۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱

پردرآمدترین دولت تاریخ ایران را با بدهی تحویل می دهند

شاهد شکوفایی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فنی، اطلاعاتی و امنیتی خواهیم بود البته اگر جریان شیطانی تندرو و منحرفان زاویه دار با قانون اساسی و منافع و مصالح ملی در برابر طرح و برنامه های قانونی برای حل مشکلات و مانع تراشی نکنند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری گفتمان اعتدال به صحنه سیاسی و اجرایی آمده است. عصر ایران در این باره با حجت الاسلام والمسلمین محسن دعاگو عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز که در سال های گذشته دیدگاه های خود را با صراحت از تریبون نمازجمعه شمیرانات و لواسانات مطرح ساخته، گقت و گو کرده است:

*اعتدال به معنی واقعی را چگونه قابل اجرا می دانید؟

تقوا، کنترل گرایش‌ها و گریزش ها بر محور دستورات خدا و در حقیقت اعتدال گرایی در همه بسترها، عرصه‌ها، مناسبات فرهنگی، سیاسی اقتصادی، اجتماعی و اطلاعاتی – امنیتی است، با شناختی که از آقای دکتر روحانی دارم فردی با تقوا و طبعاً اعتدال گراست، باید از خدای بزرگ استمداد بطلبد و با تقویت تقوا و دوری گزینی از وسوسه های شیاطین در خط اعتدال باوری و اعتدال گرایی ثابت قدم بماند و در هیچ شرایطی به سمت و سوی حزب، جناح و جریان‌های سیاسی افراط گرا و تفریط گرا منحرف نشود، اگر با توفیق خداوند با روشن بینی و اتکاء خالصانه به آفریدگار هستی در عرصه های اعتدال باوری، اعتدال گزینی و افزایش و گسترش اعتدال گرایی، پایدار و ماندگار بماند می‌تواند بر امواج مخرب اعتمادسوزی، تباه سازی و سیاه سازی و به تعبیر دیگر بر تندروی پیروز شود.

جامعه ایران تشنه رشد و شکوفایی روزافزون، شیفته اعتدال گرایی و حق محوری و ثابت قدم در حق شناسی، حق گزاری و سپاسگزاری شایسته است، ملت ایران برای تندروان مغرور، گستاخ و بی بصیرت جز نفرین و نفرت ندارند و برای گمراهان نادان جز آگاهی و هدایت آرزو نمی‌کنند.

*مولفه های لازم برای ترویج اعتدال کدام هاست؟

شفاف‌ترین بستر ارزشی، آماده و پیشرفته برای اعتدال گرایی، دین باوری، دینداری، حق معیاری و قانونمداری است، زندگی همراه با آرامش، آسایش، عزت، شکوه و رشد و پویایی و شکوفایی، زندگی دینی، قانونی، همراه با تفاهم، تعامل و تبادل عنایت، محبت، ادب و کرامت است.

شاخصه های اصلی در اعتدال گرایی، انجام واجبات، ترک محرمات، احترام به قوانین و مقررات، رعایت حقوق اجتماعی، همدلی، همگرایی، خدمتگزاری و جلب رضایت آفریدگار هستی با آفرینش رضایت نیازمندان به کمک‌های اخلاقی، عاطفی و مالی است، اعتدال گرا هرگز به گناهکاری، قانون شکنی، حق کشی، مردم آزاری، آزمندی، ریاکاری، خودفروشی، تندروی و کندروی آلوده نمی‌شود، شادابی و رشد و شکوفایی را در پرتو اعتدال باوری و اعتدال گرایی آرزو و جستجو می‌کند.

*می‌توان به کاهش مشکلات امید داشت؟

با دولت روحانی کاهش مشکلات و شکوفایی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فنی، اطلاعاتی و امنیتی از شفاف‌ترین مسائل قطعی است، البته اگر جریان شیطانی تندرو  و منحرفان زاویه دار با قانون اساسی و منافع و مصالح ملی در برابر طرح و برنامه های قانونی برای حل مشکلات و باز کردن گره های اساسی مانع تراشی نکنند، حل مشکلات با شتابی منطقی، رضایت بخش و شایسته اجرایی می‌شود، شاید در این ماه مقدس و مبارک کسانی که جز تندروی و کارشکنی برای خود مأموریت و مسئولیتی نمی‌شناسند با گوهر آگاهی و رهایی از غفلت زدگی با دولت اعتدال گرا همراه شوند، محبت را جایگزین خصومت و همکاری را جایگزین کارشکنی کنند و از این طریق دِین شان به ملت و کشور و نظام مظلوم جمهوری اسلامی ادا کنند.

*انتظارات غیر منطقی چه مشکلاتی را برای دولت بعدی به جا گذاشته است؟

وظیفه قانونی همه دولت‌ها عمل در چارچوب قانون اساسی، قوانین و مقررات رسمی و منافع و مصالح ملی انتظار مواضع، رویکرد و عملکرد غیرقانونی و فراقانونی از هیچ دولتی منطقی نیست، احزاب و گروه های سیاسی باید انتظاراتشان از رئیس جمهور منتخب و دولت اعتدال گرا را با قانون اساسی، قوانین رسمی و سند چشم انداز بیست ساله رشد و توسعه هماهنگ و همه جانبه منطبق نمایند و از خواسته های غیرقانونی و فراقانونی اجتناب ورزند. هیچ دولتی نباید به انتظارات غیرمنطقی و غیرقانونی توجه کند و مسئولیت‌های کیفری و حقوقی بی مبنا را به عهده گیرد.

*شما به رغم تعلق به جریان اصول گرایی از منتقدان سیاست های حاکم در سال های گذشته بوده اید. مهم ترین محور انتقادات شما چه مواردی است؟

ساختار اجرایی در هشت سال گذشته از سه ویژگی شاخص و ممتاز ساده زیستی، پرکاری و برخی مواضع قاطع در برابر دشمنان خارجی برخوردار بود ولی مشکلات منحصر به فردی را در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب به خود اختصاص داد.

حاکمیت تندروی بر بسترها و عرصه های و مناسبات ملی و تا حدودی بین المللی بزرگ‌ترین مشکل فضای هشت سال گذشته بود، اعتمادسوزی، ارزش ستیزی، دروغ سازی، دروغ پردازی، توهین و تهمت پراکنی، حریم و حرمت شکنی، تلاش شیطنت آمیز برای مخدوش سازی چهره دین، روحانیت، دینداران، دینداری و ولایتمداری، نمایش خلاف شرع و قانون و عرف اخلاق از رسانه های ملی در رقابت‌های انتخاباتی، توجه اندک به شایسته سالاری و عنایت ویژه به جناح مداری، فریبکاری، شعارپردازی و تخریب و تضعیف گرایی از ناهنجاری‌های نگران ساز و کم نظیر در هشت سال گذشته بود.

در حوزه اقتصاد، ثروتمندترین کشور به لحاظ ذخایر ارزی را به بدهکارترین کشور در پایان دوره هشت ساله تبدیل کردند و بر گرانی، تورم، بی ثباتی اقتصادی و غم و رنج مردم افزودند، در بستر مدیریت بی بهره از درایت، نظارت و تدبیر منحرفان فسادهای اقتصادی پرحجم، کم نظیر و نگران کننده مانند اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی پدید آمد و یکی از عوامل بزرگ تورم و گرانی و فشارهای اقتصادی روزافزون بر اقشار ملی را نمایان ساخت، کم بهرگان از شاخصه های فرهنگی، خرد سیاسی و هنر اصلاح مشکلات اقتصادی هرگز به مسئولیت سنگینشان در برابر ناهنجاری‌ها اعتراف نکردند و همیشه شعار سلامتی، پاکدستی و کارآیی و توانایی کم نظیر و بی نظیر را ادعا کردند.

بازار ارزو طلا را با بی تدبیری و شیطنت سیاسی آشفته کردند و اکنون در اندیشه سوءاستفاده از آشفته بازار برای ادعای کمترین تورم در تاریخ جمهوری اسلامی هستند، ما به التفاوت قیمت‌های تعیین شده برای ارز و طلا را که با ایجاد تورم و گرانی در بازار و غارت اقتصاد ملی با کاهش قدرت نقدینگی به دست آوردند می‌خواهند توانمندی اقتصادی و پائین بودن نرخ تورم را ادعا و در بوق‌های تبلیغاتی‌شان هنر عوام فریبانه دیگری را برملا کنند، به اندازه همه دولت‌های تاریخ ایران درآمد نفتی داشتند و هزاران میلیارد بدهکاری برآمده از هزینه های غیرمولد و غالباً غیرضروری را برای دولت اعتدال گرا به جا گذاشتند.

*به موارد دیگری هم اشاره می کنید؟

همچنین باید گفت از بزرگ‌ترین مشکلات آزار دهنده هشت سال گذشته در حوزه مدیریت اجرایی عزل و نصب‌های برآمده از انگیزه های اخلاقی و سیاسی است، وزیر خارجه در حال تقدیم پیام رسمی به دولت بیگانه عزل شد، وزرای برخی از وزارتخانه های حساس بدون دلیل منطقی و قابل قبول برکنار شدند، در ارکان نهاد اجرایی بذر بی ثباتی و نگرانی برکناری را در بسترها و عرصه های اجرایی کاشتند و در چنین شرایطی از شایسته سالاری و خدمتگزاری بی نظیر سخن مضاعف گفتند.

ویژگی ارزشی حق شناسی و ولایتمداری را در همه تریبون‌ها رسمی و غیر رسمی فریاد کشیدند و با قهرها، نافرمانی‌ها و بداخلاقی‌ها نشان دادند که به میثاق‌ها و ارزش‌ها اعتقاد و پایبندی قابل قبولی ندارند، هرگز نتوانستند از بزرگ‌ترین سرمایه ملی که نیروی انسانی وفادار، فداکار، کارآفرین و سازندگان شکوه، شکوفایی و اعتبار و اقتدار دینی و ملی هستند استفاده شایسته و بایسته به عمل آورند و با کم توانان و ناشایستگان آسیب‌های تکان دهنده و نگران کننده به کشور و ملت زدند.

*دلیل اصلی وجود بحران‌ها را چه چیزی می‌دانید؟

خودمحوری، خودبزرگ بینی، قدرت طلبی، قانون ستیزی و رعایت نکردن موازین شرعی و منافع و مصالح ملی، جناح بازی و ناشایسته سالاری بزرگ‌ترین انگیزه‌ها و عوامل پیدایش تنش‌ها و بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فنی و اطلاعاتی – امنیتی است.

* قدرت طلبی و سهم خواهی را می توان مشکل اصلی سیاست ایران دانست؟

قدرت طلبی و سهم خواهی متکی به میثاق شکنی، قانون گریزی، هنجارستیزی، ناشایسته سالاری، خودبزرگ بینی و ابزارسازی از مقدسات دینی و ملی برای کسب قدرت سیاسی و امکانات اقتصادی مشکلی است که در سیاستمداران منحرف و آلوده خودنمایی می کند ولی سیاستمداران متقی و وفاداران به میثاقهای دینی و ملی هرگز در اندیشه سهم خواهی، قدرت طلبی و قربانی سازی قانون و منافع و مصالح ملی برای تصدی مناصب حکومتی نیستند، متقیان با خدا معامله کردند و به آنچه در چارچوب فرمانبری از اوامر و نواهی خدا پیش می آید از صمیم دل رضایت دارند.

سیاستمدار خادم و خائن را با شاخصه دینداری و بی دینی ، خداگرایی و شیطان گرایی می توان متمایز و مشخص کرد، آنچه از زشتی ها و بدی ها، تباهی ها و سیاهی ها قابل تصور است از بی دینان برمی آید و آنچه از خوبی ها، پاکی ها و ارزش ها در اندیشه انسان قابل تصور است از دینداران پاک، خدامدار و حق معیار بر می آید.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 86 = 89