۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷

داوری اردکانی: به حضرت عباس سیاسی نیستم

شاید در نگاه اول احساس کنیم فلسفه هیچ فایده ندارد و به هیچ کار نمی‌آید اما میان سیاست، علم،‌ دانش و مسلمات که وجود دارد با فلسفه پیوند وجود دارد و من به دنبال این هستم که ببینم که این ارتباط در کجا است.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم با بیان این‌که «من سیاست می‌نویسم اما سیاسی نیستم و نمی‌توانم باشم» گفت: من همیشه با سیاست سر و کار داشتم اما سرو کار فکری بوده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، دکتر رضا داوری اردکانی شب گذشته در مراسم تولد ۸۰ سالگی خود که با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و فلسفی کشور در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد، از احسان و لطف اهالی علم و فرهنگ به خود تقدیر و تشکر کرد و گفت: بسیارهستند معلمانی همچون بنده که ۶۲ سال خدمت کردند اما چنین مورد احترام و اکرام قرار نگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: من منتی بر کسی ندارم که کتاب خواندم، من هوش زیادی ندارم بلکه اصرار زیاد دارم و بارها برای نوشتن یک کتاب دست نوشته‌هایم را می‌خوانم و تغییر می‌دهم.

این استاد فلسفه و فیلسوف فرهنگ همچنین خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی که در این جلسه حضور داشت، گفت: من ۷۰ سال است که ایشان را می‌شناسم شاید برخی بگویند می‌خواهد خود را به قدرت بچسباند، اما در دوران ریاست جمهوری و چه بعد از آن ارتباط خاصی با ایشان نداشتم زیرا کاری با ایشان نداشتم و نیازی به تقرب هم نداشتم اما من به ایشان و خانواده‌اشان ارادت داشتم.

رییس فرهنگستان علوم در ادامه با اشاره به جایگاه و کارکرد فلسفه تصریح کرد: شاید در نگاه اول احساس کنیم فلسفه هیچ فایده ندارد و به هیچ کار نمی‌آید اما میان سیاست، علم،‌ دانش و مسلمات که وجود دارد با فلسفه پیوند وجود دارد و من به دنبال این هستم که ببینم که این ارتباط در کجا است.

وی ادامه داد: بین تفکر و زندگی ارتباطی است که نمی‌شود آن را بیان کرد، زیرا عقل معاش از عقل کلی بیرون نمی‌آید وقتی تفکر است اخلاق و سیاست قوام پیدا می‌کند و این تناسب و تعادل در جامعه عدالت به وجود می‌آورد، بنابراین ما با یک ساحتی بودن به مقاصد خود نمی‌رسیم لذا اگر فلسفه تنها باشد علم‌، سیاست، معاد و تکنولوژی نباشد آن فلسفه به هیچ درد نمی‌خورد.
این استاد برجسته فلسفه گفت: امروز باید فکر کنیم که اگر توسعه و پیشرفت می‌خواهیم بدون برنامه نمی‌شود و برنامه بدون تعامل عقلی امکان ندارد.

داوری اردکانی با اشاره به این‌که «فلسفه یعنی درک امکان علم و عمل» افزود: جهان با مهروزی و محبت بنا شد و با آنها ادامه پیدا می‌کند ما قدر ابتکار آقای خاتمی که بحث گفت‌وگو را مطرح کرد ندانستیم در حالی که ما از ابتدا با پاسخ به پرسش خالق اهل گفت‌وگو بودیم.

رییس فرهنگستان علوم با تقدیر مجدد از برگزارکنندگان مراسم نکوداشت ۸۰ سالگی خود گفت: مجلس عجیبی بود از همه گروه‌ها و جناح‌ها بودند ما با هیچ کس نزاع نداریم و ما نمی‌توانیم یک تیپ تشخیص دهیم و همه را در آن بگنجانیم من معلم هستم و کتاب می‌خوانم و سیاست می‌نویسم اما به حضرت عباس سیاسی نیستم و نمی‌توانم باشم. البته همیشه با سیاست سر و کار داشتم و اما سرو کار فکری داشتم.

وی در پایان افزود: ۸۰ سالگی چیزی بدی است اما در عین حال نیز خوشایند است، امشب شما به دانش و علم ارج گذاشتید و من هیچ نیستم فقط کار کردم و شما قدر کارگر را می‌دانید و این بزرگی مردم ایران و اهل علم و فرهنگ و سیاستمداران آن است.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، فاطمه طباطبایی‌، سیدمحمود دعایی، محمد رجبی، غلامرضا اعوانی و نمازی از کتاب شعر «شعر و همزبانی دکتر داوری اردکانی» رونمایی و هدایای ۹ سازمان و نهاد برگزارکننده از سوی نمایندگان این نهادها به وی اهدا شد. همچنین پیام و صوت و تصویر همسر،‌ دختران و نوه‌های دکتر داوری اردکانی که در خارج از کشور حضور دارند در قالب کلیپی پخش شد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 - = 64