۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲

مهدی دواتگری: کمیته حقیقت‌یاب موفق به دیدار آیت‌الله مصباح نشد

بهمن ۱۳۹۱ در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عده ای حین سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حرم حضرت معصومه(س)، با پرتاب مهر و کفش و شعار دادن، سخنرانی او را نیمه تمام گذاشتند. حادثه ای که رهبر انقلاب، مراجع تقلید، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از شخصیت های سیاسی آن را محکوم نمودند.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رهبر انقلاب با انتقاد صریح و شدید از اقدام افراد بر هم زننده سخنرانی رئیس مجلس در قم فرمودند: «اینکه عده ای برخی را ضدولایت و ضدبصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.»

پس از محکومیت شدید این اتفاق بود که بهارستانی ها، کمیته ویژه ای برای پیگیری این موضوع با عضویت حقیقت پور، نقوی حسینی، دواتگری و جهانگیرزاده به ریاست حقیقت‌پور تشکیل دادند. این کمیته برای بررسی موضوع چندین بار به قم سفر کرد و دیدارها و جلساتی با مراجع عظام، فرمانده سپاه استان قم، معاون برنامه ریزی این استان، مسوول اطلاعات و مسوول حفاظت سپاه قم و همچنین فرماندار این شهرستان داشت تا از نزدیک ابعاد این اتقاق و عوامل پیش آمده آن را بررسی نماید.
پس از اینکه اعلام شد گزارش‌ حادثه قم از طرف کمیته‌ حقیقت‌یاب آماده و قرار است در صحن علنی مجلس خوانده شود، موافقان و مخالفان به اظهار نظر دراین باره پرداختند. آخرین واکنش ها دراین باره مربوط به نماینده ارومیه بود که روز دوشنبه به تأخیر در در قرائت گزارش کمیته مذکور در صحن علنی مجلس اعتراض کرد. نادر قاضی‌پور روز دوشنبه در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به گزارش قرائت نشده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد حادثه قم خطاب به رئیس این کمیسیون گفت: آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چرا ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس در رابطه با واقعه ۲۲ بهمن قم را اجرا نکرده و پس از ۵ ماه و ۹ روز گزارش مذکور را در صحن قرائت نمی‌کنید. از چه کسی می‌ترسید گزارش دهید، اگر می‌خواهید بدهید به حقیر تا به عنوان نطق قرائت کنم.
پیش از این منتقدان تلاش کرده بودند تا از ارائه گزارش در صحن علنی جلوگیری کنند. همچنین احمد امیرآبادی یکی از نمایندگان مجلس در این رابطه خبر از ارسال نامه‌ای به رهبری داده بود. بیشتر انتقادات به این خاطر بود که نام موسسه «پرتو» در این گزارش آورده شده است. این موسسه وابسته به پژوهشکده امام خمینی (ره) است که توسط آیت‌الله مصباح اداره می‌شود.
در همین زمینه مهدی دواتگری ضمن بیان این که آقای امیرآبادی اساساً عضو کمیسیون امنیت ملی نیست و جزو اعضای کمیسیون برنامه و بودجه است، گفت: «این کمیته پنج ماه پیش و چند روز پس از حادثه قم در کمیسیون امنیت ملی تشکیل شد. مسائلی مانند اشکالات قانونی که به جایگاه این کمیته وارد می‌شود، اساساً بی‌مورد است. این کمیته پنج ماه قبل تشکیل شده و تاکنون هیچ کس به آن اعتراضی نداشته است. ضمن این که اعضای این کمیته دارای سوابق مرتبط با این پرونده هستند. آقای حقیقت‌پور نماینده محترم اردبیل سالیان سال در معاونت اطلاعات سپاه بودند. آقای جهانگیرزاده از اعضای وزارت اطلاعات بوده و سوابق کار اطلاعاتی دارند و خود بنده نیز پرونده‌های زیادی را در قوه‌ قضائیه بررسی کردم. بنابراین ترکیب کمیته از اعضایی بوده که بر این موضوعات اشراف داشتند.»
این نماینده عضو کمیته حقیقت‌یاب ادامه داد: «ما کلیه فیلم‌های مربوط به این مراسم را به اضافه فیلم‌های دوبین‌های مدار بسته را دیدیم. همچنین در بررسی‌ پیامک‌های ارسالی متوجه شدیم که بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ بیش از ۳۵ هزار پیامک در این رابطه در شهر قم ارسال شده است.» دواتگری البته تاکید می کند، پیامک‌ها به صورت انفرادی بوده و از یک مرکز خاص و اس‌ام‌سنتر واحد منتشر نشده است.
او با اشاره به اینکه در مراحل تحقیق با بیش از ۱۸ نفر از مراجع و علما در قم دیدار داشتند، اضافه می‌کند: با برخی از مسببین و متهمین هم ملاقات داشتیم. در نهایت ما در این راستا، جمع‌بندی خودمان را در قالب گزارش ارائه کردیم. این گزارش کاملا مستند است و هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست. اما طبیعتاً بعضی از آقایان که این گزارش باب میل آنها نبوده تلاش می‌کنند نسبت به آن خدشه وارد کنند.»
دواتگری در پاسخ به این سئوال که افرادی از متهمین که با آنها گفت‌وگو کردید را چطور پیدا نمودید، گفت:‌ «یک سری از افراد را از روی فیلم شناسایی کردیم. یک سری هم دستگیر شده بودند. بنده به عنوان یک قاضی، پرونده‌های قضایی و بازجویی‌های آنها را قرائت کردم. این افراد دستگیر شده بودند و الآن به قید وثیقه آزاد هستند.»
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در کمیته، برای تهیه گزارش، تقاضای ملاقات با آقای مصباح و مسئولان موسسه امام خمینی(ره) را داشته افزود: «به ‌هرحال این فرصت پیش نیامد و آنها شرایط و امکان این ملاقات را فراهم نکردند.»
البته او تاکید می‌کند که «در این گزارش اسامی گروه‌ها و نهادهایی برده شده اما این به آن معنی نیست که آن نهادها مورد اتهام باشند. تنها به وابستگی آنها به نهادهای مختلف در گزارش اشاره شده است»
دواتگری همچنین با اشاره به اینکه این حادثه عظمت حرکت ملت در ۲۲ بهمن را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث شد تا اخبار مربوط به این واقعه بیش از حضور مردم در رسانه‌های بیگانه بازتاب داشته باشد گفت: در این میان ما انتظار داریم کسانی که دوست ندارند این حقایق روشن شود، فرمایشات صریح مقام معظم رهبری را مرور کنند.
منبع: آفتاب نیوز
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

20 + = 22