۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶

آقای احمدی نژاد، این رسم امانتداری نبود!

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

تحویل دولت دهم چالش‌هایی را به همراه دارد که موجب شده تا برخی از کارشناسان ساکت ننشینند و اعتراض خود را نسبت به اقدامات دولت بیان کنند.

در سال ۸۴ زمانی محمود احمدی‌نژاد کلید پاستور را از سید محمد خاتمی تحویل گرفت شعارهایی مانند ریشه‌کن شدن بیکاری و افزایش قدرت خرید مردم و بسیاری وعده‌های اقتصادی دیگر را داد. در آن زمان محمد باقر قالیباف تنها رقیب انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی تلقی می‌شد. اما در روزهای پایانی تبلیغات محمود احمدی‌نژاد توانست گوی رقابت را از سایر رقبا برباید و در جایگاه ریاست جمهوری تکیه کند.

مفهوم بیکاری در دولت هشتم و نهم

محمود احمدی‌نژاد به روایت آمار نرخ بیکاری را کاهش داد. به این مفهوم که در دولت هشتم فردی بیکار محسوب می‌شد که در هفته حداقل ۲ ساعت مشغول کاری آن هم به شرط دریافت مزد باشد. اما در دولت نهم اگر فردی در هفته حتی بدون مزد برای پدر یا مادر خویش و یا خودش هم کار می‌کرد از زمره بیکاران خارج می‌شد. با این قوانین دست و پا گیر و سخت‌گیرانه اکنون بیش از ۳ میلیون بیکار مطلق در جامعه داریم که  رییس دولت نهم و دهم قصد داشت بیکاری را ریشه‌کن کند اما موفق نشد.

وضعیت تورم از دولت هشتم تاکنون

احمدی نژاد دولت را در سال ۸۴ با نرخ تورم ۱۰٫۴ درصد تحویل گرفت و اکنون با تورم ۳۲ درصدی دولت را به رییس جمهور یازدهم تحویل می‌دهد. افزایش قیمت مسکن، کالاهای اساسی ، لبنیات ، گوشت مرغ ، گوشت گوساله ،خودرو ، پسته و مهم‌تر از همه ارز و بسیاری از کالاهای دیگر و مایحتاج زندگی که از سبد خرید برخی خانوارها حذف شد از تبعات این تورمی است که کنترل نشد و قدرت خرید مردم را بیش از پیش کاهش داد. شاید این طنز را شنیده باشید که ” در پراید نشسته بودیم و پسته می‌خوردیم”. از این نوع جملات و طنزها بسیار ساخته شد و دهان به دهان منتقل می‌شد. هر مدتی برای یک کالای خاص طنزی ساخته می‌شد و این موضوع طنز تلخی بود که در جامعه حاکم بود. در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نرخ تورم روند فزاینده را طی کرد. نرخ تورم در سال ۸۵ – ۱۱٫۹ / ۸۶ – ۱۸٫۴ / ۸۷ – ۲۵٫۴ / ۸۸ – ۱۰٫۸ / / ۸۹ – ۱۲٫۴ /۹۰ – ۲۱٫۵ ۹۱ – ۲۶٫ ۱ / ۹۲ – ۳۲ طبق آمار بانک مرکزی گزارش شده است. این اعداد و ارقام حاکی از آن است که دولت نهم و دهم نتوانست به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند و بیکاری را ریشه‌کن و مشکلات اقتصادی حل کند.

بانک‌ها در حال ورشکستگی هستند

 با توجه به این اتفاقات محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی گفته که دکتر روحانی یک اقتصاد کاملا ضربه پذیر را تحویل گرفته‌اند و در این اقتصاد همه بانک‌ها در حال ورشکستگی هستند و  نیز مشکلات دیگری در این عرصه است که دکتر روحانی باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کند. لازمه این مهم این است که افراد متولی اقتصاد کشور هم دارای تجربه کافی بوده و هم به علم اقتصاد روز اشراف داشته باشند.

خبر بدهید، جایزه بگیرید

محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد نظر دیگری در این خصوص دارد. وی می‌گوید: دولت احمدی نژاد به اندازه کل دولت‌های قبل و بعد  از انقلاب کار کرده است و هر کس که بیاید و آماری بیاورد که دولت های قبل یک قدم جلوتر از دولت فعلی بوده‌اند من به او جایزه خواهم داد. رحیمی معتقد است که در دولت احمدی نژاد ایران قدرت هفدهم اقتصاد دنیا است و ما در دولت نهم و دهم اموال دولت را پیدا و فروخته‌ایم و خرج طرح های نیمه تمام کردیم. در اینجا سوالی مطرح می‌شود که چرا با وجود اینکه اکنون در پله هفدهم اقتصاد دنیا هستیم قدرت خرید مردم به این میزان کاهش یافته و گرانی موجب شده تا هزینه بسیاری از خانوارها تامین نگردد.

روحانی کار سختی را در پیش دارد

محمود احمدی‌نژاد ۸ سال پیش با تورم ۱۰ درصدی روی کار آمد و اکنون با تورم ۴۰ درصدی می‌رود. دولتی که با ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ،۳ میلیون بیکار مطلق و ۸ میلیون اشتغال ناقص را برای جانشین خود (حسن روحانی) بر جای گذاشته است. اما با این وجود برنامه‌های اقتصادی دکتر حسن روحانی مورد تایید اقتصاددانان است. برخی از آن‌ها معتقدند که دکتر روحانی باید از برنامه‌های خود را از بیکاران شروع کند و بعد به شاغلان توجه بیشتری کند. تدوین و عملی کردن چنین برنامه‌ای کار ساده‌ای نیست اما با تلاش‌های آقای روحانی و همت دیگر قوه‌ها این کار عملی خواهد شد.

منبع:جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

28 - = 27