۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱

آینده وزارت ورزش و جوانان به کجا خواهد رسید؟

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

گزینه‌های حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان تنها در نام‌هایی که وزیر آینده باید از میان آنها انتخاب شود خلاصه نمی‌شود، گزینه مهم‌تر انتخاب شیوه‌ای برای اداره این وزارتخانه عریض و طویل است؛ تفکیک وزارتخانه. حالا در کنار نام‌هایی چون مسعود سلطانی‌فر، ولی‌الله شجاع‌پوریان، بیژن ذوالفقارنسب و عبدالرضا ساور که نامشان برای تصدی این وزارتخانه مطرح شده بحث دیگری هم در جریان است. بحث بر سر ارسال یک طرح سه فوریتی به مجلس در دولت یازدهم برای تفکیک وزارت ورزش و جوانان و تشکیل دو سازمان جدید و مجزا.

تفکیک وزارتخانه در گام اول

پس از اولین دیدار رئیس جمهور منتخب با رئیس مجلس خبری با این مضمون در رسانه ها منتشر شد که رئیس‌جمهور منتخب و تیم مدیریتی وی می‌خواهند سازمان جوانان را به صورت معاونت اداره کنند و ورزش را کلا به وزارتی تخصصی تبدیل سازند. گویا در رایزنی‌های متعدد رئیس‌جمهور منتخب با رئیس مجلس یک بار این طرح از سوی روحانی مطرح شده و لاریجانی هم استقبال کرده و پیشنهاد داده که بلافاصله بعد از مراسم تحلیف و تنفیذ، دولت این لایحه را به صورت سه‌فوریتی به مجلس ارائه دهد. یکی از نزدیکان رسانه‌ای روحانی نیز خبر داده که رئیس‌جمهور منتخب و تیم مدیریتی او به ادغام ورزش و جوانان اعتقادی ندارند و می‌خواهند سازمان جوانان را به صورت معاونت اداره کنند و ورزش را کلا به وزارتی تخصصی تبدیل سازند. در همین حال از ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک خبر می‌رسد که رئیس جمهور منتخب برای وفادار ماندن به وعده‌هایی که در حوزه‌ جوانان مطرح کرده، مسایل این حوزه را در کارگروهی مستقل پیگیری می کند. این خود نشان دیگری است از عزم جدی دولت یازدهم برای تفکیک حوزه جوانان از ورزش. حتی دکتر محمد احسانی، استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران هم روز ۲۹ تیر تاکید کرده بود که «تفکیک ورزش از جوانان چالش دولت آینده است».

رای جدید نمایندگان برای پس گرفتن رای قبلی

حالا همان نمایندگانی که روزگاری نه چندان دور رای به ادغام دو سازمان تربیت بدنی و جنان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان دادند، امروز به اشتباه خود پی‌برده‌اند. مجلسی‌ها نیز به این نتیجه رسیده اند که با تشکیل این وزارتخانه بحث ورزش بر ماموریت وزارت ورزش و جوانان غلبه پیدا کرده است، در حالیکه تنها یکی از نیازهای جوانان ورزش است. اکنون در میان مجلسی‌ها هم هستند کسانی که می گویند جوانان به جز ورزش نیازهای جدی‌تری چون اشتغال و ازدواج و مسکن و … هم دارند. آنها که تا قبل از ۲۴ خرداد در خصوص تفکیک دوباره وزارتخانه‌هایی چون وزارت ورزش و جوانان کار عجله و بدون کار کارشناسی لازم تشکیل شده‌اند تنها سکوت کرده بودند، بعد از مطرح شدن طرح دولت یازدهم برای تغییرات در این حوزه‌ها در صدد برآمدند تا گوی سبقت را حتی از حسن روحانی هم بربایند، چنانکه عزت الله یوسفیان ملا؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این باره گفته: «سعی ما بر این است که قبل از تشکیل دولت طرح تفکیک برخی وزارتخانه ها را به تصویب برسانیم که کار برای دولت آینده راحت شود». ابوالفضل ابوترابی، دیگر نماینده مجلس نیز خواستار رسیدگی به موضوع تفکیک مسئولیت و فعالیت در این وزارتخانه شد. اکنون تلاش نمایندگان برای پیشی گرفتن از دولت یازدهم در خصوص آینده وزارت ورزش و جوانان هر چند در عنوان خود می‌تواند تشابهه کاملی با سرفصل برنامه دولت حسن روحانی در این خصوص داشته باشد اما بیم آن می‌رود که در جزئیات به دلیل شتاب‌زدگی و البته ناهماهنگی با دولت آینده درگیر اختلاف‌نظرهای دیگری شود. چنین وضعیتی البته در خصوص دیگر وزارتخانه‌های تجمیعی و از جمله وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد. همچنین تلاش‌مجلسی‌ها برای احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را هم می‌شود در همین راستا ارزیابی کرد.

ربودن گوی سبقت از دولت یا ریل گذاری برای حسن روحانی؟

پرونده ادغام وزارتخانه‌ها از دی ماه سال ۸۹ گشوده شد و همچنان این پرونده باز است و کشمکش‌های دو ساله نتوانسته پایان خوشی برای این پرونده رقم بزند؛ جز اینکه با احتمال بازگشت به ۲۱ وزارتخانه این سوال پیش می‌آید که حجم زیادی از وقت دولت و مجلس در این مدت زمان آیا صرف آزمون و خطا شده است؟ اکنون طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس تا مرحله گرفتن امضا از نمایندگان پیش رفته و صحبت‌ها در خصوص طرح تفکیک وزارت ورزش و جوانان نیز جدی شده است. طرحی که مشخص شده دولت یازدهم لایحه‌ای جدی و کارشناسی شده برای آن تهیه کرده است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که علی‌رغم تاکید تیم رئیس جمهور منتخب بر وجود برنامه‌های جدی برای نهایی کردن این دست تغییرات، تلاش پیگیر نمایندگان برای اقدام در این خصوص پیش از تشکیل دولت جدید چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ سوال مهمتر اینکه ایا همین دست طرح‌های خلق‌الساعه و بدون هماهنگی با دولتی که قرار است زمام اجرای امور کشور را در اختیار بگیرد، نمی‌تواند موجب ناهماهنگ میان قوای وقننه و مجریه کشور باشد؟ برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که اینچنین نیست. احمد جباری، عضو کمیسیون عمران و از مدافعان طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در پاسخ به اینکه چرا طرح‌هایی از این دست از جمله احیای سازمان مدیریت و تفکیک وزارتخانه‌ها درست همزمان با انتقال دولت مطرح می‌شود، گفته است: «همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند کار مجلس ریل‌گذاری برای حرکت دولت است و عزم نمایندگان این است تا دولت جدید با اصلاح این ساختارها بتواند موفق‌تر عمل کند». با این همه به نظر می‌رسد پیش از آنکه مجلس به فکر ریل‌گذاری بیفتد، رئیس جمهور منتخب و نزدیکان وی جهت این ریل‌ها را تعیین کرده‌اند؛ چنانکه در زمینه احیای سازمان مدیریت شاهد بودیم که احیای این سازمان به عنوان یکی از برنامه‌های دولت منتخب، به فاصله کوتاهی در قالب طرح فوریتی در مجلس مصوب شد. به گفته ایرج ندیمی طرح تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی پیش از آنکه این موضوع با تیم دولت آینده هماهنگ شود می‌رود تا در مجلس مطرح گردد. ندیمی گفته طرح مربوط به این تفکیک تهیه و نهایی شده و بین نمایندگان توزیع شده است.

نکته امیدوار کننده؛ طرح تفکیک در کشوی میز حسن روحانی

 با این شرایط به نظر می‌رسد که جداسازی این وزارتخانه‌ها هم قسمت تازه‌ای از سریال دو فوریتی‌های مجلس باشد که ممکن است برگ دیگری به آزمون و خطاها اضافه ‌کند، چرا که مشخص نیست دولت آینده چگونه می‌خواهد تکلیف خود را با حکم برنامه پنجم برای کاهش تعداد وزارتخانه‌ها چگونه روشن کند. در حالی که به نظر می‌رسد نمایندگان در خصوص وضعیت وزارت راه و شهرسازی به سطحی از اجماع رسیده‌اند، چنین اجماعی در خصوص آینده وزارت ورزش و جوانان در مجلس دیده نمی‌شود. شاید نبود این اجماع در فاصله کمتر دو ماه تا استقرار دولت یازدهم بتواند به سود حوزه ورزش و جوانان باشد. چرا که سردرگمی نمایندگان باعث می‌شود تا موضوع تفکیک این وزارتخانه به بعد از استقرار دولت جدید موکول شود و آن زمان قطعا دولت حسن روحانی امکان بسیار بیشتری برای گرفتن دست بالا در این قضیه را خواهد داشت. چرا که او و تیم همکارانش از ماه‌ها پیش بر این موضوع تمرکز دارند و در حقیقت طرح ان تفکیک اول بار توسط همین مجموعه ارائه شده و بر همین اساس می توان پیش‌بینی کرد که دارای نظرات منطقی‌تری در این خصوص باشند.

منبع: خردادنیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

2 + 1 =