافل دینی باید دست به دست هم دهند و نمی توان تمام وظایف را بر دوش یک نهاد قرار داد. به عنوان مثال گرانی یک مساله بسیار مهم است و مهار آن تنها کار دولت و نهادهای اقتصادی نیست.

وی با انتقاد از برخی خودروسازان افزود: بیشترین ضایعات تصادفات مربوط به پراید است و باید فکری برای آن کرد چرا که بیشترین مشکلات تصادفات مربوط به این خودرو است. عده ای می گویند این خودرو ارزان است اما با یک تصادف خسارتهای بیشتری از قیمت خودرو به فرد وارد می شود. آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نباید کشته شدن روزانه ۵۰ نفر را در جاده های کشور ساده دانست و از کنار به راحتی عبور کرد اظهار داشت: باید با مستندسازی و اقدامات فرهنگی تلاش های بیشتری را در این رابطه انجام و با ابهت و اهمیت این موضوع دنبال شود.

به گفته وی کار پلیس راهور عبادت و خدمت بزرگی است چرا که اسلام نیز برای خون بشر ارزش زیادی قائل است. کارهای ماموران پلیس راهور در کاهش تصادفات عمل صالح غیرقابل انکار و جزو ذخایر روز آخرت آنها است. سردار اسکندر مومنی نیز در این دیدار اظهار داشت: با هماهنگی دستگاهها و قانون جدید راهنمایی و رانندگی که پس از ۴۰ سال در ابتدایی سال ۹۰ به اجرا درآمد شاهد روند مثبت در آمد و شد هستیم. ایران تا سالهای گذشته جزو رتبه های اول دنیا از نظر میزان تلفات بود اما خوشبختانه امروز به میانگین دنیا رسیده ایم اگرچه هنوز هم معتقدیم یک کشته هم زیاد است.

وی ادامه داد: در ابتدای دهه ۸۰، ۴ میلیون خودرو در کشور تردد داشتند در حالی که در سال ۸۴ با وجود ۶ میلیون خودرو نزدیک به ۲۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند اما با انجام اقدامات بزرگ در چند سال گذشته میزان تلفات رانندگی در سال ۹۱ به ۱۹ هزار نفر رسید در حالی که ۱۶ میلیون خودرو در کشور تردد و تعداد رانندگان نیز دو برابر شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور با وجود تردد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون موتورسیکلت و خودرو در دنیا سالانه یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر کشته می شوند. بر اساس شاخصهای جهانی به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۸.۱ نفر جان شان را از دست می دهد که این آمار در کشور ما به ۷.۵ نفر رسیده است در حالی که در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۲۵ نفر کشته می شده اند.

مومنی با بیان اینکه فرهنگسازی رویکرد و تدبیر اصلی پلیس راهور است افزود: با استفاده از همه ظرفیتها و همراهی خوب مردم و دستگاهها در سال گذشته تصادفات کاهش یافته و میزان صدور قبض جریمه نیز ۱۸ درصد کاهش یافته است. خوشبختانه رسانه ها نیز همکاری خوبی را با پلیس در بحث ایمنی و ترافیک داشته و امروز موضوع ترافیک و سوانح رانندگی بحث روز جامعه و سران قوا است.

وی با بیان این که جریمه هدف پلیس نیست تاکید کرد: علاوه بر استفاده از سیستم های هوشمند و اعمال قانون رویکرد اصلی ما اقدامات فرهنگی است. رئیس پلیس راهور در این دیدار خواستار ورود روحانیون به مساله ترافیک و ایمنی شد و از آنها درخواست کرد در مراسم های خود در ماه مبارک رمضان در این خصوص نیز با مردم سخن بگویند چرا که اگر نظم سرلوحه کار قرار گیرد هیچ حادثه ای رخ نمی دهد.

سردار مومنی ادامه داد: در بحث ایمنی خودرو نیز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد چرا که یک خودرو با ۸۰ کیلومتر سرعت در جاده ای واژگون و تمام سرنشینان می میرند اما خودرویی دیگر که دارای ایمنی است با ۲۰۰ کیلومتر سرعت در همان جاده واژگون می شود اما کسی آسیب نمی بینید باید همه بخش ها از جمله راهسازی و خودروسازان ایمنی را افزایش دهند و تلاش کنیم اگر حادثه ای رخ داد راه و خودرو موجب تشدید حادثه نشود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 7