۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵

علوم انسانی دارای کمترین وزن از مدارک وزرای علوم

این روزها که بازار اخبار در خصوص انتخاب دوازدهمین وزیر علوم کشور داغ است، بررسی مدارک تحصیلی وزرای پیشین علوم نشان می دهد که وزرای دارای مدرک علوم انسانی در جدول مدارک 11 وزیر پیشین علوم کمترین جایگاه را دارند.

 

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): به گزارش مبارزه به نقل از مهر، جامعه دانشگاهی کشور این روزها را در انتظار شنیدن نام پرچم دار بعدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سر می برند، برخی خوشحال یا ناراحت منتظرند جانشین کامران دانشجو که استاد تمام رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت است، هر چه زودتر مشخص شود.

حسن  روحانی اما این روزها در حال بررسی وزرای ۱۸ وزارتخانه است و باید تا زمان برگزاری مراسم تحلیف صبر کرد و دید که وی اسم چه کسی را برای دریافت رای اعتماد به صندلی سبز نشینان ساختمان چند ضلعی تحویل می دهد.

طی ادوار گذشته، رسم بر این بوده که وزرا و زندگینامه هایشان زیر ذره بین رسانه ها و مردم قرار گیرد، اما نباید از نظر دور داشت که یک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید چه مدرک مرتبط با تصدی مورد مدیریتش داشته باشد.

از زمان نخست وزیری بنی صدر تا ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ۱۱ تن، بر صندلی وزارت علومی که نامش هم بارها تغییر کرد، نشسته اند.

با نامهای این وزرا تا حدی آشنایی داریم اما بد نیست سری هم به مدارک تحصیلی این افراد بزنیم تا مشخص شود مدرک تحصیلی از کدام گروه آموزشی در میان سایر مدارک بیشتر به چشم می خورد.

جدول مدارک تحصیلی ۱۱ وزیر علوم پیشین

ردیف نام وزیر مدرک تحصیلی
۱ حسن حبیبی مرحوم حسن حبیبی که وزیر آموزش عالی زمان بنی صدر بود و چندی پیش درگذشت، دارای مدرک دکتری حقوق و جامعه شناسی بود.
۲ علی شریعتمداری وی دکتری فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی دریافت کرد، کامران دانشجو وزیر فعلی علوم چندی پیش به نمایندگی از مقام معظم رهبری از وی در بستر بیماری عیادت کرد.
۳ سید حسن عارفی وی فوق تخصص داخلی قلب و عروق است.
۴ محمد علی نجفی وزیر علوم دهه ۶۰، استاد دانشگاه صنعتی شریف و دارای کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه MIT آمریکا است.
۵ محمد فرهادی وی بعد از سید حسن عارفی دومین پزشکی به شمار می آید که تصدی وزارت علوم را بر عهده گرفت، البته آن زمان نام این وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی بود، وزیر علوم دهه ۶۰ متخصص گوش و حلق و بینی دارد.
۶ مصطفی معین معین وزیر علوم زمان اصلاحات به شمار می آید، فردی که هنوز هم تکیه زدنش بر صندلی وزارت علوم جنجالهایی در پی دارد و می گویند ستاره دار کردن دانشجویان از زمان وی پا گرفت. معین هم مانند فرهادی و عارفی یک پزشک است و مدرک فوق تخصص آلرژی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و تخصص بیماری های کودکان را از دانشگاه شیراز کسب کرده است.
۷ محمدرضا هاشمی گلپایگانی وی تصدی وزارت علوم را در زمان ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی با مدرک دکتری مهندسی برق بر عهده گرفت.
۸ مصطفی معین وی یکبار دیگر در دوره اول و دوم دولت هفتم و هشتم بار دیگر بر مسند وزارت علوم تکیه زد اما این دوره تداوم نیافت و در سال ۸۲ استعفا داد.
۹ جعفر توفیقی جعفر توفیقی داریان استاد شیمی دانشگاه تربیت مدرس دو سال تصدی وزارت علوم را بر عهده داشت و از سوی خاتمی به مجلس به عنوان جایگزین معین معرفی شد.
۱۰ محمد مهدی زاهدی  زاهدی عضو هیات علمی و دارای مدرک دکتری ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان است.
۱۱ کامران دانشجو بزرگترین برادر مثلث دانشجوها، که هم دانشگاهی احمدی نژاد هم به شمار می آید دارای مدرک دکتری مکانیک است و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت به شمار می آید.

بر این اساس سه پزشک، یک جامعه شناس و حقوقدان، یک متخصص علوم تربیتی، دو استاد ریاضی، یک استاد هوافضا، یک شیمیست و یک مهندس طی نزدیک به ۴۰ سال گذشته بر مسند وزارت علوم تکیه زده اند و علوم انسانی که همیشه در مهجوریت بوده اینجا نیز تنها ۲ مورد را از آن خود کرده و بیشترین سهم از مدارک وزرای علمی کشور به زیرگروههای فنی و پزشکی اختصاص یافته است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

2 + 7 =