۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵

این روزها در سیستم اقتصاد و اداری چه می‌گذرد؟

در روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد چه اتفاقاتی در عرصه اقتصاد و سیستم اداری کشور در حال وقوع است؟ با این توضیح ضروری که مستندات این گزارش، بطور کامل از خبرها و مطالب رسانة‌های اصولگرا است، به نظر می‌رسد مراحل نهایی طرح «زمین سوخته کردن اقتصاد کشور» در فاز نهایی و هفته‌های پایانی روندی پرشتاب، جهشی و ... پیدا کرده است. بخوانید:

این روزها در سیستم اقتصاد و اداری چه می‌گذرد؟

 

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

 

روز دوشنبه یک خبرگزاری خبر داده بود که سیستم بانکی به همه افراد متقاضی وام که چندسال در نوبت قرار داشته‌اند، به یکباره به همه آنان قرار است وام‌ها را پرداخت کند! روزنامه خراسان هم روز شنبه نوشت: بر اساس دستور اخیر یکی از وزرای اقتصادی مقرّر شده تمامی بخش‌های این دستگاه دولتی آمار مورد نیاز خود درباره‌ی استخدام نگهبان و سرایدار در سطح کشور را حداکثر تا آخر تیرماه به سازمان مرکزی وزارتخانه ارسال کنند تا استخدام ها و جذب افراد صورت بگیرد.

سایت آینده‌آنلاین هم نوشته است: در نهایت تأسف آن چه این روزها از سوی دولتی ها انجام می‌پذیرد بیش از پیش درد به دل تمام کسانی می‌کند که به منافع ملی این کشور می‌اندیشند. استخدامهای فلّه‌ای و حاتم بخشی‌های سراسر شبهه دارِ دولت که ذیلاً به آنها و دلایل رخدادشان خواهیم پرداخت تماماً نشان می‌دهد افرادی در دولت با سوء استفاده از آخرین روزهای قدرت خود، در حال انجام استخدام‌های بی رویه و بی مبنا هستند تا نیروهای نزدیک و نورچشمی و آشنایان خود را به استخدام دولت در آوردند.

این سایت همچنین می‌نویسد: این رویه در چند ارگان مختلف گزارش شده و به عنوان نمونه گفته می‌شود در یکی از بخشهای ریاست جمهوری، بیش از هزار نفر در حال استخدامند که برای بسیاری از آنان، پست هایی هم رتبه با معاون وزیر و مدیر کل تعیین می‌شود. ”

تصمیم به استخدام فلّه‌ای نیروهای منصوب به تیم رسانه‌ای دولت در مؤسسه‌ی ایران نیز اقدامی در راستای باقی ماندن عقبه‌ی رسانه‌ای یک جریان خاص در اصلی ترین روزنامه دولتی ارزیابی می‌شود. سایت «شفاف» در این باره می‌نویسد: لیست منتشره از افرادی که برای استخدام آنها در مؤسسه‌ی ایران توافق شده، مملو از افرادی است که کمتر از چهار سال از حضور آنها در مؤسسه‌ی ایران می‌گذرد و برخی حتّی فقط سابقه‌ی چندماه فعالیت در این مؤسسه را دارند.

سایت «الف» نیز در این مورد نوشت: اصل ماجرا برسر این است که عده‌ای قصد دارند تا با رفتن دولت نیز صندلی‌های خود را ترک نکنند. این افراد که به یقین دریافتند پس از ۱۲ مرداد جایی در روزنامه ارگان دولت نخواهند داشت از ماه‌ها قبل تلاش می‌کنند تا خود را از حالت قراردادی خارج و جزو کارمندان رسمی دولت کنند. در صورت رسمی شدن این افراد دولت آینده نمی‌تواند به راحتی روزنامه خودش را از وجود اطرافیان مشایی خالی کند و مجبور است آنها را تحمل کند.

سایت «صراط» نیز با ورود به این موضوع به نقل از میعاد صادقی فرمانده بسیج مؤسسه‌ی مطبوعاتی ایران می‌نویسد: بسیاری از افرادی که نامشان در لیست مذکور آمده نزدیکی فراوانی به تیم رسانه‌ای کنونی دولت دارند و در میان این ۱۴۰ نفری که استخدام شده اند افرادی وجود دارند که دارای مشکل امنیتی هستند و به دلیل فعالیت در نشریه همت نمی توانند در هیچ دستگاه دولتی استخدام شوند اما به راحتی وارد این مؤسسه شده اند. وی با اشاره به اخراج نیروهای با تجربه‌ی این مؤسسه در اواخر سال ۹۱ تأکید می‌کند: “حرف ما این است اگر ۱۳۶ نفر از این مؤسسه به بهانه‌ی چابک سازی مجموعه اخراج شدند، چطور ظرف سه ماه پس از آن نیروی جدید الورود وارد مجموعه شدند؟ ”

و اما دلیل چنین اقداماتی که مغایر با سیاستهای کلی نظام در جهت کوچک نمودن نهاد دولت است و مضافاً ضربه‌ای است بر پیکر نحیف اقتصاد این آب و خاک ـ که البته ضعفش را نیز مدیون بی سیاستی های‌ی ۸ ساله‌ی دولت اخیر است ـ چه می‌تواند باشد؟
به نظر می‌رسد جریانِ حامی دولتِ احمدی نژاد در صدد اجرای طرحی دو سر باخت برای دولت منتخب است بدین معنا که با استخدام چنین افرادی و پذیرفته شدن اجباری آنها از سوی دولتِ منتخب، این جریان می‌تواند سیاستهای پر و بال ریخته‌ی خود را توسط عناصرش دنبال کند و یا حد اقل در انجام برنامه‌های خواست مردم ایجاد اشکال نماید و اگر دولت جدید مصّر بر انجام مطالبات مردم و تعیین عناصر هماهنگ با خود در این راه باشد که مجبور است به اخراج عده‌ای از این افراد تن در دهد که نتیجتاً متهم به برخورد حذفی و دچار مشکلات فراوان دیگری خواهد شد.

دوّمین دلیل این که چنین استخدامهایی بار مالی زیادی را بر بیت المال تحمیل خواهد کرد که برای دولت جدید کمرشکن خواهد بود پس به نظر می‌رسد دولت فعلی قصد ندارد جز زمینهای سوخته چیزی را برای دولت آتی باقی گذارد. در نهایت این که اقداماتی این چنینی در کنار حاتم بخشی‌های دولت در واپسین روزهای قدرت، جز تلقی سپاس و تشکر در مقابل کارکرد متلمقانه‌ی آنها نمی‌تواند به ذهن متبادر سازد. نماینده‌ی رئیس جمهور منتخب در امور انتقال دولت، نسبت به واگذاری نمایشگاه بین المللی تهران به صدا و سیما می‌گوید: اگر واگذاری نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما با این نیت (قدردانی متقابل) صورت نگرفته باشد باز هم ممکن است این گونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رئیس جمهور تقدیر کرد، او هم متقابلاً با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین المللی قصد جبران آن را داشته است.

به گفته آقای ترکان اگر “دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و می‌توانستند مثلاً شش ماه قبل این کار را انجام دهند نه اینکه بعد از قدردانی از رئیس‌جمهور چنین کاری را انجام دهند.” آخر سخن این که کارهای این چنینیِ دولتی‌ها با توجه به عواقب منفی آنها نشان می‌دهد که جریانی خاص با سوء استفاده از قدرت تا واپسین روزها نیز سعی در انجام هوسهای خود دارد حتی اگر به قیمت نابودی منافع ملی تمام شود.
منبع:بهار نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 4 =