۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱

استاد اسدی: احمدی نژاد از ترس من به آزادی نیامد!

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

قانون در شماره دیروزش نوشت: قدری سخت و قدری هم جالب بود انتخاب یکی از چهره های حاضر در تیم ۱۹۹۸ برای مصاحبه؛ آنهم فردای روزی که این تیم در یک بازی پرحاشیه و یک نیمه ای(!) رو در روی تیم ۲۰۱۴ قرار گرفته و اتفاقا ۵ بر صفر هم باخته بود. چند دقیقه ای با خودم کلنجار رفتم تا نهایتا با در نظر گرفتن جمیع جهات(!) کاملا ناخودآگاه  تلفن علی اکبر استاد اسدی را گرفتم. دائما به این فکر می کردم که خیلی جدی با او وارد   مصاحبه شوم و سرانجام بحث مان یک گفت وگوی رسمی و البته فنی باشد.

می دانستم کار سختی خواهم داشت اما مصمم شدم و اتفاقا همه چیز خوب پیش رفت و همان که می خواستم شد اما بعد از دقایقی خود او به نکاتی اشاره کرد که کاملا جو مصاحبه را تغییر داد.

نمی دانم شاید علی اکبر استاد اسدی جدی می گفت و من برداشت طنز داشتم اما در طول این مصاحبه چند بار نتوانستم جلوی خنده ام را بگیرم. به نظر خواندن مصاحبه مردی که همه ما و نسل های قبل از حسی نوستالژیک به او و همه هم تیمی هایش دارند خالی از لطف نخواهد بود. آنچه می خوانید ماحصل گفت وگوی «قانون» با شماره ۵ جذاب و پرحاشیه تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی های  مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه است.

آقای استاد اسدی نظرتان در مورد بازی نمادینی که با پیشنهاد رئیس جمهور بین تیم های ملی ۱۹۹۸ و ۲۰۱۴ برگزار شد، چیست؟
والا یک روز مانده بود به این بازی که حمید (استیلی) به من زنگ زد و گفت قرار است یک بازی با تیم ۲۰۱۴ داشته باشیم. رئیس جمهور هم می آید و کلا خوش می گذرد(!) بچه های قدیم می آیند و دیداری هم تازه می کنیم. بدون اینکه بلیتی برایم بگیرند و جایی رزرو کنند با زبان روزه بلافاصله راهی تهران شدم و خودم را به خانه یکی از بچه ها رساندم. بعد هم که بازی شروع شد دیدم نه از علی دایی خبری هست و نه خداداد و کریم آمده اند. مهدوی کیا و عابدزاده هم که گفتند انگار ایران نیستند.

بازی چطور پیش رفت؟
نمی دانم؛ ما ۳۰ دقیقه بازی کردیم و اصلا نفهمیدم چی شد. خیلی بد بود، نه برنامه ای وجود داشت و نه کسی ما را تحویل گرفت. بعد از نیمه اول هم که ۳۰ دقیقه ای روی زمین نشستیم و بعد گفتند نیمه دوم کنسل شده. اصلا معلوم نبود کی به کی هست. چند تا عکس یادگاری گرفتیم و ادامه ماجرا. کلا همه گیج شده بودیم!

اما در همین ۳۰ دقیقه بعضی از بازیکنان تیم ۹۸ با همان انگیزه قدیمی بازی می کردند؟
بله. ما انگیزه داشتیم ولی زورمان به تیم الان نمی رسید. شما فکر کن یک روز به بازی مانده به ما خبر دادند که باید بازی کنیم. من که الان ۴۹ سالم شده؛ چطور می توانستم جلوی این بازیکنان جوان بازی کنم. زمانی که من فوتبال بازی می کردم محسن مسلمان یک سالش بود! بعد هم یک نگاه به شکم بازیکنان ما خیال تیم ۲۰۱۴ را برای پیروزی راحت می کرد. رضا شاهرودی، حمید استیلی، جواد زرینچه و مابقی بچه ها دست کم ۲۰ کیلو اضافه وزن داشتند. فکر می کنم همین آمادگی بدنی(!) برای خوردن ۵ گل در یک نیمه ۳۰ دقیقه ای کافی بود.

راستی چرا تیم ۹۸ ابتدای بازی را ۱۲ نفره شروع کرد؟!
اتفاقا این نقشه من بود! به حمید گفتم کسی نمی فهمد ۱۲ نفره هستیم و اتفاقا حسین عسگری که داور بود هم قضیه را متوجه نشد ولی جواد نکونام فریاد زد که تیم رقیب ۱۲ نفره بازی می کند. وقتی دیدم همه چیز لو رفت خودم را به آن راه زدم و از زمین مسابقه فرار کردم!

نکته مهم بازی واکنش هواداران به گل های زیاد تیم ۲۰۱۴ بود. فکر نمی کنید بازیکنان کی روش قدری زیاده روی کردند؟
من نمی دانم چه در سر بازیکنان ۲۰۱۴ می گذشت ولی فکر می کنم اگر بازی در نیمه دوم پیگیری می شد، راه می دادند تا چند گل هم پیرمردها بزنند. ضمن اینکه توجه کنید ما مراعات حال آنها را کردیم. ما اگر محکم بازی می کردیم ممکن بود بازیکنان تیم ملی آسیب ببینند و این اصلا خوب نبود. احتمالا آنها ما را با تیم کره جنوبی اشتباه گرفته بودند!

راستی محمود احمدی نژاد چرا به استادیوم آزادی نیامد؟!
بنده خدا ترسید! من قبل از مسابقه مصاحبه کردم و گفتم چند تکل برایش کنار گذاشته ام. شاید از ترس تکل های من بود که بهانه آورد و به استادیوم نیامد! به هر حال او در آخر عمر دولتش به سر می برد و ترسید آخر کاری مصدوم شود!

علی دایی، کریم باقری، خداداد و چند بازیکن دیگر هم از تیم ۹۸ نیامدند. چرا؟
با این برنامه ریزی حق داشتند. متاسفانه دوستان شأن هیچ یک از بچه ها را حفظ نکردند. به نظرم اگر دو تیم را قاطی می کردند و تلفیقی از جوانان و مسن ها در کنار هم می بودند، بهتر بود. انصافا من آن شب وقتی به اتفاقات استادیوم نگاه می کردم یاد همه بی برنامگی های کشور می افتادم. بازی که تمام شد من مانده بودم و بدون توجه همه رفتند. باز دم علی منصوریان گرم که ما را سوار ماشینش کرد و تا جایی برد.

بعد از بازی از شما و دیگر بازیکنان تقدیر شد و هدایایی هم از دست معاون اول رئیس جمهور گرفتید. از جوایز اهدایی راضی بودید؟
یک عدد ساعت مچی دادند و گفتند این ها هر کدام ۲ و نیم میلیون تومان می ارزد. من که رفتم قیمتش را گرفتم گفتند ۲۵۰ هزار تومان هم ارزش ندارد. نمی دانم کفاشیان با چه استدلالی این حرف را زد. البته شاید ببرم و همین ساعت را ۲ و نیم میلیون تومان به خود کفاشیان بفروشم(باخنده). من قبل از سفر به تهران فکر می کردم قرار است حواله پیکان(!) به ما بدهند ولی در تهران با یک ساعت مچی مواجه شدیم. من ناراحتم؛ خیلی ها در همه این سال ها رفتند و در خارج از ایران پولدار شده و برگشتند اما کسی از مسئولان سراغی از ما نگرفت.

پس از حضور در این دیدار پشیمانی؟!
والا پشیمان مان کردند! انگار خداداد یک چیزی می دانست که این بازی را تحریم کرد و نیامد. روز این مسابقه من بعد از ۱۸ ساعت روزه داری در زمان افطار  فرصت کردم یک کاسه سوپ و یک چایی بخورم. بدون استراحت ما را به استادیوم بردند تا مقابل حریفمان بازی کنیم. بدتر اینکه بعد از بازی هم همه رفتند و ما بدون اینکه جایی برای رفتن داشته باشیم در استادیوم ماندیم. این چه برنامه ای است، خوش به حال آنها که نیامدند!

تیم کی روش را چطور دیدی. در حدی بود که در جام جهانی موفق باشد؟
به نظرم تیم بدی نباشد اما هنوز خیلی کار دارد. ما مشکلات زیادی داریم و فدراسیون هم برنامه ای ندارد. الان زمانی است که تیم ملی باید با تیم های درجه یک اروپایی بازی کند اما به نظرم فدراسیون تدارک بازی با تیم های مالدیو و گوام و گابن و این ها را دیده. من فکر می کنم تیم ملی در این جام جهانی هم می رود که فقط در این جام باشد.

عملکرد کی روش را چگونه تحلیل می کنی؟
کی روش نتوانسته تغییری در فوتبال ما ایجاد کند و انصافا تیم ملی خیلی شانس آورد به جام جهانی صعود کرد. شما ببینید رضا قوچان نژاد در تیم باشگاهی اش نیمکت نشین است اما در نقش فرشته نجات تیم ملی ظاهر می شود. ما در گذشته کره را با ۶ گل شکست می دادیم اما این تیم با هزار مصیبت یک بر صفر حریفش را شکست می دهد.

به عنوان یک پیشکسوت فوتبال تیم سال ۹۸ را بهتر می دانید یا تیم سال ۲۰۱۴ را؟
به نظرم کارنامه ها مشخص هستند و نیاز به قضاوت ما نیست. دوستان جدید به لبنان می بازند در حالی که ما این تیم ها را اصلا زیر نظر نمی آوردیم. شرایط خیلی فرق کرده. شما مقایسه کنید بازیکنانی مثل علی دایی و مهدی مهدوی کیا را در زمانی که به کشورهای اروپایی ترانسفر شدند با بازیکنانی که الان توپ می زنند. متاسفانه همه چیز بازیکنان این دوره شده پول و فقط پول.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟
نه صحبت خاصی نیست ولی یک چیزی هست که اگر به شما نگویم احساس می کنم به خودم و تیم ۹۸ ظلم کرده ام. متاسفانه گوینده استادیوم زمانی که داشت بازیکنان دو تیم را معرفی می کرد وقتی به بازیکنان سال ۹۸ رسید آنها را با نام خودشان صدا می کرد. مثلا می گفت حمید استیلی، علی اکبر استاد اسدی، جواد زرینچه و … اما وقتی که خواست بازیکنان تیم ۲۰۱۴ را معرفی کند با صدای رساتر فریاد می کرد جناب آقای جواد نکونام، جناب آقای مجتبی جباری، جناب آقای آندرانیک تیموریان و … . به نظرم این خیلی بد است و ای کاش قدری به شأن بازیکنان ما هم توجه می شد.

منبع: انتخاب
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 9 =