۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹

افطاری های سریالی فرهاد دانشجو

«فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه آزاد یکی از مدیرانی است که در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موفق شد تا جانشین عبدالله جاسبی موسس این دانشگاه شود. اما این تصدی با یک انتخابات سرنوشت‌ساز روبرو شد.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

افطاری‌های سیاسی در ماه رمضان که معمولاً کارکرد تجدید دیدار یا گعده کردن برای سیاسیون دارد، امسال و در آستانه قرارگیری سکان دولت در دستان دکتر حسن روحانی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است؛ به طوری که برخی افرادی که پست‌هایشان را مدیون محمود احمدی‌نژاد هستند، در سایه برگزاری ضیافت‌های افطاری خاص، در صدد ایجاد شانس برای بقای خود برآمده‌اند.

«فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه آزاد یکی از مدیرانی است که در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موفق شد تا جانشین عبدالله جاسبی موسس این دانشگاه شود. اما این تصدی با یک انتخابات سرنوشت‌ساز روبرو شد.

وقتی هاشمی رفسنجانی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم به طور رسمی ثبت‌نام کرد، کارشناسان و ناظران سیاسی که با نظر بر فضای دانشگاهی چند سال اخیر کشور به تحلیل و ارزیابی حرکت پشت به پشت برادران دانشجو در آموزش عالی می‌پردازند، این‌طور تحلیل کردند که دیگر شیشه عمر برادران دانشجو ترک برداشته است.

به اعتقاد کارشناسان، بزودی ادامه راه تفکر اعتدالی هاشمی رفسنجانی توسط حسن روحانی، وضعیت دوام و بقای برادران دانشجو در رأس مدیریت آموزش عالی را با ابهامی مضاعف روبرو می‌سازد.
چنین شرایطی، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد را بر آن داشته تا از برگزاری دو ضیافت افطاری در هفته اول رمضان، افطاری ویژه‌ای نیز برای نمایندگان مجلس تدارک ببیند و از آن به عنوان راهکاری برای بقا در ریاست بهره گیرد؛ اما نگاهی به تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که عبدالله جاسبی که نامه حمایت‌آمیز ۲۵۵ نماینده مجلس را پشت سر خود داشت هم نتوانست ریاست در این دانشگاه را ادامه دهد. چراکه کلید بقا یا برکناری رئیس دانشگاه آزاد در دستان هیات امنای این دانشگاه است و اصلاً در حوزه وظایف نمایندگان مجلس قرار ندارد.

«فرهاد دانشجو» خود برگزیده هیأت امنایی است که وزیر علوم (برادر فرهاد دانشجو) و وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد در آن حضور داشتند و این را خوب می‌داند که اول و آخر کار رئیس دانشگاه آزاد با هیأت امنای این دانشگاه است. اما این روزها برنامه گستراندن سفره‌های افطاری با شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار داده تا شاید بتواند روزنه‌هایی برای بقا بیابد.

فرهاد دانشجو در بخشی از دعوتنامه‌های مراسم افطاری که تا کنون چندین بار توسط ملک محمدی و کریم زارع برای هر یک از نمایندگان ارسال کرده، آورده است: «در این ایام نورانی با هدف تقویت الفت، صمیمیت، همکاری و دیدار با شما نماینده عزیز مجلس شورای اسلامی، ضیافتی برپا نموده ایم که امیدواریم با قدوم مبارکتان بر صفا و معنویت آن بیافزاید.» هر چند بسیاری از نمایندگان به علت عملکرد ضعیف و جناحی فرهاد دانشجو اعلام کرده‌اند که اصلاً به دیدار فرهاد دانشجو نمی‌روند.

اما مرور ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد که در ماده ۱۰ اساسنامه این دانشگاه آمده است،

تصویری واقعی از عوامل موثر در بقا یا تجدیدنظر در زمینه ریاست دانشگاه آزاد را به دست می‌دهد. ترکیب هیأت امنای دانشگاه آزاد از این قرار است:

۱- سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام‎وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر که هیچ‎گونه سمت مدیریتی و حکومتی از جمله عضویت در مجامع و شوراهای دولتی و حکومتی غیر از تدریس و پژوهش نداشته باشند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- سه نفر از اعضای هیئت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد.
۳- وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها
۴- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی
۵- رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امنا)

به این ترتیب آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و دکتر حمید میرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعضایی از هیأت مؤسس دانشگاه آزاد هستند که در هیات امنا نیز حضور دارند. ۳ عضو دیگر هیات امنای دانشگاه آزاد نیز با انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت هیات امنای دانشگاه آزاد درمی‌آیند.

وزرای علوم و بهداشت به همراه رئیس دانشگاه آزاد و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز چهار عضو حقوقی هستند که ترکیب نهایی هیأت امنای دانشگاه آزاد را تکمیل می‌کنند. به این ترتیب با انتصاب وزرای علوم و بهداشت دولت یازدهم، تقویت آراء منتقدین فرهاد دانشجو در هیات امنای دانشگاه آزاد تشدید خواهد شد.

همچنین وقتی حسن روحانی در جایگاه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرای علوم و بهداشت او از جایگاه‌های حقوقی‌شان وارد ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی شوند، ترکیب جدید این شورا تصمیمات متفاوتی در حوزه‌هایی نظیر تعیین روسای دانشگاه‌ها اتخاذ خواهند کرد. بنابراین همان شورایی که به ریاست احمدی‌نژاد تصمیم به کنار رفتن عبدالله جاسبی و روی کار آمدن فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد گرفت، این بار به ریاست حسن روحانی، فرد دیگری با مختصاتی متفاوت از رئیس فعلی دانشگاه آزاد را برمی‌گزیند.

از این رو به نظر می‌رسد، رئیس فعلی دانشگاه آزاد سریال مستمر برگزاری سفره‌های افطار با شهریه دانشجویان را برچیند و «در این ایام نورانی و نزدیک شدن دل‌ها به خداوند متعال»، هزینه های این ضیافت‌ها را صرف تعدادی از دانشجویانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه‌شان از شرکت در آزمون پایان ترم محروم می شوند، نماید و حداقل یک کار مفید در انتهای دوره مسئولیتش انجام دهد.
منابع: انتخاب

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

20 - 14 =