۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۷

فرجی دانا وزارت را نپذیرفت؛ گزینه بعدی کیست؟

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

vezaratمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

از خطیب جمعه تهران تا حجت الاسلام سالک؛ از اساتید طراز اول دانشگاه تا طیف گسترده ای از جناح های سیاسی کشور پیرامون یک وزیر و انتخاب وی سخن می گویند. فردی که قرار است سکان دار آموزش عالی کشور باشد. همگان با دقت نظر فراوان به این گزینه می نگرند و معتقدند فراتر از هر وزارتخانه ای این نهاد نقش بسزایی در تعیین رویکردهای استراتژیک داشته و تاثیرات بنیادین و زیر ساختی و تبعات روبنایی آن نکته ای نیست که بتوان با دیده اغماض به آن نگریست و از کنارش به سادگی گذشت. حال فارغ از این قبض و بسط های بیرونی و سخنان و اظهار نظرهای پر شمار و صدور بیانیه های بسیار نکته آن است که در پشت پرده موضوع تعیین وزیر علوم چه خبر است و چه گزینه هایی نام شان مطرح است.

با تعیین اکثریت قریب به اتفاق وزرا و قطعی شدن نام گزینه هایی که قرار است بر صندلی های پاستور تکیه بزنند؛ چندین وزارتخانه هنوز گزینه های نهایی خود را نشناخته اند و وزارت علوم یکی از آنهاست اما علت این تاخیر چیست؟

پس از نامزدی چندین فرد برای تصدی این سمت بالاخره نظر نهایی دکتر حسن روحانی بر روی دکتر رضا فرجی دانا رئیس پیشین دانشگاه تهران و از چهره های نخبه علمی کشور قرار گرفت. فرجی دانا اکنون در کانادا به سر می برد و از سوی رئیس دولت آینده پیشنهاد تصدی این پست به وی داده می شود اما فرجی دانا به رغم انتخاب برای این پست به علت مشغولیات ذهنی و کاری از قبول آن سر باز می زند. جمعی از اعضای کارگروه تخصصی با شنیدن این خبر با وی تماس گرفته و خواستار پذیرش مسئولیت وزارت علوم از سوی فرجی دانا می شوند اما رئیس پیشین دانشگاه تهران با عذرخواهی عنوان می دارد که نمی تواند این پست را بپذیرد و عنوان می دارد که دکتر جعفر توفیقی با توجه به سوابقش گزینه مناسبی برای این سمت است.

این پیشنهاد فرجی دانا اما قابل جامه عمل پوشی نیست چرا که شنیده ها حاکی از آن است که بنابر اعلام یکی از چهره های شاخص مجلس نظر اکثریت نمایندگان در خصوص وزیر علوم دوران اصلاحات مساعد نیست و به احتمال زیاد وی رای اعتماد را در بهارستان کسب نخواهد کرد. پرفسور جعفر توفیقی که ریاست کارگروه تعیین وزیر علوم را نیز بر عهده داشت از همان بدو کار یکی از گزینه های اصلی برای تصدی این سمت بود اما همانگونه که اشاره رفت از آنجا که حساسیت های مضاعفی در خصوص این وزارتخانه وجود دارد نامش به عنوان گزینه اصلی نیامد و دکتر فرجی دانا به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و اکنون با عدم پذیرش وی و همچنین فقدان فضای مطلوب برای معرفی جعفر توفیقی؛ حسن روحانی باید برای انتخاب وزیر علوم به دنبال گزینه های دیگر باشد.

بنابر شنیده های موثق اکنون تنی چند از چهره های شاخص علمی کشور به سراغ دکتر محمد رضا عارف رفته اند تا وی را برای پذیرش این پست قانع کنند و رایزنی های در این خصوص ادامه دارد. غیر از دکتر عارف نام تنی چند از نخبگان علمی کشور نیز برای تصدی این پست به میان آمده است افرادی چون دکتر جواد اطاعت که از همان اوایل کار نامش در میان بود و از چهره های مورد وثوق اصلاح طلبان و همچنین دکتر حسن روحانی است و در بدنه دانشگاهی کشور نیز نظر مساعدی نسبت به وی وجود دارد. لازم بذکر است که در میان گزینه های مطرح از دکتر میلی منفرد نیز سخن به میان آمده است. حال باید دید بالاخره فرجام این وزارتخانه کلیدی به کجا خواهد انجامید و کلید ساختمان شهرک غرب به چه کسی سپرده خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی خرداد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

41 - = 31