۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸

گزارش سفر خانوادگی به «مسکو» روی میز کمیسیون اصل ۹۰

گزارش سفر هیات صدنفری به مسکو آنقدر قوام نیافته که بتوان از جزییات هزینه‌های غیرمرتبط آن سخن گفت اما آنطور که در گزارش‌ها آمده گروهی از خانم‌ها در این سفر همراه هیات دولت شده‌اند، خانم‌هایی که نخست نام آنها از فهرست نهایی حذف شده بود و مستندات به‌دست‌آمده از سفر آنها با پروازهای معمولی به مسکو حکایت داشت. از اینها گذشته فهرست نهایی سفر سه‌بار از سوی مجموعه تشریفات ریاست‌جمهوری تغییر کرده است.

91932_479«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): هنوز تکلیف پرونده سفر خانوادگی «احمدی‌نژاد» به نیویورک مشخص نشده، شکایت تازه‏ای روی میز کمیسیون اصل ۹۰ است. بنا بر قانون هر فردی می‌تواند از طرز کار قوای سه‌گانه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کند و این‌بار خبرگزاری «تسنیم» از سفر هیات صدنفری رییس دولت به روسیه شکایت کرده تا کمیته سیاسی – نظامی کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر ماجرا باشد. دلیل شکایت این بوده که محمد شیخان، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری، خبر هیات صدنفره همراه رییس‌جمهوری «تسنیم» را تکذیب کرده بود.
«تسنیم» پیش‌تر گزارش داده بود که همسر احمدی‌نژاد و همسران برخی معاونان، دستیاران و وزرای دولت از جمله افرادی بودند که به‌همراه همسرانشان در این هیات اعزامی حضور داشتند. گزارشی که شباهت‌های زیادی به سفر هیات دولت به نیویورک داشت. هزینه‌های سرسام‌آور سفر به آمریکا با اصول عدالتخواهانه احمدی‌نژاد فاصله چشمگیری داشت. چنانچه رییس‌جمهور و همراهان در سفر سه‌روزه به نیویورک، در دو طبقه از هتلی در نیویورک مستقر شده بودند که هزینه هر شب اقامت در هر اتاق دوتخته از این هتل چهارستاره در ماه سپتامبر ۲۰۱۲، از ۴۰۰ تا ۷۰۰دلار اعلام شده بود.
«جواد جهانگیرزاده» در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «کجای دنیا رسم شده که رییس‌جمهوری یک کشور عروس و نوه و داماد خودش را به این سو و آن سو ببرد، البته سفرهای خانوادگی در مفهوم همراهی همسر رییس‌جمهور در جهان مرسوم است اما فکر می‌کنم آقای احمدی‌نژاد در کنار هزاران نوآوری دیگر، در شکل سفرهای هیاتی و خانوادگی برای خود سبک تازه‌ای در تاریخ دیپلماسی کشور به ثبت رساندند. البته سوال اصلی از ایشان این است که این سفرهای تجملاتی و گرانقیمت چه مشابهتی با اصول عدالت‌طلبانه شعاری ایشان دارد. البته شاید همین که ایشان خانواده و بستگان را در ایران تنها نمی‌گذارند هم شامل همان اصول عدالتخواهانه‌ای باشد که ما از آن سر در نمی‌آوریم.»
گزارش سفر هیات صدنفری به مسکو آنقدر قوام نیافته که بتوان از جزییات هزینه‌های غیرمرتبط آن سخن گفت اما آنطور که در گزارش‌ها آمده گروهی از خانم‌ها در این سفر همراه هیات دولت شده‌اند، خانم‌هایی که نخست نام آنها از فهرست نهایی حذف شده بود و مستندات به‌دست‌آمده از سفر آنها با پروازهای معمولی به مسکو حکایت داشت. از اینها گذشته فهرست نهایی سفر سه‌بار از سوی مجموعه تشریفات ریاست‌جمهوری تغییر کرده است. جهانگیرزاده می‏افزاید: «تیم تحقیق از این سفر می‌تواند از بخش تشریفات رییس‌جمهوری گزارش کاملی بخواهد و می‌شود بر اساس آن گزارش به جزییات خطاهای رخ‌داده در سفر به مسکو نیز پی برد.»
پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی تاکید دارد که خبرگزاری «تسنیم» در شکایت خود مطرح کرده که سفر رییس‌جمهور به‌همراه صد نفر به روسیه منجر به تحمیل هزینه سنگین به کشور شده، چون سفر برخی خانواده‌های مسوولان به‌همراه آنها غیرضروری بوده. فعلا اطلاعات اولیه‏ای به‌دست ما رسیده ولی من از واقعیت ماجرا و تعداد همراهان و جزییات سفر رییس‌جمهور به روسیه آگاهی دقیق ندارم. داریوش قنبری، از نمایندگان منتقد سیاست‌های احمدی‌نژاد در مجلس هشتم است. او درباره اینکه آیا در دوره نخست ریاست‌جمهوری شکایت‌های مشابهی از سفرهای خارجی احمدی‌نژاد ثبت شده بود، به «شرق» می‌گوید: «نقد احمدی‌نژاد یک‌روزهایی امر محال بود، آقایان اصولگرا زمانی به‌خاطر انتقاد از احمدی‌نژاد ما را تکفیر می‌کردند و حالا خودشان به صف منتقدان پیوسته‌اند. اما باید بدانند که نقد در زمان مدح‌گویی‌های بی‌دلیل ارزشمند است؛ نه در دوره‌ای که همه بر طبل انتقاد می‌کوبند. چه‌بسا سفرهای عریض و طویلی مشابه با نیویورک بارها اتفاق افتاده و کسی جرات شکایت نداشته. مردم صاحب تحلیل‌اند و دلیل انتقاد یکباره اصولگرایان از احمدی‌نژاد را می‌فهمند، مطمئن باشید از این شکل سفرهای فامیلی در همان دوره نخست احمدی‌نژاد هم کم اتفاق نیفتاده. اما باید پرسید آقایان اصولگرا چرا یک‌شبه منتقد ایشان شده‏اند، آیا دلیلی جز رویای حضور دوباره در قدرت در این مسیر تاثیرگذار بوده.»«جهانگیرزاده» هم به طعنه می‌گوید: «ما که در این هشت‌سال از گفتمان عدالتخواهی آقای احمدی‌نژاد سر درنیاوردیم، اما این گفتمان آنقدر دافعه داشت که بعید می‌دانم به این زودی‌ها مردم دیگر به هیچ شعار عدالتخواهانه‌ای پاسخ مثبت دهند، شعار «عدالت‌طلبانه» او در عمل به سفر هیات‌های خانوادگی به این سو و آن سوی جهان ختم شد.»«حمید بقایی» چندی پیش از سه نفر از نمایندگان مجلس شکایت دارد، موضوع شکایت، تکذیب سفر همسر و فرزندان بقایی به نیویورک بود. در همین زمینه مصطفی افضلی‌فرد که شکایت بقایی شامل حال او نیز شده، به «شرق» می‌گوید: «هم تکلیف سفر به نیویورک و اتلاف هزینه‌های بیت‌المال مشخص خواهد شد و هم تکلیف شکایت تازه خبرگزاری تسنیم از سفر هیات دولت به‌مسکو.
شکایت از ما هم موجب سکوت و عقب‌نشینی‌مان نخواهد شد، نمایندگان باید به وظایف قانونی‌شان عمل کنند و آقای بقایی نیز باید منتظر رای مراجع قضایی باشد.» علاوه بر پرونده سفر به نیویورک و مسکو که این‌روزها در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری می‌شود، طوماری از سفرهای اسفندیار مشایی در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است. احمد توکلی شاکی اصلی این سفر‌هاست و معتقد است که ۹۶ سفر مشایی به این سو و آن سوی جهان جز اتلاف هزینه‌های بیت‌المال خاصیت دیگری در بر نداشته و در اکثر مواقع موازی‌کاری با وزارت امور خارجه بوده. از اینها گذشته در جریان حج تمتع سال ۱۳۸۷ هم نام فرزندان مشایی و احمدی‌نژاد – که بدون نوبت در کاروان ویژه وزارت خارجه به حج مشرف شدند – منتشر شد و مورد اعتراض قرار گرفت اما دفتر رییس‌جمهور و احمدی‌نژاد درباره این موضوع سکوت اختیار کردند.
منبع: روزنامه شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 3