۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱

سرای روزنامه‌نگاران، دانشگاه خبر تأسیس می‌کند

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه موزه ملی مطبوعات هدیه این معاونت در روزهای پایانی دولت است که در نیمه ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود، از تأسیس دانشگاه خبر نیز خبر داد.

محمدجعفر محمدزاده پیش از ظهر دیروز در نشست خبری در محل معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: هم اکنون در آستانه تأسیس موزه ملی مطبوعات ایران هستیم و این موزه در ۱۵ ماه مبارک رمضان همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) افتتاح می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد افزود: این موزه همزمان با برپایی نهمین جشنواره فصلی مطبوعات افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه، محل این موزه در چهارراه مولوی واقع شده است ابراز داشت: تشکیل موزه ملی مطبوعات از جمله اقداماتی است که در جهت حفظ و صیانت از تاریخ مطبوعات کشور کمک شایانی می‌کند.

محمدزاده گفت: به منظور افتتاح موزه ملی مطبوعات باغی را از سازمان اوقاف و امور خیریه اجاره کردیم و هم اکنون امکانات لازم برای گردآوری آثار در این موزه به خوبی فراهم شده است.

به گفته وی، در این موزه آثار ارزشمندی به نمایش گذاشته می‌شود که قدمت آنها به بیش از ۱۰۰ سال گذشته باز می‌گردد برای نمونه آثاری از روزنامه «کاغذ اخبار ایران» که چاپ آن به ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۱۲۱۶ شمسی برمی‌گردد در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: این یک هدیه از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در این دوره کاری به منظور توسعه کیفی مطبوعات است.

وی ادامه داد: لازم است در ابتدا به برنامه‌های این معاونت که در طول بیش از ۳۰ ماه به اجرا در آمده‌اند اشاره‌ای شود. این برنامه‌ها در جهت تحقق توسعه کیفی و تهذیب رسانه‌ها عملیاتی شده‌اند.

محمدزاده با بیان اینکه طی این دوره سه دسته اقدام صورت گرفته است بیان داشت: بهینه‌سازی روش‌ها که اقدامات آن شامل برقراری رابطه تعاملی و تلاش برای رویکرد تعادلی به منظور حفظ حدود و حقوق رسانه‌ها از جمله این برنامه‌ها است.

وی متذکر شد: اگر بیش از حد به حدود رسانه‌ها توجه شود شاهد استبداد و خفقان در حوزه مطبوعات خواهیم بود و چنانچه به حقوق رسانه‌ها بیش از حد توجه شود با نابسامانی حوزه مطبوعات روبرو خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از فعالیت‌های ارزشمند طی این دوره این بوده است که گناه هیچ شخص سیاسی و ارگان دیگری را بر عهده مطبوعات نگذاشته‌ایم و فقط به رسانه‌ها توصیه شد تا از طریق تهذیب رسانه فعالیت کنند و در نهایت به خاطر حرف دیگران مؤاخذه نشدند.

وی اضافه کرد: برای معدود دفعات بود که در آستانه انتخابات نشریه‌ای توقیف نشد و همچنین برخورد جدی با مطبوعات شکل نگرفت.

به گفته وی رسانه‌ها حضور مؤثری در انتخابات سال ۹۲ داشتند این مهم مگر در سایه برقراری یک رابطه تعاملی به وجود نمی‌آمد.

محمدزاده اظهار داشت: هدفمند کردن پرداخت یارانه مطبوعات از دیگر مسائل مهم و اساسی است که همیشه با چالش روبرو بوده به همین جهت یک سری معیارهای کمی و کیفی برای نزدیک شدن به عدالت را در این باره در نظر گرفته‌ایم.

وی یادآور شد: در این بازه کسی از پرداخت و دریافت یارانه مطبوعات محروم نشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد شفاف‌سازی شاخص‌های کمی و کیفی در حوزه مطبوعات را از دیگر رویکردها عنوان کرد و ابراز داشت: در این باره مطبوعات کشور به ۱۰ رتبه درجه‌بندی شدند و پیرامون آن آگهی‌ها در مطبوعات بر اساس همین شاخص‌ها تعیین شد.

وی برگزاری دو نمایشگاه سالانه و تخصصی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در بخش بهینه‌سازی روش‌ها مورد توجه قرار گرفت به طوری که افزایش آمار ۱۰ برابری بازدیدکنندگان را از نمایشگاه مطبوعات به همراه داشت.

محمدزاده در ادامه از بروزرسانی صدور پروانه مطبوعات سخن به میان آورد و گفت: باید توجه کرد که سه سال گذشته ۴۳۰۰ پرونده در نوبت برای اخذ مجوز بودند و این زیبنده کشور نبود به طوری که برخی فقط ۱۰ سال در نوبت بودند تا یک پاسخ نه دریافت کنند و برخی دیگر نیز طی این بازه زمانی دیگر انگیزه‌ای برای فعالیت فرهنگی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره تلاش شد که صدور مجوز نشریات به روز شود به طوری که هم اکنون هیچ پرونده‌ای به منظور اخذ مجوز پشت در نمانده است و در استانها نیز میزان پرونده‌های در نوبت دریافت مجوز به صفر رسیده است.

به گفته وی، در بحث رسیدگی به تقاضاهای عمومی موفق شدیم به بیش از ۲۰۰۰ پرونده پاسخ دهیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد همچنین از اصلاح آیین‌نامه‌ها و همکاری اعضای هیأت نظارت سخن به میان آورد و گفت: بر همین اساس متقاضیان مطبوعات در کمترین زمان ممکن می‌توانند مجوز بگیرند.

محمدزاده متذکر شد: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به متقاضیان پروانه فعالیت می‌دهند و اینکه افراد بتوانند به فعالیت بپردازند بر عهده خودشان است، نباید به صرف احتمال اینکه کسی نتواند فعالیت کند از دادن مجوز امتناع شود.

به گفته وی، تصویب و تدوین آیین‌نامه‌های مختلف در بخش بهینه‌سازی روش‌ها از دیگر اقدامات مؤثری بود که طی این دوره تحقق یافت.

وی اضافه کرد: تدوین نظارت بر نشریات الکترونیکی، تعیین تعرفه آگهی مطبوعات، اصلاح نظام جامع قانون مطبوعات، اصلاح آیین‌نامه مالیات از جمله مواردی است که به تصویب و تدوین رسید.

وی با بیان اینکه، پیش از این درآمدهای مطبوعاتی مشمول مالیات می‌شد ابراز داشت: بر اساس اصلاح آیین‌نامه مالیات که از دیگر اقدامات مناسب این معاونت بود شعبه مخصوصی برای رسیدگی به امور مالیات مطبوعات در تهران بزرگ دایر شد که بر اساس آن درآمدهای مطبوعاتی معاف از مالیات شدند.

وی تأسیس و گسترش نهادها را از دیگر رویکردهای معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد عنوان کرد و افزود: طی این دوره فضا و ظرفیت برای فعالیت در این حوزه گسترش یافت به طوری که محل دائمی دبیرخانه مطبوعاتی جهان اسلام که جز افتخارات کشور است در ایران دایر شد و همچنین سرای روزنامه‌نگاران در تهران و همچنین سایر شهرستان‌ها که بخش عمده‌ای از فعالیت حوزه مطبوعات در این سرا انجام می‌شود تأسیس شد.

به گفته وی، هم اکنون ۱۴ استان کشور دارای دفتر نمایندگی سرای روزنامه‌نگاران هستند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به تأسیس دانشگاه خبر ابراز داشت: این دانشگاه وابسته به سرای روزنامه‌نگاران است که برای ترم نخست دو رشته روزنامه‌نگاری و روابط عمومی را به علاقمندان آموزش می‌دهد.

وی ادامه داد: مجوز این دانشگاه از دانشگاه جامع علمی کاربردی اخذ شده است و صاحب امتیاز آن سرای روزنامه‌نگاران است ضمن آنکه در حال حاضر این دانشگاه در مقطع کاردانی از علاقمندان ثبت‌نام می‌کند.

محمدزاده همچنین به برپایی نهمین جشنواره فصلی مطبوعات همزمان با تأسیس موزه مطبوعات اشاره کرد و گفت: پس از برگزاری نهمین جشنواره فصلی مطبوعات دهمین دوره آن نیز که مربوط به آثار تیر ماه می‌شود برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: جشن سالانه پیش‌نگاران دیگر برنامه‌ای بود که معاونت مطبوعاتی در دستور کار خود قرار داده بود که البته در سال گذشته این جشن برپا شد و از سه تن از پیشکسوتان این حوزه (جلال رفیع، حسین قندی و مرحوم  امیرحسین فردی) تجلیل به عمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: در مرداد ماه امسال نیز این جشن برگزار می‌شود و از ۳ تا ۵ نفر از پیشکسوتان این حوزه تجلیل به عمل می‌آید.

محمدزاده برگزاری جشن‌های موضوعی، برگزاری جشنواره طنز مطبوعات، برگزاری جشنواره مطبوعات محلی و همچنین جایزه صلح و عدالت در حوزه خبرنگاران خارجی که در کشور فعالیت می‌کنند و جایزه جهانی سید جمال‌الدین اسدآبادی در حوزه بیداری اسلامی را از دیگر اقدامات شایسته در این دوره عنوان کرد.

وی همچنین از انتشار دانش‌نامه مطبوعات ایران و جهان اسلام خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ نفر برای انتشار این دانشنامه قلم می‌زنند.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه تاریخ مطبوعات ایران قدمتی ۱۷۰ ساله دارد باید این تاریخ ارزشمند در یک دانشنامه به ثبت برسد.

این مقام مسئول بخش دیگر فعالیت‌های معاونت امور مطبوعاتی را توسعه متوازن و مبتنی بر آمایش سرزمین اعلام کرد و بیان داشت: بر همین اساس مقرر شد تا برای هر ۵۰ هزار نفر در هر یک از استانها یک نشریه وجود داشته باشد و امروز به این شاخص دست یافته‌ایم.

به گفته وی هم اکنون در تمامی استانهای کشور به جز یک استان روزنامه محلی داریم و این برای اولین بار در تاریخ مطبوعات کشور رخ داه است و کمک شایانی را بر توسعه متوازن خواهد کرد.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از ۱۲۰ کتاب توسط روزنامه‌نگاران در حوزه آموزش روزنامه‌نگاری به چاپ رسیده است، اینها یادگارانی است که به توسعه مطبوعات کمک می‌کند.

وی با اشاره به تولید مطبوعات بومی در کشور بیان داشت: طی سه سال گذشته ۱۲۰ جلد کتاب در این حوزه به چاپ رسید.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد درباره منحل شدن انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ابراز داشت: وزارت ارشاد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را منحل نکرده است و این امر با حکم وزارت کار صورت گرفته اما باید بگویم که لازم است در کشور شاهد تشکیل انجمن‌های صنفی متناسب با نیاز تمامی افراد باشیم.

منبع: انتخاب

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

12 - = 3