۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹

شهادت بهشتی شعر را در من احیا کرد

رحیم زریان از جمله شاعرانی است که دلداده انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است. توجه به ارزش‌ها، ستایش رزمندگان، دلسوزی برای میهن و ... از او شاعری دغدغه‌مند ساخته است. یک فصل قابل بالیدن برای این شاعر انقلاب، دوستی و مراوده با شاعران حوزه هنری (نسل اول) است. زریان با حضور در جلسات حوزه هنری از آن فضای هنری و اندیشه‌ای شعر انقلاب که با حضور قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی و ... برپا می‌شد بهره‌مند گردیده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رشد و نمو زریان در لنگرود، باعث شده تا در رگ رگ شعرش، طبیعت شمال به چشم بیاید. شاید کمتر شعری از او بتوانید پیدا کنید که نتوانید آن را به طبیعت شمال گره بزنید! این شاعر هنوز هم با نفس امام خمینی(س) و شهید بهشتی زنده است.

 

رحیم زریان از جمله شاعرانی است که دلداده انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است. توجه به ارزش‌ها، ستایش رزمندگان، دلسوزی برای میهن و … از او شاعری دغدغه‌مند ساخته است. یک فصل قابل بالیدن برای این شاعر انقلاب، دوستی و مراوده با شاعران حوزه هنری (نسل اول) است. زریان با حضور در جلسات حوزه هنری از آن فضای هنری و اندیشه‌ای شعر انقلاب که با حضور قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی و … برپا می‌شد بهره‌مند گردیده است.

 

رشد و نمو زریان در شهرستان لنگرود، باعث شده است تا در رگ رگ شعرش، طبیعت شمال به چشم بیاید. در واقع شاید کمتر شعری از زریان بتوانید پیدا کنید که نتوانید آن را به طبیعت شمال گره بزنید! اما این شاعر فقط بین جنگل‌ها و درختان شمال نفس نمی‌کشد، بلکه هنوز هم که هنوز است با نفس امام خمینی (س) و شهید بهشتی زنده است.

 

زریان، ارادتش به بزرگان انقلاب را در مجموعه شعر «جرعه‌ای از آسمان» این گونه به تصویر می‌کشد؛

 

«پس از دمیدن فجر انقلاب اسلامی و بعد از حضرت امام (س) شدیداً به شهید مظلوم دکتر بهشتی، عشق می‌ورزیدم. چنان که کمتر جایی بود که شهید بهشتی سخنرانی داشت و من نبودم. شهادت این مرد بزرگ و سرو آزاده، شدیداً مرا در هم ریخت، مدت‌ها در فراق او گریستم و خلاصه این که بعد از گذشت سال ها و کنار گذاشتن سرایش شعر در سنین نوجوانی، اما بعد از شهادت او به دست منافقین کوردل، داغ بهشتی شعر را دوباره در من احیاء کرد و اولین شعرم را با الهام از سخنان گهربار امام که فرمود: «بهشتی یک ملت بود از برای ملت ما» سرودم؛

 

تو را با گل برابر می‌توان گفت

 

سپیدار و صنوبر می‌توان گفت

 

تو را ای سرخ‌روی سبز قامت

 

چو باغ لاله پرپر می‌توان گفت»

 

(جرعه‌ای از آسمان ص ۵ و ۴)

 

توجه زریان به انواع قالب‌ها نیز قابل توجه است؛ او برای این که اندیشه خود را تفسیر و تبیین کند از غزل، رباعی، دوبیتی، نیمایی و … سود می‌برد. ارادت او به شخصیت‌های اثرگذار انقلاب از دیگر ویژگی‌های شعری وی محسوب می‌شود (البته در رأس این بزرگان حضرت امام (س) و شهید بهشتی قرار می‌گیرند).

 

وی شعری با عنوان «قامت شقایق» که در قالب غزل، سروده شده است، را به شهید مظلوم بهشتی تقدیم کرده است؛

 

ای فدای قامت آزاد تو

 

سروها رویید از بنیاد تو

 

از نگاه تو بهشتی می‌وزد

 

روشنایی از دم میلاد تو

 

چون پرنده پر گشودی تا فلق

 

آسمان در پرتو میعاد تو

 

خون تو مثل چراغی روشن است

 

آفرین بر قامت شمشاد تو

 

مثل ابری گریه کردم در غمت

 

مثل شمعی سوختم با یاد تو

 

ای شقایق قامت ای آزاد سرو

 

وحدت و آزادی از امداد تو

 

اگر می‌خواهید با فضای شعر و اندیشه «رحیم زریان» بیشتر آشنا شوید، حتماً کتاب «جرعه‌ای از آسمان» وی که توسط انتشارات تجلی مهر منتشر شده است را بخوانید.

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 4