۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲ گزینه های وزارت ورزش در پیچ نهایی

پهلوان کابینه کیست؟

دولت یازدهم تا سال 93 برنامه‌ریزی برای دو رویداد بزرگ ورزشی را پیش روی خود دارد؛ حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و اعزام کاروان ورزشی کشورمان به بازی‌های آسیایی. در چنین شرایطی چه کسی قرار است روزهای پر خبر و احتمالا پر التهاب وزارتخانه ورزش و جوانان را در مقام وزیر تجربه کند؟

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

این روزها نگاه ها برای کابینه یازدهم بیشتر معطوف به گزینه‌های مطرح برای وزارتخانه‌های استراتژیک است؛ وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و … . شاید تعداد آنها که فعل و انفعالات کارگروه ورزش تیم رئیس جمهور منتخب را دنبال می‌کنند چندان زیاد نباشد. اما چندان دیر نیست که اخبار این وزارتخانه آنچنان داغ شود که بقیه خبرهای دولت یازدهم را تحت تاثیر خود قرار دهد.  دولت یازدهم می خواهد این وزارتخانه را به دو مجموعه مستقل جدید برای مدیریت حوزه‌های ورزش و جوانان تفکیک کند. گویا در اولین دیدار حسن روحانی و علی لاریجانی هم صحبت هایی در این خصوص صورت گرفته و حتی توافقاتی هم انجام شده است. علی لاریجانی هم پیشنهاد داده که بلافاصله بعد از مراسم تحلیف و تنفیذ، دولت این لایحه را به صورت سه‌فوریتی به مجلس ارائه دهد. تغییری که می تواند برای چند هفته اخبار مربوط به این وزارتخانه و سرنوشت آن را تنها کمتر از سه سال بعد از تشکیل در صدر اخبار ایران قرار دهد. آن هم در شرایطی که از یک سو مدیریت حوزه جوانان به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و نرخ نا مناسب اشتغال درگیر چالش‌های عمده ای است و از سوی دیگر دولت یازدهم تا سال ۹۳ برنامه‌ریزی برای دو رویداد بزرگ ورزشی را پیش روی خود دارد؛ حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و اعزام کاروان ورزشی کشورمان به بازی‌های آسیایی. در چنین شرایطی چه کسی قرار است روزهای پر خبر و احتمالا پر التهاب وزارتخانه ورزش و جوانان را در مقام وزیر تجربه کند؟ تا کنون سه گزینه اصلی برای تصدی این وزارتخانه که به احتمال زیاد سرنوشت آن در دولت یازدهم دستخوش تغییراتی عمده خواهد شد، مطرح شده‌اند؛ مسعود سلطانی‌فر، ولی‌الله شجاع‌پوریان و بالاخره  بیژن ذوالفقارنسب

مسعود سلطانی‌فر

خیلی‌ها مسعود سلطانی‌فر را گزینه اصلی وزارت ورزش و جوانان می دانند، البته این گمانه زنی چندان هم بیراه نیست. علی‌الخصوص آنکه سلطانی‌فر در دوران رقابت انتخاباتی نماینده ورزشی حسن روحانی بود و حالا هم کارگروه ورزش و جوانان دولت منتخب با محوریت وی به بررسی مسایل این حوزه مشغول است. سلطانی فر که برای خیلی از اهالی ورزش چهره نام آشنایی است و ارتباط بسیار نزدیکی با اکثر روسای فدراسیون ها و مدیران ورزشی دارد، از اطلاعات ورزشی بالایی برخوردار بوده و تاریخچه اکثر رشته های ورزشی و موفقیت های ورزشکاران ایران در رویدادهای بزرگ بین المللی را در حافظه دارد. وی از چهره های شاخص اصلاح طلبی است که در دوران سازندگی و اصلاحات ۱۲ سال استانداری و حضور در سمت های مختلف را تجربه کرده و تجربه مدیریتی اش مزیت نسبی نسب به دیگر گزینه های مطرح به وی بخشیده است آنچنان که حتی در برهه ای نام وی به عنوان گزینه وزارت کشور هم به میان آمده بود. البته از آنجایی که با انصراف فرزند شهید مفتح از عضویت در شورای شهر تهران، سلطانی فر که در شمارش آرا، نفر سی و دوم تهران شده بود، به شورای شهر راه می یابد، شاید نام این گزینه به واسطه حضور در شورای شهر، از فهرست نامزدهای وزارت ورزش خارج شود اما هر چه هست وی محتمل ترین گزینه مطرح است و اگر بر صندلی وزارت تکیه نزند بیشترین نقش را در معرفی وزیر آینده ورزش خواهد داشت.

ولی الله شجاع پوریان

دکتر ولی الله شجاع پوریان، نماینده سابق مجلس، سیاستمدار اصلاح طلب و استاد دانشگاه است. او نماینده اصلاح طلب دوره های ششم و هفتم مجلس از حوزه بهبهان استان خوزستان بوده و در کارنامه اش عضویت هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز دیده می شود. او نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم و عضو کمیته های تحقیق و تفحص از صدا و سیما و وزارت نفت در مجلس ششم و هفتم بود. شجاع‌پوریان همزمان که همراه با مسعود سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان مطرح شده، بعد از سلطانی‌فر اولین عضو علی البدل شورای چهارم تهران محسوب می‌شود. او اکنون همزمان شانس حضور در شورای شهر تهران و یا دولت یازدهم را دارد. البته معلوم نیست نهایتا کدام در به روی او گشوده شود. در صورت پیوستن مسعود سلطانی‌فر به دولت حسن روحانی حضور شجاع‌پوریان در ترکیب شورای جهارم قطعی خواهد بود. وی در مجلس هفتم نطق‌های انتقادی جدی علیه سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد ایراد کرده بود و نهایتا برای انتخابات مجلس هشتم صلاحیت وی مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت اما بی گمان شرایط امروز متفاوت بوده و احتمال وزارت وی نمی تواند در دولت اعتدال ورزی منتفی باشد.

 بیژن ذوالفقارنسب

بیژن ذوالفقارنسب را اما کسانی که اخبار ورزشی را پی‌گیری می‌کنند بسیار بش از دیگر گزینه‌ها می‌شناسند. خودش در رابطه احتمال انتخابش به عنوان وزیر ورزش و جوانان می‌گوید: «این مباحثی است که در برخی روزنامه ها مطرح شده و به نظرم یک گمانه زنی است اما اجازه بدهید من در این خصوص صحبتی نکنم». اما او در گفتگو با خبرگزاری ایلنا جمله دیگری نیز می‌گوید که نشان می دهد این گمانه‌زنی‌ها چندان هم بی‌ربط نیستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا از جانب مجموعه مشاوران حسن روحانی مذاکره‌ای با شما شده یا خیر؟ گفته: «در این مورد نمی خواهم صحبتی داشته باشم». همینکه ذوالفقارنسب موضوع مطرح شدن نامش به عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان را رد نمی‌کند نشان می‌دهد که نام او قطعا در میان گزینه‌ها مطرح شده است. وی که دارای مدرک دکترای تربیت بدنی از دانشگاه بروکسل بلژیک است فوتبال را از سال ۴۹ در تیم پاس تهران شروع کرده و ۵ سال بعد به قرمزپوشان پرسپولیس پیوسته. او به عنوان بازیکن سابقه بازی در تیم ملی فوتبال ایران و شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶ و جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ را در کارنامه خود دارد. وی در رقابت‌های مقدماتی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ دستیار مربیان مختلفی بود و به جز این عنوان سرمربی تاکنون در تیم‌های مطرح استقلال، سایپا، پاس تهران، مس کرمان، پیکان، برق شیراز، ذوب‌آهن اصفهان، داماش گیلان و صنعت نفت آبادان کار کرده‌است. او بر خلاف دیگر گزینه‌های وزارت ورزش و جوانان کمتر داری سوابق مدیریتی است و بیشتر عمر خود را در گود رقابت قهرمانی گذرانده است و البته یکی از مولفه هایی که نام وی را به عنوان گزینه تصدی وزارت ورزش مطرح ساخته تعلق مذهبی وی به برادران اهل سنت است و از آنجا که مطالبه یک وزیر اهل سنت با توجه به جمعیت پر شمار آنان سال هاست که به میان آمده و از سوی دیگر در این برهه اهل سنت حضوری خارق العاده و بسیار بالاتر از متوسط جامعه در رای دهی به حسن روحانی رقم زدند، شانس وی با لحاظ این مولفه بالاست.

در نهایت.. آنکه باید تصمیم می گیرد

 

روز شنبه، ۲۹ تیر اعلام شد که کار کمیته ۱۲ نفره ورزش و جوانان حسن روحانی با رأی گیری مخفیانه اعضا به پایان رسید و نتیجه به کمیسیون تلفیق اعلام شد. سلطانی‌فر، مسئول کمیته ورزش حسن روحانی که خود از گزینه‌های اصلی تصدی پست وزارت ورزش است در این خصوص گفته « اعضا از نتیجه رأی گیری مطلع نیستند. کار کمیته تمام شده و طبعا دکتر روحانی مختار هستند که نتیجه کمیته را بپذیرند یا فرد دیگری برگزینند».

منبع: خرداد نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

59 + = 62