۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱ اعتراضات به ادغام دانشگاه عباسپور ادامه دارد

ادغام دو دانشگاه: آخرین اقدام ناکام وزارت علوم

ادغام این دو دانشگاه و به تبع آن از بین بردن نام دانشگاه شهید عباسپور که سالهای پیاپی یکی از مهمترین اهداف بزرگ صنعتی کشور را دنبال کرده است، ضربه سنگینی به وضعیت صنعت کشور می زند. شاید اقدامات نامناسب مسئولان وزارت نیرو در این دانشگاه سبب شده است تصمیم به این ادغام گرفته شود.

abaspoor-shahidbeheshti«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – مرتضی روحانی: کمتر از یک ماه بیشتر به پایان کار وزارت علوم دولت دهم باقی نمانده است. وزارتخانه ای که با تصمیمات خلق و الساعه و غیر کارشناسی، نتوانست کارنامه قابل قبولی را از خود نشان دهد. حال با توجه به آخرین نفسهای کاری دولت دهم، تشعشع تصمیمات غیرکارشناسی بر پیکر زخمی این وزارت خانه ادامه دارد.

در تازه ترین این تصمیم ها ادغام دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) با دانشگاه شهید بهشتی است که با واکنش های زیادی روبرو شده است. ادغامی که مشابه آن چندی پیش در دانشگاه ایران و علوم پزشکی تهران صورت گرفت و پس از کش و قوس های فراوان و صرف هزینه های گزاف سرانجام لغو این ادغام در درستور کار قرار داده شد. اما این بار هم موج واکنش ها یه این اقدام ناشیانه آغاز شده است.

سردمدار اعتراض به ادغام دانشگاه صنعت آب و برق؛ انجمن دانش آموختگان دانشگاه شهید عباسپور بود که با ارسال نامه ای به مجلس شورای اسلامی نسبت به ادغام غیرقانونی این دانشگاه در دانشگاه شهید بهشتی اعتراض کردد.

اعتراض انجمن دانش آموختگان دانشگاه

در بخشهایی از نامه انجمن دانش آموختگان دانشگاه آمده بود: “به اذعان بسیاری از مدیران ارشد وزارت نیرو و فعالان این صنعت، دانشگاه صنعت آب و برق در سالهای پربار فعالیت خود هزاران دانش آموخته با آموزشهای کاربردی و مرتبط با صنعت را تربیت و روانه عرصه سازندگی کشور نموده و از این رهگذر خدمات شایان و درخور توجهی را به صنعت آب و برق کشور ارزانی داشته است.

براستی در شرایطی که از یکسو با گسترش روز افزون این صنعت بزرگ مواجهیم، و از سوی دیگر اغلب صاحبنظران کشور کراراً بحث منفک بودن صنعت و دانشگاه را بعنوان یکی از مهمترین چالشهای اصلی آموزش عالی و صنعت کشور مطرح می نمایند، با کدامین استدلال تنها مجموعه آموزشی تخصصی وزارت نیرو به عنوان دومین وزارتخانه حیاتی کشور، بدون توجه به آسیبها و مضرات غیرقابل جبران آن برای صنعت بزرگ آب و برق، منحل و ادغام می گردد؟!

مطابق مصوبه شورای عالی اداری مورخ ۱۹/۹/۹۰ مقرر شده بود که دانشگاه شهید عباسپور از وزارت نیرو منتزع و به وزارت علوم الحاق گردیده و ساختمانهای این دانشگاه نیز بصورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار وزارت علوم قرار گیرد. به عبارتی مطابق مصوبه قرار بر این بوده است که دانشگاه صنعت آب و برق(شهید عباسپور)، بعنوان یک دانشگاه مستقل و زیر نظر یک هیات امناء مشخص فعالیت خود را ادامه دهد، نه اینکه این دانشگاه در دانشگاه دیگری ادغام و یا به عبارت بهتر منحل گردد! کما اینکه آنگونه که در نامه شماره ۱۰۰/۵۰/۷۱۳۴۸ مورخ ۱۹/۱۱/۸۹ وزیر محترم نیرو به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و رئیس جمهور نیز صراحتاً ذکر شده بود وزارت نیرو مشروط به رعایت نکته زیر با انتقال دانشگاه شهید عباسپور به وزارت علوم موافقت نموده است:

“تداوم و توسعه بهره برداری از دانشگاه ایجاد شده در راستای رفع نیازهای آموزشی، پژوهشی، و فناوری صنعت آب و برق بنام دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور”

متأسفانه این پیش شرط بسیار مهم و حیاتی وزارت نیرو برای موافقت به انتقال این دانشگاه، نقض شده و بنابراین این ادغام و یا به عبارت بهتر، انحلال دانشگاه شهید عباسپور، خلاف قانون بوده و مسلماً موجب بروز چالشهای جدی و لطمات جبران ناپذیری به وزارت نیرو که صدها تأسیسات عظیم همچون سدها، نیروگاهها خطوط انتقال آب و برق و… را اداره می نماید، خواهد شد.

بر اساس قانون اصلاح ماده(۵۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران از تاریخ تصویب این قانون، هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه های موجود و انتزاع و جابجایی و انحلال مؤسسات و سازمانها و واحدهای زیرمجموعه وزارتخانه ها که به موجب قانون، تأسیس آنها تصریح گردیده، منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است که متاسفانه این روال قانونی در خصوص ادغام دانشگاه صنعت آب و برق طی نشده و بنابراین مصوبه مذکور غیرقانونی می باشد.”

tehranchi

واکنش دانشگاه شهید بهشتی

در همین حال پس از بازتاب های اعتراض انجمن دانش آموختگان دانشگاه عباسپور نسبت به ادغام این دانشگاه، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در واکنشی تند نسبت به این اقدام انجمن دانش آموختگان، ادغام این دودانشگاه را قانونی و اطلاعات معترضین را ناقص خواند.

دکتر محمد مهدی طهرانچی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتراض دانش آموختگان دانشگاه شهید عباسپور نسبت به الحاق این دانشگاه به دانشگاه شهید بهشتی و عدم توانایی این دانشگاه در پیاده کردن اهداف وزارت نیرو گفت: اکنون تفاهم نامه هایی بین دو وزیر علوم و نیرو در حال امضا است، دانشگاه شهید بهشتی نیز جلسات متعددی را با مسئولان وزارت نیرو برگزار کرده و اهداف این وزارت‌خانه را در متن اهداف پژوهشکده قرار داده است.

وی افزود: همچنین در ابلاغیه شورای گسترش وزارت علوم نیز به این مساله اشاره شده (اهداف وزارت نیرو )، فکر می کنم دانش آموختگان دانشگاه شهید عباسپور از بیرون به این مساله نگاه گرده اند، اگر اطلاعات آن ها بیشتر از این بود این حرف را نمی زدند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص جدا شدن دانشگاه شهید عباسپور از دانشگاه شهید بهشتی گفت: امکان جدا شدن دانشگاه شهید عباسپور وجود ندارد چون یک کار قانونی بوده که بعد از یک سال مطالعه انجام شده و حتی عقبه  این کار ۵ سال ریشه دارد و در یک سال اخیر کار کارشناسی جدی انجام شده است کار یک روز و بدون فکر نبوده که جدا شود از این رو نکات مثبتی در این الحاق وجود دارد که من فکر می کنم فارغ التحصیلان دانشگاه عجله کرده اند.

پاسخ انجمن دانش آموختگان 

اما یک روز بیشتر از این گفتگوی جنجالی نگذشته بود که دبیر انجمن دانش آموختگان با توجه به سخنان رئیس دانشگاه شهید بهشتی، توضیحاتی تکمیلی درباره نامه این انجمن ارائه داد.

داود کامگار در گفتگو با ایلنا افزود: اجرای مصوبه ادغام دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) با دانشگاه شهید بهشتی را می‌توان در قالب زنجیره تصمیمات غیرکار‌شناسی و نسنجیده اخیر تجزیه و تحلیل و ارزیابی کرد که سبب وارد شدن آسیب‌های جدی به صنعت بزرگ و حیاتی آب و برق خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که در این ادغام بدان بی‌توجهی شده اصل کلیدی هزینه – منفعت و سرنوشت صنعت بزرگ آب و برق است که مسئولیت سنگین ایجاد و اداره صد‌ها تاسیسات عظیم همچون سد‌ها و نیروگاه‌ها، خطوط انتقال آب و برق را برعهده دارد.

کامگار خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آینده این صنعت حیاتی، که ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره مردم دارد، فدای افزایش احتمالی رنکینگ دانشگاه و منافع شخصی زودگذر برخی اشخاص شده است. لذا انتظار می‌رود مسولان محترم و دلسوزان کشور به ویژه متولیان صنعت آب و برق اجازه ندهند که به قیمت گزاف آسیب به این صنعت زیربنایی کشور، افزایش رنکینگ یک دانشگاه محقق شود. به طور حتم راهکارهای بهتر و کم هزینه‌تری برای افزایش رنکینگ دانشگاه وجود خواهد داشت.

این فعال صنعت آب و برق با اشاره به نگاه جهانی به مراکز آموزشی و پژوهشی زیرنظر دستگاههای اجرایی افزود: در اغلب کشورهای بزرگ جهان همچون آمریکا، آلمان، چین، هند، ژاپن، برزیل مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی بسیاری تحت نظر دستگاههای اجرایی متصدی بحث آب و برق، در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: روند ایجاد دانشگاههای وابسته به نهادهای اجرایی و اقتصادی در جهان نیز سرعت بی‌سابقه‌ای یافته و طی ده سال اخیر تعداد این دانشگاه‌ها دو برابر شده و از چهار هزار دانشگاه گذشته است.

به گفته وی؛ در شرایطی که حدود هفتصد دانشگاه و مرکز آموزشی در کشور از جمله دانشگاههای سراسری، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور، مشغول آموزش دانش آموختگانی در رشته‌های فنی بصورت جنرال و عمومی هستند، با چه توجیهی یک دانشگاه تخصصی، رو به رشد و موثر مثل شهیدعباسپور، با یک دانشگاه غیرفنی که عمدتاً در حوزه علوم پزشکی و علوم انسانی فعالیت داشته، ادغام می‌شود.

کامگار با تاکید براینکه باید به تفاوت اهداف وزارت علوم با مأموریتهای کاربردی مورد نظر مراکز آموزشی وابسته به وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی توجه لازم صورت گیرد، افزود: سرفصل‌ها و موضوعات آموزشی دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم، براساس معیارهای مدنظر آن وزارتخانه انتخاب می‌شود و نظرات و نیازهای سایر دستگاههای اجرایی چندان در آن‌ها جایگاهی نداشته است بنابراین در شرایط ادغام، دانشگاه جدید، تعهد چندانی به تامین نیازهای آموزشی وزارت نیرو نخواهد داشت.

وی مصوبه ادغام این دودانشگاه را دارای با چالشهای قانونی جدی دانست و افزود: وزارت نیرو مشروط به تداوم بهره برداری از دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) و فعالیت در جهت رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق، با انتقال دانشگاه به وزارت علوم موافقت کرده است که البته در مساله ادغام، این پیش شرط مهم رعایت نشده است. علاوه بر اینکه این ادغام با دستورات صریح مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی کشور ازجمله سند جامع علمی کشور، و همچنین مفاد اصلاحیه ماده ۵۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، در تناقض است.

مجلس مخالف است

aslبا این حال خبرها حکایت از این دارد که مجلس با این ادغام مخالفت است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادعای ادغام این دو دانشگاه را در حد یک شایعه خوانده است. میر‌قسمت موسوی‌اصل با انتقاد از طرح موضوع ادغام دانشگاه شهید عباسپور در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: ادغام دانشگاه شهید عباسپور در دانشگاه شهید بهشتی فعلاً در حد یک شایعه است زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتند به طور حتم کمیسیون آموزش و تحقیقات در جریان قرار می‌گرفت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیش از این نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات در بحث ادغام دانشگاه ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران قدرتمندانه ورود پیدا کرد.
وی ادامه داد: معمولاً دانشگاه‌های درجه ۲ یا درجه ۳ در دانشگاه‌های بزرگتر ادغام می‌شوند از این رو ضرورتی برای ادغام دانشگاه شهید عباسپور که از جمله دانشگاه‌های سرآمد کشور است با دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد.
کمیسیون آموزش وتحقیقات همانطور که در جریان ادغام دانشگاه ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران مراتب مخالفت خود را ابراز کرد در صورت تصمیم بر این قضیه نیز اعتراض خود را به این رفتار منعکس خواهد کرد. از این رو در صورت اعلام رسمی این ادغام کمیسیون آموزش و تحقیقات مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کند.

به این ترتیب؛ می توان گفت ادغام این دو دانشگاه و به تبع آن از بین بردن نام دانشگاه شهید عباسپور که سال های پیاپی یکی از مهمترین اهداف بزرگ صنعتی کشور را دنبال کرده است، ضربه سنگینی به وضعیت صنعت کشور می زند. شاید اقدامات نامناسب مسئولان وزارت نیرو در این دانشگاه سبب شده است تصمیم به این ادغام گرفته شود.

تصمیم نهایی در کشاکش دولت قدیم و جدید 

به نظر می رسد دولت در روزهای پایانی عمر بی بهره خود سودای تصمیمات عجولانه و خلق الساعه در سر می پروراند. لیکن مشخص نیست که هدف دولت از ادغام این دو دانشگاه و همچنین تغیر روسای دانشگاه های وزارت بهداشت که شاید برخی از آنان طی چند ساعت تصمیم گرفته شده چه باشد؟ به طور قطع همانگونه پیش بینی می شد دولت احمدی نژاد بر خلاف دولت اصلاحات وزارت خانه ها را دودستی تقدیم دولت جدید نمی دهد. حتی اگر یک ساعت تا پایان عمر دولت دهم باقی مانده باشد، وزرا دست از تصمیمات نامناسب هنجارشکن و غیر کارشناسی نمی کشند. لیکن دولت جدید در شرایط جایگزین دولت احمدی نژاد می شود، که ابتدای کار در چند ماه می بایست آثار بی تدبیری های دولت قبلی را حتی الامکان از بین ببرد.

 :::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

22 - = 12